18 March 2015

Perkara2 Yang Perlu Agar Sessi Jogging Berjalan Lancar...

gambar from uncle google..
Anak2 sibuk ajak berjogging.... Kenalah bersedia kan, agar sessi jogging berjalan lancar...Dengan pakaian yang sesuai, kasut yang sepadan.. maksudnya kasut sukan, takkan jogging pakai selipar.

Badan pun mesti sihat... segar tidak letih dan lesu. Kadang-kadang kita jogging untuk 30 minit, tapi tidak terasa apa-apa. Kadang-kadang baru 15 minit, rasa macam nak mati. Tu akibat terlalu penatlah tu...

Nak jogging, kena warmup dulu.... buatlah apa2 yang  patut agar dapat memanaskan badan.  Pastikan sekurang-kurangnya buat stretching dan berjalan pantas untuk 5 minit sebelum mula berjogging. Tak kisah lah nak buat lompat bintang ke....lompat katak ke... ikut suka. Biar tidak mengejutkan.. kenaikan denyutan jantung nanti.

Nak berjogging... sebelum tu janganlah makan makanan yang berat. Ini akan menyeksa diri ketika jogging, dengan perut yan  berkeriut dan pernafasan pun akan  terganggu kerana asyik tersendawa makanan yang baru dimakan. Makanlah yang ringan2 seperti pisang, sekeping dua roti adalah pilihan yang selamat.

Berjogginglah dalam suasana santai... bukan macam nak berlari marathon.. nanti belum apa2 dah tak larat dan pancit ditengah jalan. Bukan ke menyusahkan diri tu... hehe!

Dah sedia nak jogging...? hahaha... kena fikir dulu nih!

p/s : Besok?....tengoklah dulu... huhu!

No comments:

Post a Comment

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...