SABIT KUKU DAN TANDA-TANDA PENYAKIT.....

11:18:00 AM Noor Akma 0 Comments



SABIT KUKU... tak pernah dengar kan? saya pun baru jer tau.....

Lengkung di kuku yg macam gambar ni warna putih kat pangkal kuku...so tu di panggil SABIT...selalunya saiznya sebesar 1/5 dr kuku....Kuku yang sihat berwarna kemerahan, halus dan bersinar, sabitnya mmg nmpak jelas. Bila kita sakit, sabitnya akan mengecil, bila kembali sihat, sabit akan muncul semua.

Kategori Sabit 

# Tidak ada sabit langsung
- Ginjalnya mudah sakit.

# Sabit nya kecik dari 1/5 bahagian kuku
- Tenaga dalam badan berkurangan / penyerapan usus besar kurang bagus

# Sabit lebih besar dari 1/5 bahagian kuku
- Kemungkinan menderita hipertrofi jantung, kardiovaskular sumbat , hipertensi,
stroke dan penyakit lainnya

# Sabit kaler gelap / mengecil atau hilang
- Ada penyakit yang parah, atau ada tumor, pendarahan di dalam, dll.

# Sabit makin lama makin mengecil
- tenaga makin berkurangan dlm badan , kesihatan tubuh makin merosot,
kekebalan imun badan menurun.

p/s : Org yang jenis tidak ada sabit, sekali sakit mesti teruk or ambik masa nak sembuh..... Bila sabit makin berkurang, perbanyakkan makan protein . Jaga stamina badan, dan seringlah berolahraga.

Sekarang ni sila tengok sabit kat kuku korang tu mcm mana rupanya? makin putih? atau ada jugak jari yang takde sabit kuku... sapa yang ada 8-10 jumlah sabit di kategori sbg SIHAT... kalau kurang tu tandanya ada masalah kesihatan.. boleh kenal pasti tahap kesihatan tubuh badan kita dgn melihat sabit ni... (padan la tabib cina suka tgok tangan pesakit)

Ambil dari FB....


kredit : Muda Dane Mohd


0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...