23 December 2015

Habit Baik Untuk Sistem Imun...


Apa yang anda makan, sikap dan berapa kerap anda bersenam, segalanya memainkan peranan penting dalam menguatkan sistem imun tubuh dan melindungi tubuh dari penyakit.

Ini beberapa senarai habit semulajadi yang sebenarnya membantu dalam meningkatkan sistem imun.

Ketawa
Tahukah anda bahawa dengan ketawa ianya sedikit sebanyak membantu dalam meningkatkan sistem imun tubuh di samping menceriakan mood? Ia benar kerana ia boleh menaikkan tahap antibodi dalam saliran darah merah dan darah putih yang menyerang dan membasmi bakteria serta virus. Ia juga mampu meningkatkan amaun antibodi di dalam mukus yang terhasil di dalam rongga hidung dan saluran pernafasan.

Menyanyi
Sebuah kajian yang dijalankan ke atas sekumpulan koir dari German mendapati  bahawa dengan cara menyanyi boleh mengaktifkan sistem limpa, membantu meningkatkan kepekatan antibodi darah.

Elak mengambil terlalu banyak gula
Hanya dengan 10 sudu teh gula iaitu sama dengan dua tin air berkarbonat boleh mengakibatkan sel darah putih lemah dalam bertindak sebagai pembasmi bakteria yang menyerang tubuh.

Perbanyak pengambilan ikan
Sardin dan ikan kembung adalah antara jenis ikan yang kaya dengan protein. Ianya penting dalam membina sel tubuh dalam membanteras virus dan sebarang bakteria. Ikan yang kaya dengan Omega-3 juga baik dalam mengaktifkan sistem imun. Ketika tubuh diserang, radang akut adalah pertama sekali yang bertindak balas. Tetapi Omega-3 mampu mengurangkan penghasilan radang dan sekaligus meningkatkan antiradang. Ia juga bertindak sebagai penawar dan membantutkan kewujudan sel kanser.

Perbanyak pergerakan
Sistem imun tubuh bertindak balas kepada senaman yang dilakukan dengan menghasilkan lebih banyak sel darah yang melawan bakteria jahat. Jadi, semakin kerap kita bersenam, tubuh akan lebih lama kekal sihat sepanjang masa.

Rehat secukupnya
Kesederhanaan adalah kunci kesihatan. Jika anda bekerja selama 90 minit penghasilan sel yang menyerang bakteria masuk ke dalam badan  yang juga dipanggil macrophages terhenti sementara dan meningkatkan risiko untuk dijangkiti penyakit adalah tinggi. Jadi, percukupkan rehat buat tubuh untuk menggalakkan keaktifan sistem imun.

Elak kesejukan
Jangan biarkan diri anda terlalu kesejukan kerana pastinya akan mudah diserang penyakit. Keadaan cuaca yang terlalu sejuk boleh mengakibatkan kurangnya sel darah putih yang melawan sebarang pencerobohan bakteria dan virus dalam badan.

p/s : Ari ni tak berapa nak ada idea....  kepala pun tingtong jer beberapa hari ni.. tepek n3 mana yang ada jelah..... sharing is caring   ^_^ peace!

#kredit SINI

2 comments:

  1. sya ni mmg perbanyakkan rehat je. hehehehe

    ReplyDelete
  2. Menyanyi.. woowwww.. kena selalu buat concert dekat shower ni.. hahahah

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...