20 December 2015

Kenapa Rasa Keropok Lekor Tak Sesedap Dulu....?


Bulan lepas, anak buah pergi makan angin ke Terengganu. Ole2 dari Terengganu dapatlah aku sepeket keropok lekor bersama sosnya dari Seberang Takir. Nampak sedap dan menyelerakan. Dah lama tak makan keropok lekor dari Terengganu.

Suatu petang tu aku pun mula menggoreng. Memang kecur air liur bila bau gorengan tu semerbak serata rumah. Tapi bila dah makan... rasanya taklah sedap mana. Tak macam dulu, penuh rasa ikan. Sekarang ni, rasa tepung jer yang lebih. Faham jelah... harga ikan dah mahal.,,, kos pembuatan lagi.

So, aku nak cuba buatlah... boleh bubuh ikan banyak2.... biar terasa ikannya. Barulah power...haha! Nak buat,... cari resepi dulu, tepek kat sini, tinggal nak cari bahan jer...

Bahan2 :

1 mangkuk Ikan kembung / selayang
1/2 mangkuk Tepung Ubi / Sagu
2 sudu makan tepung gandum 
Sedikit garam & bahan perasa (jika suka)


Cara2 :

1. Ikan di ambil isi sahaja dan buang kulit nipis & tulangnya. Kisar isi ikan sampai halus menggunakan food processor. Jika guna blender, tambah sesudu dua air utk mudahkan proses mengisar.

2. Gaulkan semua bahan kering - tepung dgn garam, masukkan dalam mangkuk isi ikan dan uli sampai jadi doh. Doh memang lembut (sangat lembut), tp inilah yg akan menghasilkan keropok yg lembut juga & sedap - lebih isi ikan, kurang tepung. So, don't worry!

3. Didihkan air dalam periuk untuk merebus.

4. Taburkan sedikit tepung (tambahan atau lebihan dr sukatan td) pada tangan dan papan pencanai. Kepal sedikit doh ikan dan bentukkan memanjang. Golekkan atas papan pencanai sehingga dpt bentuk doh yg panjang. 

5. Rebus doh yg sudah dibentuk tadi sehingga masak (timbul ke permukaan air rebusan). Angkat, tos airnya dan boleh dihidang dengan sos pencicah.

*keropok lekor yg sudah direbus boleh disimpan beku. Jika tak gemar keropok lekor rebus, boleh digoreng seperti kebiasaannya.

p/s : Lepas ni bolehlah buat sendiri... tak ada alasan lagi untuk mendapatkan keropok lekor yang sedap..... kena rajin2kan diri la yer!....  :)

#Resepi kredit SINI

No comments:

Post a Comment

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...