30 July 2016

Belangkas.... Haiwan Berdarah Biru!


Lepas jumpa satu artikel ni... barulah ku tahu, belangkas berdarah biru. Kalau dalam cerita2 dongeng dulu kala, yang berdarah biru ni keturunan raja2 jer. Belangkas ni rupanya agak mengerikan bagi aku. Macam aliens dalam cerita star wars... hehe!

Darah biru belangkas ni bukan calang2 harganya.... RM17,500 (USD5,000) seliter di Amerika Syarikat. Untuk mendapat satu liter darah biru, nelayan perlu menangkap 115 ekor belangkas bersaiz kecil di Semenanjung Malaysia. Tapi hanya 45 ekor jika belangkas di perairan Sabah kerana saiz lebih besar.

Bahan dalam badan belangkas boleh digunakan untuk mengesan virus, bakteria dan toksin. Kit anti-toksin menggunakan belangkas telah berkembang di Eropah, Amerika Syarikat, Jepun dan Asia Barat sejak 1988. Bagus sungguh kegunaan darah belangkas ni... Patut la mahal.

Telur belangkas sedap di masak asam pedas dan masak lemak cili api. Tapi nak makan isi belangkas tu kena hati2 nanti dapat simptom pening dan loya atau mabuk. Hanya bahagian tertentu sahaja boleh dimakan dan hanya seseorang yang benar-benar tahu sahaja tahu cara menyediakan makanan laut dari belangkas ini.

Begitulah ceritanya....

p/s : Sebenarnya, aku pun tak pernah rasa lagi makan telur dan daging belangkas... tengok pernahlah!

#kredit SINI

2 comments:

  1. First time tau ni..kecik2 dulu pernah jumpa belangkas...siap lari balik rumah takut sebab ingat alien..hahaha

    ReplyDelete
  2. Dekat nk 40 tahun hidup baru tau darah belangkas warna biru... Haru betul ...

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...