27 October 2019

Kakinya Biru..... Cantikkk!

The blue-footed booby adalah sejenis burung yang kakinya biru. Tak sangka ada sejenis burung yang macam ini. Cantik burung ini dengan kakinya biru Itu. Menyerlah bagaikana terpijak watercolour ( perwarna air @ cat). Terjumpa sebuah gambar di laman FB dulu. Kagum dengan ciptaan Allah yang unik ini. Subhanallah! 

Kakinya Biru..... Cantikkk!
Kakinya Biru..... Cantikkk!

Cari info di laman google.. Owhh...sejenis burung laut rupanya. Booby berkaki biru adalah burung laut yang berasal dari kawasan subtropika dan tropika di Lautan Pasifik timur. Ia adalah salah satu daripada enam spesies genus Sulayang dikenali sebagai boobies.

Kakinya Biru..... Cantikkk!


Ia mudah dikenali oleh kaki biru terang yang tersendiri, yang merupakan sifat yang dipilih secara seksual. Burung booby jantan memaparkan kaki mereka dalam ritual mengawan yang rumit dengan mengangkat mereka ke atas dan ke bawah sambil menginjak sebelum burung betina. Betinanya  sedikit lebih besar daripada jantan dan boleh mengukur sehingga 90 cm (35 inci) panjang dengan sayap sayap sehingga 1.5m (5 kaki).



Agak lucu cara mereka berjalan terkedek kedek dengan ritual mengawan yang istimewa. Habitat pembiakan semula jadi dari booby berkaki biru adalah pulau tropika dan subtropika di Lautan Pasifik. Ia boleh didapati dari Teluk California di sepanjang pantai barat Amerika Tengah dan Selatan ke Peru. Namun kira-kira separuh daripada semua sarang pasangan pembiakan ini berada di Kepulauan Galápagos.

Makanannya kebanyakannya terdiri daripada ikan, yang diperoleh dengan menyelam dan biasanya berenang di bawah air untuk mencari mangsanya. Ia kadang-kadang memburu sahaja, tetapi biasanya berburu dalam kumpulan.

Warna biru kaki berselaput booby biru berasal dari pigmen karotenoid yang diperoleh daripada pemakanan ikan segar. Carotenoids bertindak sebagai antioksidan dan perangsang untuk fungsi imun booby berkaki biru Ini semua yang aku dapat informasi dari google wikipedia.

Itulah, terkadang akan dapat kita jumpa spesis kehidupan yang di luar jangkauan kehidupan kita. Macam burung berkaki biru ini. Ia sangat unik dan lain dari yang lain. Sebagai manusia, kita pun boleh jadi unik dan lain dari yang lain. Itu boleh di tentukan dengan bakat dan kebolehan. Wallah'hualam...

Untuk lebih informasi di blog ini... klik SINI

p/s : Sesungguhnya muka bumi ini penuh dengan kejaiban.... ^-^ peace !

2 comments:

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...