Daya Tahan Kepedasan Terhadap Cili Api...

11:56:00 PM Noor Akma 0 Comments


Aku terfikir n3 ni bila aku update n3 masak lemak cili api di blog masakan aku. Macam mana aku dah tumbuk dan campur 20 biji cili api tu... en. somi dan anak2 kata masakan aku tu kurang pedas. Jadi kesedapannya kurang menyerlah. Memang kuat makan pedas sungguh dia orang ni. Aku rasa dah cukup pedas dah.

Gambar di atas, gambar masakan aku beberapa hari lepas. Aku dah update resepinya di blog masakan aku. Dalam resepi tu tulis 15 biji je cili api. Banyak tu dah meraung kepedasan sebenarnya untuk yang tak biasa makan pedas tau.... heh! Aku taruh 20 biji tu tapi masih tak pedas.. untuk yang mempunyai tahap kepedasan yg tinggi.  Sesiapa yang nak resepi lauk masakan aku ni, boleh terjah blog annurbeauty. blogspot. my atau klik je SINI.

Alkisahnya en. somi aku ni berasal dari  Rembau, Negeri Sembilan. Tempat dan negeri di mana terkenal dengan kepedasannya. Kalau tidak, takkanlah sebuah tempat di daerah tu dinamakan Pedas.... hihi!. Daerah beradat dan mengamalkan adat pepatih. Memartabatkan kaum wanita dalam pemilikan harta pusaka. Hurm...

Anak2 dah biasa makan pedas sejak dari kecil lagi. Mana tidaknya, bila balik kampung atau singgah rumah ipar duai memang tak dapat mengelak dari makan yang pedas2. Masakan yang biasa ada... rendang, asam pedas, asam tumis selain masak lomak cili api. En. somi memang tak lalu makan kalau lauk gulai kegemaran dia tu tak terasa kepedasannya.

Awal perkahwinan dulu, rasa kebas dan pedih mulut bila merasa hidangan masakan orang nismilan ni. Tapi sekarang, bak kata pepatah 'alah bisa tegal biasa' . Dah okey dah. Malah tak kisah pun bila makan lauk pedas2 ni. Anak2 lagi la tak kisah.... malah lagi pedas lagi dorang suka... haha!

p/s : Nanti lain kali nak letak 30 biji cili api dalam gulai masak lemak cili api plak... engko rasa?



0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...