18 October 2016

Kesan Sampingan Dan Manafaat Minum Air Putih Setiap Pagi...


Aku sentiasa amalkan minum air putih @ air kosong yang banyak setiap hari. Lebih2 lagi di waktu pagi. Waktu tidur yang lama, kadang2 sakit tekak yang amat sangat menjelma waktu bangun tidur. Jadi, air putih sentiasa ada disebelah aku di tempat tidur. 

Boleh juga menjadi dehidrasi apabila bertangguh minum air putih. Ini boleh menyebabkan timbulnya pelbagai penyakit dan gangguan kesihatan. Untuk mencegah munculnya berbagai macam penyakit ini, salah satu cara yang boleh dilakukan adalah dengan minum air putih ketika perut masih kosong di pagi hari. 

Jom ... baca tentang keberkesanan dan manafaat  yang luar biasa ini....

Buang racun dalam tubuh
Saat kita minum air putih, sistem pencernaan tubuh akan berjalan lebih lancar dan alami. Pada waktu malam tubuh memperbaiki diri dan mengeluarkan semua racun dalam tubuh. Kalau minum air putih di pagi hari dalam keadaan perut kosong, racun-racun akan lebih cepat keluar dan tubuh jadi terasa lebih segar. Minum banyak air putih boleh membantu meningkatkan produksi sel-sel otot dan sel-sel darah baru.

Tingkatkan metabolisme
Minum air putih ketika perut kosong boleh membantu meningkatkan metabolisme tubuh dan ini akan buat sistem pencernaan jadi lebih lancar. Minum air setelah bangun pagi boleh membersihkan usus, sehingga usus jadi lebih mudah menyerap nutrisi.

Jaga tubuh tetap langsing
Ketahuilah semua racun akan dibuang dan sistem pencernaan jadi lebih baik. Paling best, tak mudah lapar dan nafsu makan boleh dikontrol. Sehingga tubuh boleh tetap langsing sebab terhindar dari godaan makan berlebih.

Elak gangguan pencernaan
Gangguan pencernaan disebabkan oleh meningkatnya kadar asam di dalam perut. Ketika minum air putih di pagi hari, kadar asam berlebih ini akan larut. Gangguan pencernaan pun boleh diatasi.

Cantikkan kulit
Dehidrasi boleh menyebabkan munculnya kedut dan pori-pori besar di kulit. Minum 500 ml air putih dengan keadaan perut kosong setiap pagi boleh memperlancar aliran darah di kulit dan membuat kulit lebih bercahaya. Minum air putih sepanjang hari secara berkala boleh membantu tubuh mengeluarkan racun.

Cegah batu ginjal 
Minum air putih selepas bangun tidur boleh membantu cegah batu ginjal. Semakin banyak minum air putih, makin payah penyakit dan racun nak datang dekat!

Baiki sistem imun tubuh
Minum air putih ketika perut kosong boleh bantu menjaga sistem limfa. Sehingga sistem imun tubuh makin kuat dan mengelakkan tubuh dari dijangkiti pelbagai penyakit.

Untuk mendapatkan manfaat maksima daripada minum air putih setiap pagi, anda boleh ikut beberapa tip ini...
Botol air yang telah dan senantiasa berada di sisi...
- Minum 4 gelas air putih yang berisi 160 ml setiap pagi dalam keadaan perut kosong.
- Jangan makan apa pun selama 45 minit. 
- Minumlah air putih setidaknya 30 minit sebelum makan, tapi jangan minum air dalam waktu 2 jam selepas sarapan, makan siang, dan makan malam. Kalau masih sukar minum 650 ml air putih setiap pagi, boleh mulakan dengan minum 1 gelas air dulu.

p/s: Inilah yang aku amalkan setiap pagi dan setiap hari, tapi atas sebab nak mengelak dari terkena batuk, selsema dan sakit tekak....  kalau tidak, asthma menyerang.... Sharing is caring.... :)

#kredit SINI


1 comment:

  1. Hi mesti minum air setiap hari .sertai segmen ucing nak bloglist (^_^)

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...