Pegawai Kesihatan, Phamplet Dan Ubat Jentik-jentik...

6:56:00 PM Noor Akma 0 Comments


Hari ni sewaktu aku tengah mengemas rumah, sayup2 kedengaran ketukan demi ketukan dan suara2 memanggil2 dari rumah kerumah. Katanya "pejabat kesihatannnn" ....berulang-ulang. Kengkadang senyap seketika. Lepas tu bermula balik. Bila senyap tu ada tuan rumah buka pintu la tu...Suara tu makin makin lama dekat dengan pintu rumah aku. 

Masa pegawai kesihatan mengetuk pintu rumah aku... aku dah mula dalam proses memasak. Tutup api dan hentikan proses memasak sekejap. Aku tak kesah diorang periksa rumah sebab aku pasti tak ada ternak jentik2. Tapi kali ni diorang tak masuk. Cuma bagi phamplet dan ubat jentik2. Minta nama aku sekali isi dalam borang.

Lepas tu bermula balik diorang ketuk rumah yang lain lagi. Tak ramai yang buka pintu. Ada yang berdiam diri dalam rumah. Tapi yang banyaknya rumah kosong.... Hari bekerja, bukan semuanya mereka suri rumah macam aku. Ada juga orang bujang, terkulat2 buka pintu mengantuk kerja malam.... jiran sebelah rumah aku la tu.... hihi!

Tabik lah pada pegawai kesihatan tu... Nak ketuk dari sebuah ke sebuah rumah flat 5 tingkat ni bukannya senang kerja tu. Ada 120 pintu flat aku ni. Itulah tugas mereka nak menjaga kesihatan para penduduk. Dah itu kerja mereka... apa nak kata lagi. Untuk kita, berilah kerjasama. Jaga kebersihan, jaga kesihatan.... jangan biarkan nyamuk bermaharajalela...!

Petang ni berkabuslah flat aku ni dek semburan fogging. Dah tak kisah dah, dah selalu sangat buat fogging kat blok aku ni. Sebulan  2 - 3 kali ada semburan fogging ni. Ini mesti ada yang kena demam denggi kat blok aku ni. Nasib baik waktu ni kami sekeluarga sihat, tak ada yang demam. 

p/s : Pesanan penaja, jangan tak tersengaja ternak jentik2 yer... hehe!


0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...