25 November 2016

Bersedekah Bagi Wanita Yang Tidak Berkerjaya...

CARA WANITA BERSEDEKAH...

Informasi dan tazkirah ini aku dapat dar group kawan-kawan. Bagus untuk kita ikuti dan mendapat sedikit ilmu pada hari Jumaat yang barakah ini. Bait-bait penyampaianya dapat menyentuh hati kita. Walaupun kita tak punya apa-apa...  sedekah itu satu yang perlu di tunaikan...

CARA WANITA BERSEDEKAH...


Bagaimana wanita boleh bersedekah, sedangkan mereka adalah surirmh dan mereka juga tidak punya gaji atau gaji tidak seberapa untuk disedekahkan? Apabila kita sebagai wanita mendengar tentang keutamaan sedekah, kita merasa sedih dan berandaikan dgn berkata: "Bagaimana, sedang aku tak punya duit?" Walaupun demikian, kita wanita diperintahkan untuk bersedekah.

Rasulullah SAW  bersabda:
"Wahai setiap wanita, bersedekahlah, dan perbanyaklah istighfar, sebab aku melihat kalian sebagai majoriti penghuni neraka."Dan sabda beliau itu menambah khuatir dan rasa takut pada diri kita. Dan solusinya?Sebenarnya mudah, sesungguhnya kurnia dan kemurahan Allah Ta'ala begitu luas dan tiada henti. Dia menjadikan sedekah bukan hanya pd harta shj. Namun, setiap pintu kebaikan adalah sedekah.

Bersedekah Bagi Wanita Yang Tidak Berkerjaya...

Sedekah itu beraneka ragam...


1. Setiap tasbih dan tahmid adalah sedekah.
2. Setiap takbir dan tahlil adalah sedekah.
3. Amar ma'ruf nahi munkar anda (menganjurkan yang baik dan mencegah yang buruk) adalah sedekah.
4. Bukalah WA, LINE, FB, BBM anda setiap hari, bersedekahlah dengan cara mengirim ucapan2 yang baik kepada semua yang anda kenal, dan setiap kalimat yang baik adalah sedekah.
5. Senyum anda kepada suami dan anak2 anda, serta kepada sesama kaum muslimat adalah sedekah.
6. Dua rakaat Dhuha menyamai 360 sedekah.
7. Tahanlah diri anda dari keinginan untuk berbuat buruk, itu pun sedekah.
8. Singkirkanlah setiap bentuk gangguan yang dapat mencelakakan orang dijalan, itupun sedekah.
9. Ucapkanlah salam kepada siapa saja yang anda temui, itupun sedekah.
10. Berilah makan kepada jiran atau sesiapa pun dengan makanan yang juga anda dan keluarga anda makan, itupun sedekah.
11. Berilah makan pada kucing, burung atau binatang lainnya atau manusia, itupun sedekah.
12. Muliakanlah tamu di rumah anda yang melebihi 3 hari, itupun sedekah.
13. Berusahalah menolong dan membantu orang lain, samada org Islam ataupun bkn Islam, itupun sedekah.
14. Tuntutlah ilmu agama, ajarkan dan sebarkan, baik dengan cara mendengar, membaca, atau menulis sesuai kemampuan anda, itupun sedekah.
15. Seteguk air yang anda berikan untuk orang yang haus adalah sedekah.

Milik Allah lah segala puji dan kurnia...


Kaedah Penting:
Lakukanlah secara ikhlas dan tanpa mengharapkan balasan dari siapapun... Kaum kerabat lebih utama untuk mendapat kebaikan kita (kedua orang tuamu, suami, dan anak-anakmu). Mereka yang paling utama.... yang paling dekat, kemudian yang terdekat.

Perlu diingatkan bahawa; "Sedekah itu menghapus dosa, sebagaimana air mematikan api". Sebarkanlah info ini, supaya menjadi sedekah untuk anda, dengan izin Allah. Aamiin Ya Robbal 'Alamin....  (mengirimkan/menyebarkan artikel ini juga adalah sedekah). Wallahu a'lam...

Semoga tazkirah ini bermanafat pada semua pembaca blog... Juga rajin-rajinlah bersedekah. Sentiasa mengukir senyuman manis pun satu sedekah juga.... :)

p/s: Salam jumaat..... salam sayang muaah... muaah!


5 comments:

  1. Besar ny manfaat sedekah :')
    Jln2 ambil follow #372

    ReplyDelete
  2. peringatan yang baik sis :D
    http://mellyacrayola.blogspot.com/

    ReplyDelete

  3. Terima kasih kerana perkongsian ilmu. 😍 Banyak buka mata ni. Memang takut bila ingat yang ramai wanita masuk neraka. Puncanya sebab mulut yang selalu sakitkan bati orang, terutama suami 😅 kena amalkan tips sis nim banyakkan istighfar

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...