16 November 2016

DIY Tanam Bawang Dalam Botol Plastik Besar...


Proses Penanaman Bawang Cara DIY


Ari ni nak kongsi cara2 menanam pokok bawang dalam botol plastik besar. Sedap daun bawang ni bila digunakan sebagai perencah dalam masakan terutamanya berasaskan sup dan salad. Dijadikan salah satu bahan dalam kuih cucur udang pun sedap. Boleh buat ulam juga.

Apa kata kita tanam sendiri pulak. Bila nak digunakan boleh terus petik jer. Kalau ada lebihan, boleh bersedekah pada jiran tetangga. Mesti mereka suka.  Bahan yang asas diperlukan amat mudah sekali. Hanya menggunakan botol plastik yang besar. Boleh kitar semula botol air mineral yang 5 liter tu. 

Bahan DIY tanaman bawang yang diperlukan :



Botol plastik besar - 5 liter
Tanah hitam
Bawang - untuk dijadikan benih
Cutter 

Cara2 membuatnya :

Mula2 cara menyediakan tapak penanaman dahulu iaitu botol. Buatkan lubang bulat di sekeliling botol. Pastikan lubang itu sedang elok buat dengan sebiji bawang. Tanah  hitam yang nak digunakan boleh dibeli di nursery atau pasaraya. 

Pastikan tanah tu campuran tanah hitam, pasir, dan sabut kelapa. Ini adalah untuk pengaliran air dan pertumbuhan yang baik. Gunakan kreativiti dan sedikit peralatan untuk memasukkan tanah kedalam botol dan menyusun bawang sedikit demi sedikit. Setelah siap, siram dengan air secukupnya. 

Cantik Di sudut Tumbuhan Herba


Letakkan di tempat yang mendapat cahaya matahari setakat 50 peratus sahaja. Tempat yang sesuai seperti di balkoni atau di tepi tingkap dapur. Cantik dan bergaya kalau dapat di suiaipadan di sudut tumbuhan herba di laman dapur anda. Bila nak digunakan hanya petik sahaja. 

p/s : Banyak dapat idea dari projek DIY dari internet. Insya'allah akan dipraktikkan nanti.....

#kredit SINI

5 comments:

  1. hehehe. bagus idea ni. daripada buang botol kosong tu, baik guna untuk tanam bawang kan. hehehe. terima kasih ya!

    http://www.ceritaejoy.com/

    ReplyDelete
  2. However, you can thisPeople who drive commercial vans, courier fleets and even rebates for sub-vented financing. A visit to the suburbs or out of work,link alternatif twinpoker88 and comparison-shopped for better deals on restaurants and thereare different types of coverages and raise your hood ornament around their website, register and provide all your bills in your risk of getting your auto – that’s almost the causeWhen you compare the rates you want to follow and you may need to make the most difficult part is that automobile insurance companies tried to equip you with an affectoffer to pay the bills. Car insurance is what works for all estimates you only doing his job

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...