Tazkirah..... *TAHUKAH KITA?*

3:53:00 PM Noor Akma 2 Comments


Dapat tazkirah ni dari grup wassap... Eloklah diperpanjangkan tazkirah ni untuk kita saling mengingati sesama kita... Insya'allah!

*TAHUKAH KITA?*


_*Bahwa ikan yg ribuan tahun lalu menelan Nabi Yunus As itu ternyata masih hidup sampai sekarang, bahkan sampai hari kiamat. Hal ini sdh dijelaskan dalam al-Qur'an: "andai Yunus itu tidak beristighfar, tentu ia akan tinggal dalam perut ikan tersebut sampai hari kebangkitan."*_. tahukah anda?

*_bahwa janin semasa dalam kandungan ibunya, dia diperlihatkan perjalanan hidupnya mulai dr lahir hingga mati. Kerana itu, terkadang ketika kita berkunjung ke beberapa tempat yang baru, tp seolah tempat tersebut sudah tidak asing bagi kita..*_ tahukah anda?

*_di saat bersin, seluruh anggota tubuh kita berhenti berfungsi, seolah mati. Ini terjadi dalam beberapa detik. Setelah itu berfungsi normal kembali. Ituah sebab kenapa dalam Islam disunnahkan membaca alhamdulillah setelah bersin, sebagai ungkapan syukur atas berfungsinya kembali seluruh anggota badan kita.*_ tahukah anda?

*_menguap itu bukan tanda kita mengantuk, tapi itu adalah pertanda bahwa tubuh kita memerlukan tambahan oksigen*_ tahukah anda?

*_bahwa memakan kurma dalam jumlah genap itu akan menghasilkan gula darah. Oleh itu Rasulullah menganjurkan kita memakannya dalam jumlah ganjil, agar berubah menjadi karbohidrat.*_ tahukah anda?

*_bahwa sejurus setelah azan berkumandang adalah waktu yang mustajab untuk berdoa.*_ tahukah anda?

*_di mana dosa-dosa kita diletakkan ketika kita solat?*_
*_Nabi Muhammad saw bersabda: "sesungguhnya seorang hamba ketika menunaikan solat, dia membawa semua dosanya. Dosa-dosa itu terletak di atas kepala. Setiap kali ia ruku' atau sujud berjatuhanlah dosa-dosa tersebut".*_ tahukah anda? 

*_wahai orang-orang yang biasa tergesa-gesa dalam solatnya, tenanglah... dan tahanlah lebih lama ruku' dan sujudmu, agar lebih banyak lagi berguguran dosa-dosamu.*_ tahukah anda? 

*_diceritakan ada seorang wanita soleha yg meninggal, maka tiap kali penduduk desa menziarah kubur, mereka mencium harumnya mawar dr dalam kubur. Suaminya menjelaskan, bahwa isterinya itu semasa hidup selalu membaca surah al-mulk, sebelum tidur.. _* tahukah anda? 

*_sesungguhnya surat al-mulk itu menyelamatkan kita dari siksa kubur.*_ tahukah anda??

*_ketika kita membaca ayat kursi setiap selesai solat, maka tidak ada penghalang antara kita dan syurga kecuali maut.*_ tahukah anda?

*_bahwa para malaikat mendoakan kita ketika selesai solat,  itu jangan terburu untuk beranjak dari posisi duduk solat kita.* _tahukah anda? 

*_semoga bermanafaat_*

p/s : Salam Jumaat... penghulu segala hari...!

2 comments:

Banyak pengetahuan baru ni. Alhamdulillah. terima kasih atas perkongsian :)


theathra.blogspot.my

Unni Anje said...

Allahuakbar banyaknya Unni ta tahu.. terima kasih kerana mgingatkan.. moga kita sama2 peroleh kebaikannya...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...