Selamat Hari Merdeka......!

10:06:00 AM Noor Akma 0 Comments


Merdeka.... merdeka.... merdeka....

Tapi, aku tak rasa merdeka itu lagi, hurmmm!

Sekarang ni aku sedang bertukus lumus untuk memerdekan kehidupan kami sekeluarga dari kesulitan kewangan. Aku nak jadi pemberi, bukan penerima lagi. 
Sukar tapi tak mustahil.... :)

p/s : coretan spontan.... 


0 comments:

DIY Kraf Kumbang Lady Bug Dari Batu....

12:29:00 PM Noor Akma 1 Comments


Bila dah dibentuk dan lukis kumbang2 ni, saling tak tumpah macam kumbang sebenar. Bolehlah cuba buat cuti sekolah nanti dengan anak2. Biar ada aktiviti buat di rumah supaya anak2 tak bosan.Tak adalah asyik tonton tv dan main gadjet jer.

Senang jer buatnya tu.....

Bahan2 :
Batu2 berbentuk bujur
Pewarna acrylic
Berus
Maker

Bentuklah seperti kumbang yang dikehendaki. Macam2 warna dan stail kumbang boleh di reka. Cantik dan comel2 belaka. Bila lagi nak tunjuk skil kraftangan sendiri pada anak2..... 

Dah siap, boleh buat hiasan, hadiah pada kawan2 ataupun buat jualan....hehe!

p/s : Rajin2kan diri buat kraf comel ni nanti....huhu!

#kredit SINI



1 comments:

Tak Perlu Berus, Kesan Kehitaman Lantai Boleh Dihilangkan.......

11:54:00 AM Noor Akma 7 Comments


Bila lantai jubin dilihat semakin berdaki dan kehitaman mulalah berusaha gigih dengan memberusnya. Tetapi memakan masa yang lama dan memenatkan.

Persoalannya ada ke cara yang boleh membuatkan celah lantai jubin tidak berdaki dan kehitaman tanpa memberus ? Sebenarnya memang ada ! Ada 2 cara....

Cara 1
Bahan-bahannya:
7 cawan air
1/4 cawan cuka
1/3 cawan jus lemon
1/2 cawan baking soda

Cara-caranya:
Anda hanya perlu mencampurkan bahan-bahan tersebut dan terus disapu pada celah-celah lantai yang berdaki.

Anda boleh sahaja biarkan semalaman dan bilas terus. Tetapi jika anda inginkan result yang cepat, biarkan sebatian lebih kurang 20 minit kemudian gunakan berus gigi lama untuk menggosok perlahan-lahan dicelah-celah lantai jubin itu.

Menariknya dengan teknik ini, biarpun anda menyental dengan berus gigi, anda tak perlu menyental bersungguh-sungguh kerana kotoran tersebut akan mudah terhakis.

Cara 2
Bahan-bahannya:
Cecair peluntur
Baking soda
Kapas

Cara-caranya:
Bancuhkan kedua-dua bahan tersebut di dalam suatu bekas. Celupkan kapas ke dalam sebatian itu. Susun kapas pada celah-celah lantai jubin yang berdaki. Biarkan semalaman dan bilas.

Hasil celah lantai yang telah dibiarkan semalaman dan dibilas. Kesan daki yang kehitaman itu akan hilang.

Selamat mencuba..... Sharing is caring.... :)

p/s : Rajin2kan diri anda mencuci... hehe!

#kredit SINI


7 comments:

Berubah Jadi Lebih Baik.....

3:28:00 PM Noor Akma 0 Comments


Walau tak jadi yang terbaik .... jadilah antara yang baik....
Semoga segalanya akan baik2 saja......
**mutiara kata

Walau tak jadi yang terbaik .... jadilah antara yang baik....
Semoga segalanya akan baik2 saja......
**mutiara kata

Walau tak jadi yang terbaik .... jadilah antara yang baik....
Semoga segalanya akan baik2 saja......
**mutiara kata

Walau tak jadi yang terbaik .... jadilah antara yang baik....
Semoga segalanya akan baik2 saja......
**mutiara kata

Walau tak jadi yang terbaik .... jadilah antara yang baik....
Semoga segalanya akan baik2 saja......
**mutiara kata

#kredit SINI


0 comments:

Sabun Cuci Pinggan Berperisa Planta

1:23:00 PM Noor Akma 0 Comments


Aisey........ nak tergelak guling2 aku bila terbaca status dan tengok gambar ni. Haru biru sungguh dibuatnya. Ha ah, bekas planta dan pencuci pinggan nak seakan sama jer. Isi dalam pun macam serupa. Kalau jenis yang tak baca dan tengok label betul2 memang boleh tersilap

Apakan daya.... memang takleh pakai la dah planta ni.  Meleleh air mata aku ketawa geli hati tak abis lagi ... hihi!

p/s : En. somi aku ni pun asyik tersilap bila beli sos cili. Asyik terbeli sos tomato.... tak baca label la tu, main ambik jer.... hurm!


0 comments:

Jauhkanlah Prasangka Buruk Dan Memburukkan Orang Lain

11:40:00 AM Noor Akma 1 Comments


Tazkirah : Larangan Memburukkan Orang Lain

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا قَالَ الرَّجُلُ هَلَكَ النَّاسُ فَهُوَ أَهْلَكُهُمْ

Dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah SAW bersabda: "Apabila ada seseorang yang berkata; 'Celakalah manusia', maka sebenarnya ia sendiri yang lebih celaka dari mereka." (HR Muslim No: 4755)

Pengajaran:

1. Seorang Muslim tidak boleh berfikiran buruk dan menghukum kecelakaan ke atas orang lain kerana hukum berkenaan mungkin akan berpaling kepada dirinya sendiri.

2. Jangan sekali-kali kita memburukkan orang lain kerana kita mungkin lebih buruk dari mereka.

3. Nasib diri kita adalah mengikut apa yang difikirkan oleh akal kita. Jika akal kita berfikiran negatif, maka natijahnya adalah negatif.

4. Seorang Muslim perlu memelihara baik sangka terhadap Allah.

5. Kecelakaan yang berlaku ke atas diri kita bukanlah semestinya disebabkan oleh perbuatan atau kejahatan orang lain. Bahkan ia mungkin berlaku kerana sikap diri sendiri.

6. Mengakui akan kelemahan dan kejahilan diri sebenarnya lebih penting dari menghukum kejahatan orang lain atau menyalahkan mereka.

7. Kita harus mengakui akan kelemahan diri dahulu dan tidak menjadikan orang lain sebagai pelarian (escapist) dengan menuding jari kepada orang lain.

Marilah kita berusaha menjauhkan diri dari sifat mudah untuk menghukum orang lain dan memburuk-burukkan mereka dgn menuduh seseorang sebagai munafik, baruah, sekular, liberal, fasik atau penghianat. Semua ucapan buruk akan kembali kpd org yg mengucapkannya.

p/s : Peringatan untuk diriku dan semoga bermanafaat untuk sesiapa yang membacanya juga...

1 comments:

Timun..... Ulam Kegemaranku Yang Berkhasiat

2:15:00 PM Noor Akma 8 Comments


Untuk pemakanan harian aku sekeluarga..... mesti ada hidangan sayur. Salah satu sayur kegemaran yang mudah dan senang disediakan adalah timun. Potong, potong2 dah siap untuk dihidangkan dan di makan. Boleh di katakan hampir setiap hari mesti ada ulam timun ni.

Sayur ini penuh dengan khasiat untuk kesihatan tubuh dan paling menarik amalan makan timun ini juga membantu kepada yang mahu menguruskan badan. Jadi, jangan pandang sebelah mata khasiat timun ni....

Ikuti senarai kelebihan sayur ini yang perlu di ketahui :

Ganti kehilangan air dari badan
Timun adalah sumber makanan yang boleh menggantikan kehilangan air dari badan kerana ia mengandungi 90% air. Selain itu timun juga boleh menghilangkan panas badan dari luar dan dalam.

Buang toksin dari badan
Cecair yang ada dalam timun bertindak seperti penyapu, menyapu keluar segala toksin dari badan anda. Amalkan makan timun selalu untuk menghilangkan batu dalam buah pinggang (kidney stone).

Bekalkan keperluan vitamin harian
Timun mempunyai sebahagian besar vitamin yang diperlukan oleh badan dalam sehari. Timun mengandungi vitamin A, B dan C, yang meningkatkan sistem imun badan, memastikan anda berseri dan memberi anda tenaga. Jadikan timun lebih berkuasa dengan membuat jus timun campur bayam dan lobak merah. Jangan buang kulit timun kerana ia mengandungi kira-kira 12% keperluan vitamin C harian anda.

Mineral mesra kulit
Timun mengandungi kandungan tinggi kalium, magnesium dan silikon yang sangat berguna untuk kesihatan dan kecantikan kulit. Sebab itu banyak terdapat rawatan spa yang berasaskan timun.Letakkan timun pada kulit untuk melegakan sunburn.

Bantu dalam penurunan berat badan dan penghadaman
Disebabkan kandungan air yang tinggi dan kalori yang rendah, timun adalah sumber yang ideal untuk orang-orang yang ingin menurunkan berat badan. Gunakan timun dalam sup dan salad anda. Boleh juga dijadikan makanan ringan kegemaran anda, anda boleh makan potongan timun yang dicicah dengan yogurt rendah lemak. Mengunyah timun memberikan rahang anda senaman yang baik dan serat di dalamnya baik untuk penghadaman. Ambil timun sebagai makanan harian sebagai bantuan untuk sembelit kronik.

Pulihkan mata
Meletakkan kepingan sejuk timun adalah pemandangan biasa untuk kecantikan tetapi ia benar-benar boleh membantu mengurangkan bengkak di bawah mata dan keadaan bengkak kerana timun mempunyai ciri-ciri anti radang.

Lawan Kanser
Timun mengandungi secoisolariciresinol, lariciresinol dan pinoresinol. Tiga lignan yang kuat untuk mengurangkan risiko beberapa jenis kanser termasukkanser ovari, payudara, prostat dan kanser rahim.

Kurangkan kolesterol dan mengawal tekanan darah
Jus timun mengandungi hormon yang diperlukan oleh sel-sel pankreas bagi menghasilkan insulin untuk manfaat kepada pesakit kencing manis. Sebatian sterol dalam timun boleh membantu penurunan tahap kolesterol. Timun mengandungi banyak serat, kalium dan magnesium yang berkesan bagi mengawal tekanan darah. Sebab itu timun adalah baik untuk merawat kedua-dua tekanan darah tinggi dan tekanan darah rendah.

Segarkan mulut
Jus timun boleh membantu menyembuhkan dan menyegarkan sakit gusi. Untuk membunuh bakteria di dalam mulut dan untuk menyegarkan nafas, dapatkan kepingan timun dan tekan ke lelangit mulut anda dengan lidah anda selama 1/2 (setengah) minit, phytochemcials dalam timun akan membunuh bakteria di dalam mulut anda yang bertanggungjawab menyebabkan nafas yang tidak menyenangkan.

Sihatkan kuku dan rambut
Keajaiban Silika, mineral dalam timun menjadikan rambut dan kuku anda lebih berkilat dan kuat. Sulfur dan silika dalam timun juga membantu merangsang pertumbuhan rambut anda.

Bagus untuk kesihatan sendi, melegakan artritis dan sakit gout
Timun adalah sumber yang sangat baik untuk silika yang menggalakkan kesihatan sendi dengan mengukuhkan tisu penghubung. Apabila dicampur dengan jus lobak merah, timun boleh melegakan gout dan sakit artritis dengan mengurangkan tahap asid urik.

Jaga kesihatan buah pinggang
Timun merendahkan tahap asid urik di dalam badan anda dan dengan ini mengekalkan menjadikan buah pinggang yang sihat bila anda selalu mengambil timun.

p/s : Bagus sangat info ini bagi aku yang amat menyukai ulam ulaman. Bila nak makan wajib ada bersama sambal belacan.... huhu! 

#kredit SINI 


8 comments:

Be Positive...

12:37:00 PM Noor Akma 2 Comments


Meyakinkan diri.....
Kuatkan semangat...
huhu.....

#wordless wednesday


2 comments:

Hairul Azreen Dan Hanis Zalikha Bersama Anaknya.... Yusuf Iskandar.

11:37:00 AM Noor Akma 1 Comments


Hairul Azreen dan Hanis Zalikha telah selamat melangsungkan majlis aqiqah dan tahnik untuk anak sulung mereka yang bernama Yusuf Iskandar.

Antara rakan selebriti yang hadir termasuklah Dafi Ismail Sabri, Jovian Mandagie, Nina Ismail Sabri dan Johan Raja Lawak. Keluarga kecil ini tampil serba putih dan rona nude untuk Hanis hasil rekaan Jovian sendiri.

Cahaya mata pertama buat Hanis dan Hairul ini selamat dilahirkan pada 3 Jun yang lalu dengan berat 3.85 kilogram. Menerusi akaun Instagram Hairul, boleh dilihat yang dirinya sangat bersyukur kerana majlis tersebut berjalan dengan penuh lancar.

Bahkan, Hairul turut bersyukur kerana anak pertamanya itu sungguh relaks dan tenang kala majlis itu berlangsung. Dirinya juga berterima kasih kepada peminat-peminat dan pengikutnya di Instagram kerana sentiasa mendoakan kesejahteraan dan keberkatan zuriat pertama mereka itu untuk menjadi anak yang soleh.

p/s : Semoga berbahagia hingga ke jannah....

#kredit SINI


1 comments:

Servis Laptop, Blurr Sekejap.... Hadoii :(

12:35:00 PM Noor Akma 0 Comments


Hari sabtu kelmarin aku pergi servis laptop. Laptop aku dah slow gila-gila tahap kingkong. So, cadang nak format dan backup fail2 yang ada.... Dulu 3 tahun lepas dah pernah buat kat satu kedai di Plaza Alam Sentral. Pusing 2 - 3 kali tak jumpa plak kedai tu....

So, aku cubalah cari kedai yang sesuai.... Cari kedai yang agak ke dalam. Bukan apa, nk cari yang muka orang kita punya. Bincang punya bincang... katanya format RM30... aku cakap backup sekali la sebab tak sempat nak salin ke pendrive fail2 dan gambar yang ada.

Diberitahu dalam 3 jam boleh siap.... so, aku ronda2 window shopping dulu. Dah puas ronda2 dengan duduk2 makan kacang.. dah 3 jam berlalu. Pergi balik ke kedai tu, dah hampir siap. Tunggu sekejap la... Bila nak buat bayaran... terkejutnya aku.... blurr!

Dulu format dan macam2 program install baru RM20.... Kedai tu charge RM80 ngkoooo... Bajet aku RM50 jer... Katanya format RM30, backup RM50.  Dah tu, aku cakap nak bayar RM50... Dengan muka kelat (perasan sangat).. diorang kata RM60... Itulah harganya yang aku bayar.

Entahla.... memang macam tu ke harganya.... akupun tak tahu sebab jarang buat. Bila aku buka kat rumah taklah laju manapun. Banyak program terpaksa aku install balik. Yang pasti gambar2 semua hilang. Sebelum hantar servis aku ada cuba pindahkan gambar2 dari laptop ke pendrive tapi reject.. entah sebab apa tak menjadi... Dalam terkocoh2 tu aku terus tutup laptop. 

Gambar2 tu hilang disebabkan aku punya pasal ke atau kerja2 diorang... tak pasti la. Redha aje la yek... Tapi memang tak puashati walaupun dah servis. Masih ada masaalah yang berkaitan. Menyesal pun ada. baik tak payah format...  Hampehh....En. somi suruh antar balik kat kedai tu. Tapi aku tak nak kecoh2. Letih!

And then masa aku tawar nak kurangkan harga tu, diorang tanya seseorang.. muka orang asing. Ingatkan kedai orang kita. Balik rumah tengok kat yang di bagi. Hmmm... bukan orang Malaysia punya... Aku rasa kedai2 kat situ dah penuh dengan muka2 asing la. Dedulu diorang ni jual karpet dan perabot je. Hmm... Malaysia kita... so sad.. :(

p/s : Tak boleh lupa perasaan blurr tu.... alahai!


0 comments:

Angkat Dua Jari..... Peace And Smile.... :)

9:27:00 AM Noor Akma 0 Comments


Hidup terlalu singkat untuk saling membenci dan memusuhi, dan dunia terlalu sempit untuk saling menghindari suatu pertemuan, apapun kesalahan, kekhilafan, dan siapapun itu maafkanlah....

Taqobalallahu minna wa minkum. Minal Aidzin Wal Faidzin.

Hidup terlalu singkat untuk saling membenci dan memusuhi, dan dunia terlalu sempit untuk saling menghindari suatu pertemuan, apapun kesalahan, kekhilafan, dan siapapun itu maafkanlah....



Taqobalallahu minna wa minkum. Minal Aidzin Wal Faidzin.

Hidup terlalu singkat untuk saling membenci dan memusuhi, dan dunia terlalu sempit untuk saling menghindari suatu pertemuan, apapun kesalahan, kekhilafan, dan siapapun itu maafkanlah....



Taqobalallahu minna wa minkum. Minal Aidzin Wal Faidzin.

Hidup terlalu singkat untuk saling membenci dan memusuhi, dan dunia terlalu sempit untuk saling menghindari suatu pertemuan, apapun kesalahan, kekhilafan, dan siapapun itu maafkanlah....



Taqobalallahu minna wa minkum. Minal Aidzin Wal Faidzin.

p/s : kata pujangga dari FB mutiara kata....

0 comments:

Selfie Wehhh..... Yargh!

10:19:00 AM Noor Akma 2 Comments


Sanggupkah anda memiliki cover handphone sebegini?

Oh....  bagi aku, tidak sama sekali......

Melihatnya saja dah meloyakan tekak.....

Ngerinyaaaa...... hihi!

p/s : Gambar dari #HCL




2 comments:

Pengertian Baris2 Ayat Surah Yaasin....

9:59:00 AM Noor Akma 1 Comments


Kita sering kali membaca Surah Yaasin.. tetapi pernahkah kita memahami setiap baris ayat tersebut..
Sekadar Perkongsian Bersama.... Di ambil dari laman Himpunan Doa-doa di FB.

SURAH YAASIN
Pengertian Setiap Ayat :
Ayat 1 - 9 - Untuk keselamatan diri

Ayat 9 - Orang jahat tak nampak kita terutama orang kafir.

Ayat 12 - Merupakan Jantung Yaasiin - Rasulullah s.a.w. berharap ayat ini dihafal oleh setiap mukmin dan mukminat.

Ayat 13 - 35 - Mengisahkan orang-orang yang mati syahid.

Ayat 22 - 23 - Untuk menjaga aqidah memberi hidayah kepada anak.

Ayat 29 - Sebagai amalan untuk mengelakkan diri daripada difitnah dan kejahatan mulut.

Ayat 29 - Untuk digunakan jika kita rasa orang nak fitnah atau aniaya kita.
Lebih elok selepas baca di semburkan ke muka orang tersebut.

Ayat 30 - Untuk keinsafan - Supaya dapat dipertemukan dengan Allah s.w.t. (harus sentiasa berada dihati - beramal dengannya).

Ayat 32 - Untuk menginsafkan orang lain supaya menjadi baik.
Caranya - Ingat yang segalanya datang dari Allah s.w.t, kita umat Muhammad s.a.w, kita orang Islam dll.

Ayat 33 - 35 - Elok dijadikan amalan bagi sesiapa yang suka bercucuk tanam. Tanaman akan subur.

Ayat 36 - Menerangkan yang kehidupan ataupun kejadian di dunia ini dijadikan berpasang-pasangan.
Ayat ini elok diamalkan bagi sesiapa yang belum berkahwin supaya di pertemukan jodoh.
Caranya : Baca dan berdoa, hembus dan sapu pada muka setiap pagi sebelum keluar rumah.

Ayat 37 - Adalah untuk menetapkan hati - aqidah diri sendiri... Hati yang kering akan hidup semula.

Ayat 38 - Mengisahkan yang bulan dan matahari pun sujud pada Allah s.w.t. yang satu.

Ayat 39 - Mengisahkan ilmu falak.

Ayat 40 - Merupakan kenyataan Allah s.w.t. yang satu.

Ayat 41 - Mengisahkan Nabi Noh a.s. naik kapal, elok dibaca sewaktu menaiki kenderaan.

Ayat 44 - Mengisahkan keseronokan hidup di dunia - dibaca untuk menjauhkan fitnah dalam hidup.

Ayat 45 - 48 - Merupakan kedegilan orang kafir kepada Allah s.w.t.

Ayat 49 - Menceritakan hari akhirat dan kehidupannya.
Tiupan pertama - Datang dengan tiba-tiba
Tiupan ke-dua - Hancur
Tiupan ke-tiga - Semua orang dihidupkan semula dan hadir di padang Mahsyar.

Ayat 50 - Setiap orang akan dihisab mengikut amalannya.

Ayat 58 - Merupakan salam daripada Allah. Jika rasa sakit kepala, baca dan sapukan ke kepala. Ulang sebanyak 3 kali.

Ayat 76 - Dibaca untuk mententeramkan diri dari fitnah orang. Dijadikan amalan.

Ayat 77 - Jika hati rasa sedih, sebak atau pun kecewa. Sambil pegang dan urut dada, bacalah ayat tersebut.

Ayat 78 - 79 - Dikhaskan untuk sakit urat, tulang dan badan. Untuk doa bermula daripada ayat yang bermaksud : "dia berkata, Siapakah (yang dapat) menghidupkan tulang belulang padahal telah hancur?"

Ayat 78 dan 79 - Bacalah jika sakit tulang, urat atau tulang patah.

Ayat 80 - "Katakanlah, yang akan menghidupkannya ialah yang menciptakannya pertama kali. Dan Dia Maha Mengetahui tentang segala makhluk."Ayat 82 - Untuk Hajat - Jika berhajat sesuatu, bacalah 100 kali. Dibaca pada air dan minum selama 40 hari.

Perlu Baca Dengan Penuh Keyakinan... yer!

p/s : Semoga bermanafaat pada kita ........ :)


1 comments:

Ceria.....

12:15:00 PM Noor Akma 0 Comments


^-^peace......
#wordless wednesday





0 comments:

Wah.... Lara Alana Dah Ada Program Kat TV...!

11:44:00 AM Noor Akma 0 Comments


Siapa yang tak kenal budak kecik yang bernama Lara Alana ni.  Dengan jumlah pengikut di Instagram yang mencecah 2.1 juta dan 1 juta pula di Facebook, si kecik ni dah mengalahkan populariti ibubapanya sendiri iaitu Awal Ashaari dan Scha Alyahya.

Dah ada program realiti sendiri pulak tu. Program tersebut bertajuk Lara Oh Lara akan menayangkan perkembangan harian serta aktiviti Lara yang tidak pernah dipertontonkan di laman sosialnya. Sangat seronok dan kecoh si kecik ni dengan gelagat2nya tu... haha!

Apa lagi, jom tonton  di astro.... yer..! Pelancaranya dah dibuat semalam. Antara artis tanahair yang akan ditampilkan dalm program ni, termasuklah Zizan Razak, Remy Ishak, Dynas Mokhtar, Liyana Jasmay dan Ella.

p/s : suka tengok gambar2 video2 lara kat IG tu... teringat anak2 gadisku masa kecik2 dulu!

#kredit SINI


0 comments:

Hampeh Betul, Ambil Upah Buat Slip Palsu Plak!

11:55:00 AM Noor Akma 1 Comments


Heboh kat internet pasal ni.... Ada yang ambil upah buat slip palsu untuk pembeli online. Maksudnya menggalakkan pembeli online menipu la tu. Tak beretika betul.... tak patut, tak patut. Rasa nak tumbuk2 jer muka orang tu.  Kalau ada peniaga  yang terkena...kesian la dia. Nak plak yang baru bermula nak buat dropship.... bukannya untung banyak pun. Berhengget2 jer.

Untuk para peniaga online dan para dropshipper sewajarnya ada perbankan online. So, semua maklumat di hujung jari jer. Bila ada pelanggan yang buat bayaran.... boleh terus check di akaun melalui henpon jer. Senang, mudah dan cepat.... dah tentu tak kena tipu.

Nak buat perbankan online ni... mudah jer. Semestinya ada akaun bank. Kalau tak ada.. buat dulu. Daftarkan no. henpon  di kaunter bank. Set username dan password. Pada henpon, install aplikasi bank anda. Lepas tu boleh la tengok baki akaun dan buat pemindahan duit bila2 masa jer. 

No. henpon tu digunakan untuk mendapatkan tac bila buat pindahan duit la. Dengan itu tak ada sesiapa yang dapat menipu dengan slip palsu macam tu. Sebagai peniaga online, aku menggunakan bank maybank dan cimb. Selagi aku tak check akaun....  aku takkan noted order yang masuk. Apatah lagi nak bungkus dan pos...

p/s : Jangan harap nak tipu aku... tak layan!




1 comments:

Masalah Datang Bagai Ribut, Pergi Bagai Siput..... Gittew lah!

1:18:00 PM Noor Akma 0 Comments


Bertabahlah....
"Tiada Masalah Yang Tak Dapat Diselesaikan..."



0 comments:

Cheezy Wedges, Cheese Terlebih.... hehe!

10:39:00 AM Noor Akma 2 Comments


Alamak, selambak cheese dia.... Kebanjiran cheese la plak.... 
Cari pasal, tu la:))

#kredit SINI


2 comments:

Adsense Akhirnya Berjimba2 Di Blog Aku....

11:47:00 AM Noor Akma 4 Comments


Adsense berjimba2 diblog aku.......? Maksudnya menari2 lah tu ...hehe! Seronok rasanya bila google approved adsense untuk aku tepek iklannya di 5 blog aku yang ada ni.... Eh... 5 ke 6 blog...  huhu! Yang aktif 3 jer tu. Dengan adsense ... thats means make money.... Alhamdulillah!

Ala.... ramai dah blogger dapat income dengan adsense ni. Aku ni je yang baru terkial2 mengerjakan adsense. Dah apply berkali2 sebenarnya, baru kini google approved. Entah apa silapnya dulu tu... Apapun kini aku dah dapatkannya beberapa hari lalu.

Masih banyak lagi aku kena belajar tentang adsense ni. Pelan2 lah aku menghadam satu persatu pembelajaran ini. Otak pun dah nak karat.... bukan boleh install semua sekaligus... Susah nk faham woo..... 

p/s : Setelah 5 tahun, terasa melangkah setapak kehadapan..... 


4 comments:

Kulit Telur Ubat Pembunuh Serangga Perosak Di Rumah...

2:07:00 PM Noor Akma 2 Comments


Boleh halau semut, lipas dan tikus dengan kulit telur jer..... ? Biar betul. Ternganga aku sekejap. Puas la beli penyembur serangga dan racun. Racun ni..... agak bahaya nak letak ditempat2 terbuka. Lebih2 lagi kalau ada anak kecil. Kulit telur dah tentu tak bahaya... huhu!

Boleh juga digunakan pada tanaman plak tu... Kalau dalam rumah biasanya semut, lipas dan tikus serta anai-anai. Pada pokok tanaman, siput babi, belala, kutu daun, hama, parasit pokok, semut dan bena putih boleh dihindarkan.

Info yang sangat menarik dan mengujakan bagi aku. Kosnya sangat2 murah dan berbaloi. Hanya perlu mengumpul kulit2 telur yang telah digunakan. Sunat kita ikhtiar hindar binatang-binatang kecil ini dari mudaratkan kita dan mendatangkan penyakit... ya tak?

Caranya :

Kulit telur dikeringkan dulu, lepas itu tumbuk/blend halus menjadi serbuk seperti tepung. Simpan dalam botol kaca supaya tahan lama.Tidak memudaratkan manusia. Tabur di kawasan tanaman anda yg terkena serangan serangga perosak.

Bagi tikus, tabur tempat laluan tikus itu contoh bawah pintu dapur anda. Jangan terlepas seinci pun laluannya. Lipas pula sama tabur saja serbuk itu di celah celah dapur anda yang anda pasti laluan lipas Sebelum malam mulakan tabur. Esok siang pergi kemas pasti banyak bangkai - bangkai serangga terkulai.

Anai-anai pula tabur di lubang utama keluar masuk sarang mereka. Kalau dapat jumpa sarang lagi bagus. Semua akan mati akibat menghidu serbuk kulit telur. 

Untuk perosak tanaman, tabur disekeliling tanaman atau di dalam pasu. Boleh menyuburkan tanaman juga. Boleh juga bancuh dan spray pada daun2 yang terkena parasit dan bena putih.

Moga-moga ianya memberi manfaat kepada anda semua. Sharing is caring.... from FB.

p/s :  Lepas ni tak payah susah2 tabur racun... tabur serbuk kulit telur je.  Masaalah selesai....!

2 comments:

Beberapa Idea Penyimpanan Shawl Di Almari.....

10:15:00 AM Noor Akma 3 Comments


Shawl dah banyak..... Dah bercampur aduk dalam lipatan pakaian. Buntu jugak dibuatnya. Ini sememangnya masalah yang biasa orang perempuan hadapi iaitu menyimpan koleksi-koleksi shawl atau selendang yang sedia ada agar lebih kemas dan tersusun. 

Jangan rasa ia tidak penting kerana cara anda menyimpan boleh membantu memudahkan anda mencari tudung yang sesuai setiap kali hendak memakainya. Kenalah berkreatif sikit mencari idea. Biar nampak kemas dan mudah nak mencari dan senang di padankan dengan pakaian bila diperlukan. 

Boleh di pelbagaikan cara2 tu untuk menjimatkan ruang di dalam almari. Lebih kreatif, tempat letak cd pun boleh ditukar jadi tempat simpan shawl. Tempat gantung langsir pun boleh digunakan... Di pasaran, banyak di jual alat pengantungan yang boleh di suai padan dan dijadikan alat gantung shawl ni.

So, apa lagi.... Jom kemas2 shawl. Biar mudah sikit nak cari bila nak digunakan nanti.

p/s : Hmm... tak sangka dah banyak juga koleksi aku ni..... ;)



3 comments:

Akhirnya..... Fara Fauzana Umumkan Tarikh Perkahwinannya....

12:04:00 PM Noor Akma 3 Comments


Fara Fauzana,  antara penyampai radio dan pengacara TV yang paling aku minat. Pepagi sejak lama dulu, gelak tawa dia lah yang sering menemani aku. Suka denga keletahnya dan gelak tawanya. Aku juga sentiasa mengikuti setiap perkembangan kariernya. Dan ternanti2, bila dia akan menamatkan zaman bujangnya. Sekarang dah jarang buka radio.... sebab Fara dah tak berceloteh pagi2 dah... haha!

Akhirnya segala spekulasi mengenai Fara Fauzana terjawab apabila beliau tampil mengadakan sidang media mengesahkan perkahwinan beliau bersama seorang ahli perniagaan yang dikenali sebagai Hafiz pada 17 September depan.

“Kami tidak bertunang, sebaliknya hanya majlis bertemu keluarga diadakan sekitar Februari lalu. Majlis kahwin saya nanti juga sangat sederhana dan ringkas. Kemeriahan itu saya percaya akan dirasa daripada tetamu yang hadir. Saya pun banyak bertekak manja dengan ibu bapa kerana saya tidak mahu mengadakan beberapa acara berbeza, saya enggan menyusahkan sesiapa” kata Fara pada sidang media itu.

“Begitupun, kami hanya kian rapat dan serius ke arah perkahwinan sejak baru-baru ini. Kami bertemu selepas diaturkan teman pada sebuah majlis makan. Selama ini, kami selalu keluar beramai-ramai bagi mengelakkan perkara tidak diingini. Jadi, menerusi cara itu juga mungkin orang tidak dapat menghidu persahabatan kami,” ujarnya.

Apabila ditanyakan lanjut mengenai kekasih hatinya, Fara memilih untuk memberitahu namanya sahaja terlebih dahulu. Selebihnya beliau akan memeperkenalkannya di majlis perkahwinan mereka. Walau apapun, tahniah diucapkan kepada Fara Fauzana dan pasangan, Hafiz diatas pengumuman majlis perkahwinan yang bakal dilangsungkan tidak lama lagi.

p/s : Hmmm.... Selamat bertemu jodoh..... Aku plak yang terlebih excited, peminat jer pun  :))

#kredit SINI



3 comments:

Giveaway Cash RM100 by Syira Lokman

12:30:00 PM Noor Akma 9 Comments

Assalamualaikum
hye semua ^_^ 


Jom join Giveaway Cash RM100 by Syira Lokman !

Syarat :

1. Follow blog atau google +

2. Follow instagram *jika ada 

3. Follow twitter *jika ada

4. Like sahaja fanpage 
Cara mudah :

1. Follow SEMUA syarat.
2. Buat entry bertajuk "Giveaway Cash RM100 by Syira Lokman !"
3. Letak banner dekat entry. 
4. Backlink kan ke sini.
5. Publish!
6. Tinggalkan link entry giveaway anda di ruangan komen entry ini sahaja.

Special untuk anda?

Wang tunai RM30 x1 
Wang tunai RM20 x1 
Tapak Iklan free selama sebulan x1 
Topup RM5 x1 
[SyiraLokman]

(TOP REFERRAL)
 Wang tunai RM50 x1 
[nurfuzie] 

Pemilihan pemenang : pemilihan 100% secara random oleh Syira sendiri (penganjur) :)

jom ramai2 memeriahkan Giveaway Cash RM100 by Syira Lokman !  ^_^
InsyaAllah lepas ni mungkin ramai akan follow anda juga :)
Bersama merapatkan ukhwah ^_^

Mula : 1 Ogos 2016 

9 comments:

Tangani Anak Kecil Yang Asyik Bertanya Dan Bercakap....

3:07:00 PM Noor Akma 2 Comments


Anak2 kecil yang baru mula bercakap....comel sesangat. Bertanya itu... ini dengan mulut becoknya. Seronok mendengar si kecil berceloteh. Si kecil banyak bertanya soalan memang perkara normal. Ia sebahagian daripada proses pembelajaran mereka. Tapi adakalanya soalan yang tidak berkesudahan terutama ketika ibu dan ayah sedang sibuk mengejar masa memang boleh menguji kesabaran.

Jangan jadikan pertanyaan2 anak2 kecil ini suatu tekanan. Jadikan sebagai hiburan yang menyeronokkan. Itu semua tanda2 otak sedang berhubung dan berkembang. Jangan dimarah dan ditengking anak2 tu... Kalau  dah tak larat menjawab, bagi penjelasan sebaik2nya. Mesti si kecil memahami.

Anak suka bertanya dan berceloteh tu, antara proses perkembangan si kecil dan ia baik untuk otak mereka. Antaranya :

1. Aktif belajar

Apabila anak bertanya, dia mengambil peranan aktif dalam pembelajaran sendiri. Dia sedang cuba untuk memikirkan bagaimana dunianya berfungsi dengan mencari maklumat. Sambil bertanya soalan, anak-anak sedang membangunkan kemahiran pemikiran kritikal yang membina kekuatan otak.

2. Mencari maklumat

Bertanya juga merupakan satu bentuk komunikasi yang penting. Anak anda mencari maklumat daripada individu lain yang menurutnya mempunyai lebih pengetahuan. Dia mungkin akan bertanya kepada anda, kakak, abang, ahli keluarga lain bahkan adakalanya kepada pengasuh yang menjaganya.

3. Perlukan jawapan yang betul

Walaupun adakalanya buntu untuk memberikan jawapan yang terbaik tetapi jangan sekali-kali menyuruh anak berhenti bertanya soalan tersebut. Amat penting untuk menjawab soalan si anak tetapi, sebaiknya elakkan menjawab secara membuta tuli kerana ia mungkin mengurangkan peluang untuknya berfikir sendiri dengan sokongan daripada anda.

4. Belajar meneroka

Melalui soalan, anak belajar meneroka keadaan sekelilingnya. Apabila si kecil melihat sesuatu objek atau individu yang menarik minatnya, mencapai sesuatu objek atau orang atau melihat ibu bapa dalam ekspresi muka yang berbeza daripada kebiasaan maka akan tercetuslah beberapa soalan.

5. Membina ayat

Dengan banyak bertanya soalan, si kecil sebenarnya sedang belajar membina ayat. Biasanya soalan yang sering ditanyakan akan berubah mengikut perkembangan dirinya.

* Usia 21 - 24 bulan
"Apa tu?"

* Usia 25 - 28 bulan
Bertanya dengan intonasi yang tinggi.

* Usia 26 - 32 bulan
"Kat mana atau di mana?"

* Usia 36 - 40 bulan
"Siapa tu?"

*Usia 40 - 49 bulan
Soalan kenapa, bila dan bagaimana sering menjadi pertuturan mereka.

Rajin2 kan diri menjawab soalan anak2 kecil. Dengarkan lah celoteh si kecil.... Anak kecil yang asyik berceloteh dan bertanya, itu petanda dia seorang yang bijak.... ya tak?  Jangan asyik dengan telefon bimbit tu. Berilah perhatian bila anak2 bercerita.

p/s : Teringat anak perempuan aku,  masa kecil2 dulu asyik bertanya dan berceloteh tahap hyper. Dah besar, masih rajin berceloteh. kini belajar di UITM  course Mass Com. Sesuai sangat....  Harap boleh jadi penyampai radio atau pengacara tv macam Fara Fauzana... hehe!

#kredit SINI


2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...