03 February 2017

Kata-kata Hikmat Seorang Ulama Sufi : Al-Junaid

Assalamualaikum warrahmatullah hiwabarakatuh...

Kata-kata Hikmat Seorang Ulama Sufi : Al-Junaid
Kata-kata Hikmat Seorang Ulama Sufi : Al-Junaid

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Al-Junaid seorang ulama sufi pernah memberi kata-kata hikmat :

Pertama : Bidang kerohanian.

"Apa yang aku dapat dalam bidang kerohanian adalah melalui tiga perkara :

1.Menjauhkan dunia.

2.Berpuasa.

3.Berjaga sepanjang malam."

Kedua : Melihat fakir miskin merungut.

Apabila aku melihat seorang fakir yang merungut kerana tidak ada makanan pada hari itu, aku pun berkata kepadanya, "Tuan merungut tentang kurnia Allah yang besar itu (fakir), dan itulah kurniaan paling besar dari Allah SWT kepada para aulia. Aulia Allah SWT tidak merungut jika mereka ditimpa kefakiran (kemiskinan). Pergilah! Allah tidak akan membiarkan tuan tanpa makanan dan pakaian.

Ketiga : Melihat keindahan ciptaan Allah SWT.

Lebih baik mata itu buta jika tidak menghargai keindahan ciptaan Allah SWT. Lebih baik lidah itu bisu jika tidak menyebut nama Allah SWT. Lebih baik telinga itu pekak, jika tidak mendengar nasihat-nasihat Allah SWT. Lebih baik anggota badan itu mati, jika tidak melakukan suruhan-suruhan Allah SWT.

Keempat : Hati itu rumah Allah.

Hatimu itu rumah Allah. Jangan biarkan yang lain duduk di dalamnya kecuali Allah. (hati itu hendaklah sentiasa berhubung dan yakin pada Allah)

Sahabat yang dimuliakan,
Hayatilah kata-kata hikmat yang sungguh mendalam maksud yang tersurat dan tersirat. Bagaimana hati seorang mukmin yang hidup dan sentiasa muraqabah dengan Allah SWT tidak akan leka walaupun seketika. Baginya apa yang berlaku dilangit dan dibumi dan semua kejadian yang berlaku keatas diri manusia adalah mempunyai kebaikan dan hikmah . Manusia perlu bersyukur dan berbaik sangka dengan Allah SWT.

Koleksi tazkirah.... klik SINI

p/s : Sedikit tazkirah Hari Jumaat.... :)

#artikel & pic fr fb & google


No comments:

Post a Comment

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...