Klinik Lagi, Check Up Biasa ...

1:51:00 PM Noor Akma 1 Comments

Dulu, masa sibuk beranak pinak, pergi check up mengandung, check up anak kecil. Kini check up juga tapi check up biasa untuk diri sendiri pulak. Apa nak di kata lagi.... check up biasa jer, bukan check penyakit yang berat pun.... Ya dak? Inilah yang di namakan kehidupan yang perlu di teruskan. Tapi, setakat ini kesihatan aku sangat terkawal. Tak rasa pun ada penyakit apa-apa. Masih sihat wal'afiat jer.

Klinik Lagi, Check Up Biasa ...
Klinik Lagi, Check Up Biasa ...

Ni aku ceritalah sedikit kronologi lebih kurang 3 tahun lepas sewaktu aku mula terjebak dan mula terpaksa melakukan rutin klinik iaitu check up 3 bulan sekali dan makan ubat setiap hari. Ada satu waktu tu aku terkena allergik yang sangat teruk sehingga badan dan muka aku gatal-gatal dan merah mengelupas. Aku memang allergik makanan laut. tapi tak pernah jadi seteruk macam tu.

Klinik Lagi, Check Up Biasa...


Nak tak nak kenalah pergi ke kinik untuk menyelesaikan masaalah ni. Apatah lagi waktu tu aku masih berniaga. Kalau dah muka merah mengelupas macam ni, macam mana nak berniaga dan jumpa orang ramai. Memang sangat menyeksakan diri betul la. Bila dah ke klinik mestilah kena check tekanan darah. Dah tentulah tekanan darah aku tinggi sebab mood tengah stress sangat waktu tu.

Apalagi, selain dapat ubat untuk allergik aku tu.... aku dapat ubat menurunkan tekanan darah tinggi. Waktu di suruh ke klinik sebulan sekali. Dalam pada tu check darah juga. Semua normal macam biasa jer.  Dia ada juga tanya sejarah keturunan keluarga. Memanglah ada, malah adik-adik aku dah lama makan ubat darah tinggi dan kencing manis ni. Mak aku pula ambil ubat pakai suntikan..... hmmm!

Klinik Lagi, Check Up Biasa ...
Klinik Lagi, Check Up Biasa ...

Dapat ujian darah aku dari makmal, 6 bulan selepas tu dapatlah aku kad hijau menandakan aku seorang pesakit diabetis di Malaysia. Ada juga aku tanya doktor, kenapa?  Sebab ujian darah yang ambil kat jari tu tak pernah lebih dari 7.5 jer selepas aku makan sekenyang-kenyangnya sebelum ke klinik. Doktor tu kata ini untuk kawalan dan bla bla bla... Entah apalagi penerangannya (kurang faham, maklum belajar tak tinggi...hihi!)

Apa nak kata lagi..... kan? ikut sahajalah demi untu kesihatan diri sendiri juga. Sejak itu bermulalah rutin harian aku tiap hari, pagi dan malam makan ubat yang diberikan oleh klinik kesihatan. Itu yang setiap 3 bulan sekali pergi klinik dan sebulan sekali ambil ubat. Jika ambil ubat saja, en suami yang tolong ambilkan. Kadang-kadang, sesekali terlupa juga makan ubat tu, apapun kena ingat selalu.... hihi!

Nak baca cerita merapu aku kat blog ni, klik SINI....

p/s: Biasalah kalau check up tu makan masa setengah hari, cuma agak kebosanan dan pening tengok ragam orangramai kat klinik tu.....



1 comments:

alahai.. perit jugak nak tunggu selama tu :D

www.syahirahvaliant.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...