20 February 2017

Love Food Hate Waste Agehan Set Menu @ Agehan Japenese Restaurant GRAND BLUEWAVE HOTEL SHAH ALAM

Love Food, Hate Waste adalah kempen yang berasal dari United Kingdom pada tahun 2007 dengan tujuan untuk mengurangkan jumlah sisa makanan. Kempen ini telah di iktraf dan dijalankan oleh banyak negara lain untuk membantu menjimatkan wang dan mengurangkan sisa makanan yang dibuang. Membazir makanan bermakna bahawa semua sumber yang digunakan untuk menghasilkan makanan yang juga sia-sia, sebagai contoh, air, tanah dan bahan api. Oleh itu, Grand BlueWave Hotel Shah Alam menerima cabaran 'Love Food, Hate Waste' dalam mewujudkan kesedaran mengenai kempen ini kepada orang ramai pada cara yang betul untuk tidak membazir makanan dengan mempromosi  Set Menu baru di Agehan Japanese Restaurant.

Love Food Hate Waste Agehan Set Menu
Love Food Hate Waste Agehan Set Menu @ Agehan Japenese Restaurant
 GRAND BLUEWAVE HOTEL SHAH ALAM

Di Agehan Japanese Restaurant, diperkenalkan  masakan eksklusif Jepun Menu Agehan Set terkini diketuai oleh Eksekutif  Sous Chef, Chef Firdaus Ismail. Bagi mereka yang berkeinginan dengan makanan Jepun yang disahkan Halal, tidak akan  berasa was-was untuk makan di Agehan Japanese Restaurant. Agehan Set Menu sesuai untuk sekurang-kurangnya 2 orang bagi setiap hidangan dan tersedia dalam tiga set, setiap setiap set terdiri daripada starter, sup, hidangan utama, pembuka selera, pencuci mulut dan minuman.
Love Food Hate Waste Agehan Set Menu
Love Food Hate Waste Agehan Set Menu

Love Food Hate Waste Agehan Set Menu @ Agehan Japenese Restaurant GRAND BLUEWAVE HOTEL SHAH ALAM


Set pertama dipanggil sebagai Sashimi Gozen, berharga RM68.00 + seorang. Set ini adalah set yang istimewa dengan starter of Chuka Kuraage (Jellyfish), Chuka Idako (Baby Octopus), Yasai Salada (Japanese Salad with Dressing), Chawan Mushi (Japanese Egg Custard) and Miso Shiro (Miso Soup). Set ini di teruskan dengan menu set utama iaitu Teppanyaki iaitu Ika (Squid), Ebi (Prawn), Tori (Chicken) dan dua pilihan nasi Yakemeshi (Fried Rice) atau Gohan (Japanese Shortgrain Rice). Tidak di lupakan, hidangan pembuka selera pada set ini adalah pelbagai jenis Sashimi iaitu Tako (Octopus), Abura Bozu (White Tuna), Maguro (Tuna), Shake (Salmon) and California Temaki (California Hand Roll).

Set kedua adalah Sushi Gozen, berharga RM58.00+ seorang dengan starter Chuka Kuraage (Jellyfish), Chuka Idako (Baby Octopus), Yasai Salada (Japanese Salad with Dressing), Chawan Mushi (Japanese Egg Custard) and Miso Shiro (Miso Soup). Di iringi beberapa menu utama Teppanyaki iaitu Ika (Squid), Ebi (Prawn), Tori (Chicken) dan dua pilihan nasi, Yakemeshi (Fried Rice) atau Gohan (Japanese Shortgrain Rice). Berbeza dengang set yang pertama,  hidangan pembuka selera pada set ini adalah pelbagai jenis Sushi seperti Tako Sushi (Octopus Suhsi), Maguro Sushi (Tuna Sushi) dan Shake (Salmon Sushi), ada juga pelbagai Makimono seperti Kappa Maki (Cucumber Maki) dan Kani Maki (Crabstick Sushi).

Set yang ketiga adalah Tempura Gozen, berharga RM48.00+ seorang. Starter  kepada set ini sama dengan kedua-dua set sebelum ini Teppanyaki iaitu Ika (Squid), Tori (Chicken), Yasai (Vegetable), Saba Shioyaki (Grilled Mackerel Fish with Salt) dan dua jenis nasi, Yakemeshi (Fried Rice) atau Gohan (Japanese Shortgrain Rice). Set ini berakhir dengan pembuka selera dari Tempura Moriawase seperti Ebi (Prawn), Kizu (Fish), Carrot, Brinjal dan Shitake.

Kesemua set ini berakhir dengan pencuci mulut Jepun yang menyegarkan dan minuman air buah-buahan, Green Tea Ice cream dan Hot atau Cold Japanese Green Tea.

Love Food Hate Waste Agehan Set Menu
Love Food Hate Waste Agehan Set Menu

Sedikit informasi tentang  Agehan Japanese Restaurant adalah sebuah restoran Jepun yang menyediakan 100%  makanan halal Jepun dan telah mendapat sijil halal dari JAKIM sejak 1 November 2009. Terletak di Tingkat 1A Grand Bluewave Hotel Shah Alam. Telah mendapat pengiktirafan sebagai sebuqh restoran yang menyediakan 100% Halal Japanese cuisines in the First Southeast Asian Five Star Hotel Accredited with Halal Friendly title.

Grand BlueWave Hotel Shah Alam (GBWHSA) adalah sebuah hotel lima bintang yang terletak di Selangor, Malaysia yang telah diberikan highest Halal Friendly Hotel rating of 7 by Crescentrating. Ia adalah hotel yang pertama yang mendapat pengiktirafan tertinggi di Malaysia dan rantau ini.
            
Kepada sesiapa yang nak berkunjung  dan menikmati makanan Jepun halal disertakan butir- berikut :

Sashimi Gozen – RM68.00+ per person
Sushi Gozen – RM58.00+ per person
Tempura Gozen – RM48.00+ per person

Agehan Japanese Restaurant
Level 1A
Grand BlueWave Shah Alam
Persiaran Perbandaran,
Seksyen 14, 40000 Shah Alam,
Selangor Darul Ehsan, Malaysia

Daily Operation Hours :
Lunch: 11.30am – 2.30pm
Dinner: 6.00pm – 10.30pm

Close on Monday. Open on Tuesday – Sunday and Public Holiday.

For Reservations :
(603) 5511 8811 ext.2623


Hotel Manager : Tuan Haji Mohd Ghazali bin Sayed Ibrahim
Executive Sous Chef : Chef Firdaus bin Ismail
Japanese Chef : Chef Mohd Khari bin Hassan

p/s : Pernah buat cerita tentang GBWHSA dulu.... Nak baca, klik SINI. Jom la menjamu selera... Dari ketiga2 set tu, aku suka sushi...  paling suka sushi yang bersalut biji-bji oren tu, meletup-letup bila dikunyah... hihi!

1 comment:

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...