16 February 2017

Tips Mencari Ketenangan Jiwa Dalam Kehidupan....

Sesekali dalam hidup kita akan rasa rendah diri, keluh kesah, putus asa dan macam-macam rasa yang menyesakkan jiwa raga. Biasalah tu, lautan mana yang bergelora, bumi mana yang tak di timpa hujan... tak gitu? Kenalah mencari ketenangan jiwa untuk meredakan jiwa kacau tu. Ada sedikit tips disini untuk mencari ketenangan jiwa dalam kehidupan ini....

Tips Mencari Ketenangan Jiwa Dalam Kehidupan....
Mencari Ketenangan Jiwa....

Tips Mencari Ketenangan Jiwa Dalam Kehidupan....


1. Jangan bandingkan hidup kita dengan orang lain. Kita mungkin tidak tahu bagaimana perjalanan susah senang kehidupan mereka.

2. Jangan berfikiran negatif terhadap benda yang kita tidak boleh kawal. Sebaliknya, tumpukan pada apa yg kita ada. Tenaga, masa dan wang kita, fokus terhadap benda positif yang mampu kita buat pada masa ini.

3. Tidak berlebihan melakukan apa yang anda tidak mampu buat. Cukuplah setakat yang anda mampu. Jangan terlalu obses.

4. Jangan terlalu beremosi terhadap diri sendiri, jika ada yang perli, senyum kan saja..

5. Jangan bazirkan tenaga dan masa terhadap gosip politik dan gosip liar yang keterlaluan.

6. Berfikir dengan tenang dan positif terhadap masalah dan musibah yg menimpa.

7. Iri hati adalah sia-sia. Harta org bukan rezeki dan hak kita.

8. Jangan ungkit kesilapan pada masa lampau. Lupakan! Ianya akan menghancurkan kegembiraan kita di masa depan..

9. Hidup ini terlalu singkat untuk membenci sesiapa. Sebarkan kasih sayang..

10. Berdamailah dengan diri dan bersyukur dgn apa yg ALLAH telah kurniakan..

11. Tiada siapa yang boleh menggembirakan kita selain dari diri kita sendiri..

12. Ketahuilah bahawa hidup ini ialah seperti sekolah dan kita harus terus belajar. Jangan mudah putus asa dengan masalah.

Selebihnya berserahlah kita kepada Allah s.w.t. Moga jiwa kita akan terus tenang dalam menghadapi apa jua situasi yang menimpa. Seterusnya redha dengan qadak dan qadar dan terus berusaha mencari kebahagiaan. Insya'allah akan dipermudahkan segalanya...

Lihat lebih banyak tips dan informasi di SINI ......

p/s : Don't worry be happy yer.... senyum selalu!

#kredit Fb Ida Shahida Wati
#pic fr google

2 comments:

  1. kalau selalu bandingkan hidup dgn org lain, mesti akan timbul perasaan x puas hati. pastu, makin lama timbul perasaan ingin menghancurkan hidup org tu

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...