Tazkirah : Dakwah Syari'at Allah S.W,T

4:19:00 PM Noor Akma 1 Comments

Bismillahirrahmanirrahim..

Umat muslim wajib berdakwah, karena ini adalah perintah syari'at 
Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ

Artinya: Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka; di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.

Dan juga hadits diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Sahabat Abu Said Alkhudry ra. Rasulullah shalallahu'alaihi wasallam bersabda :

من رأى منكم منكرا، فليغيره بيده، فإن لم يستطع فبلسانه، فإن لم يستطع فبقلبه، وذلك أضعف الإيمان
“barangsiapa diantara kalian melihat kemunkaran, maka rubahlah dengan tangannya, lalu jika tidak bisa maka dengan lidahnya, lalu jika tidak bisa maka dengan hatinya, dan ini adalah selemah-lemah iman”

Tazkirah : Dakwah Syari'at Allah S.W,T
Tazkirah : Dakwah Syari'at Allah S.W,T

Banyak lagi ayat dan hadits yang memerintahkan kita, kaum muslim untuk senantiasa berdakwah, mengajak kepada kebaikan dan mencegah dari kemungkaran.

Ikhwah dakwah selain sebagai kewajiban, juga adalah sebagai bukti cinta kepada saudara seiman maka jika telah datang saudaramu untuk membawa kebenaran kepadamu janganlah berpandangan sinis kepadanya karena dia datang membawa cinta dan kebaikan kepada kita

Apalagi jika terlintas oleh lisan kita "urus saja urusanmu sendiri!!"

Subhanallah ikhwah, sungguh Allah benci kalimat spti itu. Tidak inginkan kita di benci oleh Allah? 
Sungguh ikhwah jika Allah benci kepada kita maka tak akan ada lagi jalan keselamatan

..............Apabila Allah membenci hamba, maka Dia memanggil Jibril seraya berfirman : "Sesungguhnya Aku membenci Fulan, maka bencilah ia". Lalu ia di benci oleh Jibril. Kemudian Jibril memanggil penghuni langit : "Sesungguhnya Allah membenci Fulan, maka bencilah kamu sekalian terhadapnya". Beliau bersabda : "Kemudian ia di bumi dibenci oleh orang-orang". (Hadits ditakhrij oleh Imam Muslim).

Terimalah saudara kita dengan baik wahai ikhwah ketika dia datang dengan penuh cinta menasehati kita. Jangan sakiti hatinya karena lisan kita, sesungguhnya dirinya ingin kita baik, ingin menyelamatkan kita dari api neraka, ingin mengajak kita bertetangga dengannya di surga kelak.

Nak baca tazkirah sebelumnya... klik SINI

p/s : Salam Jumaat... :)

#kredit copy FB... SINI

1 comments:

Mrs Pip said...

Thanks for sharing this dear,
Manisnya kita bila sentiasa nasihat menasihati...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...