Hari Raya, Mengimbau Kenangan Di Kampung Halaman....

8:47:00 PM Noor Akma 0 Comments

Dah beberapa hari.... Hari Raya menjelma. Aku baru pulang dari kampung halaman tapi terasa ada yang tertinggal di sana. Apa tidaknya... belum puas melihat dan merasa suasana kampung. Aku dah terpaksa kembali ke kota. Seronoknya bila dapat jumpa ibu bapa di kampung dan menyambut hari raya di sana. Apapun ia dah jadi kenangan indah yang tak akan di lupakan... hmmm!

Hari Raya, Mengimbau Kenangan Di Kampung Halaman....
Berswafoto di Hari Raya... 

Ada cerita yang hampir menyedihkan jugalah di hari raya ni. Rancangan berhari raya di kampung hampir tak menjadi kenyataan. Gara-gara kenderaan kami tiba-tiba mengalami kerosakan. tetiba je enjin panas dan tangki air bocor. Maunya tak bengang dan panik sebab persiapan telah di lakukan. Bukannya tak servis, dah servis bagai dah kenderaan tu... iaitu sebuah van vannete jer. Itu ajelah kenderaan yang ada pun....

Hari Raya, Mengimbau Kenangan Di Kampung Halaman....


Nasib baiklah jumpa mekanik yang boleh membaiki van dengan cepat. Sepatutnya kami balik kampung pada subuh raya ketiga tapi petang raya ketiga baru kami dapat pulang selepas van  di baiki. Kami pulang ke kampung lewat sebab en. suami bekerja pada raya pertama dan kedua. Apa nak kata, dah tanggungjawab dia.

Hari Raya, Mengimbau Kenangan Di Kampung Halaman....
Hari Raya, Mengimbau Kenangan Di Kampung Halaman....

Kalau tak dapat pulang beraya di kampung... apalah maknanya raya pada kita orang. Masa dapat tau van rosak, anak-anak dah monyok belaka. Sedih tengok muka diorang. Lagi sedih mengenangkan opah dan atoknya yang dah tertunggu-tunggu kedatangan kita orang. Kami sekeluarga pulang ke kampung pada pukul 3 petang selepas van di baiki. Sampai di kampung dalam pukul 9 malam. Jalan ke utara tak jammed waktu tu. Ke selatan ada jammed sikit.. jadi lancar je perjalanan... huhu!

Kami tidur 2 malam di sana. Terlalu pendek rasanya cuti raya ni. Kalaulah dapat lebih lama lagi.. alangkah seronoknya. Tapi, apakan daya, en. suami cuti dapat 3 hari je. Tak apalah, raya tahun depan brcuti lagi. Harap-harap dapat pulang beraya pada hari raya pertama. Barulah lebih meriah suasana raya dan dapat berjumpa lebih ramai sanak saudara. Kalau tidak, macam inilah... ramai yang dah kesana kemari berhari raya ke tempat lain.

Sempat jugalah aku meronda kampung dan mengimbau kenangan lalu di kampung. Aduhai... seronoknya... Banyak yang dah berubah suasana. Tapi kenangan di hati tetap sama. Bila di kenang-kenang terasa bahagia, rindu dan sayu di hati. Banyak kenangan suasana kampung di situ. Kalaulah boleh, rasa tak nak baliklah... ish ish!!

p/s : Selagi orang tua masih ada... sayunya!


0 comments:

Getting Your Listing Photos Right To Rent Out Your House Fast

9:03:00 AM Noor Akma 1 Comments

It is without a doubt that listing houses with attractive pictures attract more interest from renters. Most people, however, do not know how to take the right pictures that will make the houses rent out faster. A big first impression is crucial as the aesthetical attributes of the home. Showing great pictures maybe your best and only opportunity to present your house for rent in KL especially when the competition is stiff. Today, most homebuyers and renters begin their search online, and without good pictures, your listing will be passed by very fast. Let’s dive into what and how can we ensure you can ensure your house to be rented with just a snap of a finger.  

Getting Your Listing Photos Right To Rent Out Your House Fast
Getting Your Listing Photos Right To Rent Out Your House Fast 

Quality equipment

The most common mistake people do is to take pictures with low-resolution lenses like phone cameras lower than 10 megapixels. Consider investing in a good camera and follow the fundamental photography tips to get quality shots. Using a tripod will ensure your pictures are not blurred due to movements when taking shots though it is not necessary.

When shopping for a new camera, consider a full frame camera with a wide angle instead of just focusing on the megapixels. The larger the sensor, the better your image quality and performance in low light conditions. With a wider field of view, you will be able to capture more of the room. It captures the full space essence to give both depth and details in each shot.

Be clutter-free

Just take pictures of what matters to the prospective renter. People want to see details of the home, not your clutter around the house for rent. When shopping for a new home, the person wants to envision his things in the house and not those of the prospective landlord. Capture brightly colored items like artwork and flowers to create some visual excitement on a neutral background.
Clear off tables and counters, and floors before you begin the photo shoot. This can turn your ordinary house into a stunning rental gem. Even the tiny details like an improperly set picture frame can cause distractions in your listing picture. Ensure no vacuum cleaner or power cords are lying about.

Prepare the bathroom, toilet, and kitchen by cleaning everything and putting them in their place, keep the toilet lid down, and bathroom walls dry before the photography session begins. Instead, have some welcoming touches like a stack of books, a vase full of brightly colored flowers, or a set of quality candles. These will make the home appear lived-in and welcoming. This useful guide brings us some insightful tips to a clutter-free home.

The brighter the light, the better

It is no secret that the best pictures are those taken in natural sunlight. Take your pictures on a sunny day and open the curtains so as to allow more natural light into the house. Pictures taken on a dark or cloudy day appear dull and unattractive for listing. Always keep in mind natural light and space as you create your pictures since these are the two most important qualities of good pictures. If you can, take the pictures at dusk to create a dramatic outcome that can make your house for rent stand out from the crowd. You may not know this but using tripods allow for slower shutter speeds hence benefiting from natural light and keeping your images sharp.

Avoid turning towards the light

Shooting at windows with too much light result in total image blowout, this spoils your chance to show off the new windows. This is common with overexposed windows with the dark foreground. Using a flash will help balance out this to give you better images. With the right camera, you can use the manual settings to set the right shooting conditions, but this depends on your equipment. With most of the point-and-shoot cameras, all you need to do is adjust the ISO. Near a window, a setting of 400 to 800 will work well for you. And if your camera is manual, you can also increase the shutter speed, therefore, allowing less light into the camera’s light sensor.

Hire a professional

You don’t have to struggle with all the DIYs of photography if you are not into it. Just spend a little extra and get the best pictures from a professional photographer. Since other agents are using the professionals, don’t be left behind. Spending a few extra dollars to take pictures of high dollar properties won’t hurt you; instead, this will boost your renting rates. Hiring a professional photographer is the way to market your house for rent effectively. Do you know that houses that hire professional photographer usually get a better price both in selling price and rental price?

Know the proper angles to take photos

The angles at which you take pictures of specific features of the house matters a lot. It determines the depth and the quality that the audience sees. If you are new to this, then ensure you take as many shots as possible then select the best ones that express the features you want the viewer to appreciate.

Tone mapping

Photographing interiors in the light of day can be challenging especially the part of balancing of dark shadows, artificial light,  finds it hard making sense of the variations. Using high dynamic range (HDR) to handle such a situation takes the stress out of the situation. With such software, several rapidly taken shots can be combined into one containing all the details that the human eye can usually perceive if the tenant was standing in the room.

Final tips

To get the best shots for listing your house for rent, prepare to spend many hours at it till you get the best lighting, angle, and quality. Shooting outside and each room will take you at least two hours so don’t be in a hurry to finish. And while at it, emphasize the best features each room has to offer and market them with great shots and your house will rent out faster than you think. This may be the natural light, its spaciousness or the floor material. Lastly, avoid taking portrait photos; always go with the landscape orientation to capture more details of the home. The horizontal view is more pleasing to the human eye than the vertical option.

1 comments:

Sampai Ke kampung Dan Kembali Semula Ke Perantauan Dengan Selamat...

12:02:00 AM Noor Akma 1 Comments

Wahhh,... saat ini ada yang dah sampai ke kampung, ada yang baru kemas baju nak balik esok dan lusa.  Pada yang dalam perjalanan tu, hati hati di jalanraya. Ingat keluarga yang di sayangi di mana saja mereka berada... jangan jadikan jalanraya tempat berendam air mata. Semoga sampai  ke kampung dan kembali pulang ke perantauan dengan selamat.

Sampai Ke kampung Dan Kembali Semula Ke Perantauan Dengan Selamat...
Sampai Ke kampung Dan Kembali Semula Ke Perantauan Dengan Selamat...

Kami sekeluarga dah lama tak tempuh kesesakan pulang berhariraya ke kampung. En. suami kata, biar orang lain beraya dulu.. ... Hmmm, setiap kali raya pertama dan kedua aku dan anak-anak beraya sesama kami di rumah saja. Raya ketiga di subuh hening, barulah kami sekeluarga bertolak ke kampung. Di saat lebuhraya lengang dengan kenderaan. 

Kiranya aku sekeluarga dah lali dengan cara begini sejak hampir sedekad ini. En. suami suka bagi cuti raya dia pada kawan sekerja sebab tak nak tempuh kesesakan lebuhraya. Apa nak kata, redha sajalah. Asalkan dapat juga pulang ke kampung jumpa ibubapa dan keluarga di kampung.

Sampai Ke kampung Dan Kembali Semula Ke Perantauan Dengan Selamat...


Apapun aku nak bagi sikit peringatan untuk yang pulang berhariraya ini.... 

-  Jangan lupa periksa dan servis kenderaan sebelum memulakan perjalanan.

-  Keadaan tayar paling penting supaya pemanduan stabil.

- Pastikan penumpang sebelah tak tidur iaitu dengan berbual untuk mengelakkan bosan dan mengantuk. 

-  Berhenti tepi kalau rasa mengantuk, ingatlah orang yang tersayang dan juga sayangi nyawa sendiri.

- Pasang lagu-lagu kegemaran untuk menghilangkan bosan dan karaoke bersama-sama penumpang.

- Sentiasa pakai seatbelt dan patuhi peraturan jalan raya.

Selebihnya aku nak bagi ingatan lagi... rancanglah perjalanan korang dengan selamat dan betul. Kalau boleh, elakkan berhenti di perhentian lebuhraya. Dah banyak di ceritakan dalam FB, cerita yang tak enak di dengar gara-gara berhenti di perhentian lebuhraya. Ada yang kena rompak, kereta di rosakkan, kehilangan kereta dan tertinggal penumpang pun ada.

Kalau tak betul-betul kecemasan, tak perlulah berhenti yer... korang. Kalau nak berhenti juga pastikan ada yang menunggu di kereta agar kereta tidak di rosakkan dan di curi serta  jangan biarkan anak-anak dan isteri ke tandas berseorangan. Takutnya kena rompak atau kena tinggal. Bahaya... kena rompak tu dah ada yang kena... ! Dan kena tinggal tu kalau berteman, tak lah jadi terlupa.

Akhirnya selepas puas berhari raya di kampung kena rancang penjimatan juga apabila ongkos dah tinggal cukup-cukup sahaja nak sampai ke hujung berikutnya kecualilah yang poketnya sentiasa tebal dan rezekinya asyik melimpah. Ingat tu, rancang juga perbelanjaan dengan berhemah. Semoga hari raya korang semua penuh kemeriahan tahun ini... !

Nak baca cerita lagi di blog ni... klik SINI

p/s : Aku... tak terasa macam nak beraya... persiapan pun ala kadar saja untuk mengembirakan anak-anak. 


1 comments:

Kicap : Penyedap Makanan Yang Mesti Ada Sewaktu Makan Nasi...

3:15:00 PM Noor Akma 2 Comments

Makanan ni kalau tak ada, tak jadi makan di buatnya. Sesedap mana pun hidangan yang di sediakan, kicap penyedap makanan tu mesti ada kat sebelah. Masa makan tu, percik-percik kicap dalam nasi lepas tu baru ambil lauk pauk... baru terasa lauk pauk tu. Kalau tidak, hambar jer rasa hidangan tu. Entah kenapa, tak tau lah kenapa kicap penyedap hidangan mesti ada. Dah terbiasa atau memang kicap tu sedap sangat... haihh!

Kicap : Penyedap Makanan Yang Mesti Ada Sewaktu Makan Nasi...
Kicap : Penyedap Makanan Yang Mesti Ada Sewaktu Makan Nasi...

Sekarang ni apa yang aku rasa tentang kicap ni, dah jadi ikutan anak-anak pula. Tak ada kicap memang tak sah nak makan. Juga, bila  buat masakan berasaskan kicap macam ikan black pepper atau ayam blackpeper memang dah jadi peberet diorang. Macam itu jugalah dengan masakan yang di masukkan kicap seperti nasi goreng, mee hoon goreng, kuey teow goreng dan seangkatan dengannya. 

Kicap : Penyedap Makanan Yang Mesti Ada Sewaktu Makan Nasi...


Aku, makan nasi berlaukkan ikan goreng dengan kicap pun dah rasa sedap sangat. Masa kecik-kecik dulu itulah lauk kengemaran aku. Tak nak lauk lain dah. Dapat pulak ikan goreng tu ikan kembung rebus... sedap! Anak-anak dah terbiasa suap nasi berlaukkan kicap masa kecil, mana tidaknya mengikut lah di suka makan. 

Di sebabkan semua kat rumah suka makan kicap kecuali en. suami tapi dia dah boleh terima sekarang ni.... dalam seminggu mesti 2 - 3 kali masak lauk berasaskan kicap. Kalau tak ikan, ayam, daging atau pun telur. Dah semua suka, buat saja lah. nak masaknya pun senang. Tak gittew...!

Pendek kata, tak ada kicap tak berserilah kehidupan. Kicap kat rumah aku sebotol biasa tu tak sampai seminggu dah habis. Jadi, tiap-tiap minggu beli kicap je kerjanya. Kicap ada dua jenis.. kicap masin dan manis tapi aku suka yang masin je. Yang selalu di beli yang masin. Jenis manis tu sekali sekala sahaja aku beli. 

Jenama aku sebenarnya tak kisah... mana-mana pun boleh. Tapi en. suami rajin beli yag berkipas tu. Kalau kat kampung bapak aku beli yang gambar ayam. Kilang kicap tu satu daerah dengan kampung aku. Dah semestinya jenama itu yang paling senang jumpa di sana. Apa-apa je lah asalkan kicap.... kan!

Nak baca cerita lagi.... klik SINI

p/s:  Ada sekali tu order mee kicap kat restoran..  Dapat mee berkuah kicap tabur daun bawang dan bawang goreng jer.  Memang mcm tu ke rupanya mee kicap...  tertanya-tanya.. ? 


2 comments:

Resepi Laksam : Pertama Kali Buat Menjadi Hingga Menjilat Jari

11:48:00 AM Noor Akma 2 Comments

Setelah dah lebih 2 dekad merantau, aku dah jumpa macam-macam masakan dari negeri-negeri di seluruh Malaysia. Aku dah dapat adaptasi masakan dari berbagai negeri di Malaysia ni dalam kehidupan harian. Laksam ni seperti yang di ketahui adalah masakan dari kelantan dan pernah beberapa kali  makan... sedap! Kali ni aku cuba buat sendiri dan cari resepi laksam ni di internet. Siap cari resepi laksam bersama kuahnya sekali. 

Resepi Laksam : Pertama Kali Buat Menjadi Hingga Menjilat Jari
Resepi Laksam : Pertama Kali Buat Menjadi Hingga Menjilat Jari
Memang mencabar juga nak menggulung isi laksam ni satu persatu. Tapi dah teringin sangat nak makan, ku turutkan jua. Kuah laksam tu macam buat laksa biasa sahaja cara membuatnya iaitu memggunakan ikan yang di rebus dan ambil isinya dan di kisar. Bezanya ada sikit je dan kena masukkan santan kedalam kuahnya.

Anak-anak suka sangatlah bila aku masakkan laksam ni. Memang kegemaran diorang pun. Apa lagi pulun sungguhlah diorang makan. Dek kerana masakan yang sedap ni, diorang bagi 10 bintang. Nanti nak suruh aku buat lagi katanya...  Tengoklah keadaan dan kerajinan. Buat tu, renyah sangat rasanya... haihhh!

Resepi Laksam : Pertama Kali Buat Menjadi Hingga Menjilat Jari


Sumber : Azie Kitchen

Bahan bahan tepung laksam:

3 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
5 cawan air suam (3 cawan air mendidih + 2 cawan air biasa)
1/2 sk garam

Cara-cara: 

Satukan semua bahan dan kacau rata. Masukkan di dalam jug untuk memudahkan di tuang ke dalam bekas. Panaskan pengukus sehingga mendidih. Letakkan tudung periuk atau apa apa bekas yang leper ke dalam pengukus dan sapukan minyak. Aku pakai loyang kuih je.

Kacau supaya adunan tidak mendap dan tuangkan setengah dari tudung periuk dan tutup tudung pengukus dalam 5-10 minit sehingga adunan menjadi menggelembung. Angkat dan dengan menggunakan pisau atau garpu, balik sambil digulung gulung dengan menolak perlahan lahan ke tepi.

Terus menggulung dan menolak sehingga ke penghujung tudung periuk dan terus golekkan ke dalam bekas supaya kita tidak menyentuh dengan tangan. Sapu minyak pada bekas tadi dengan tak perlu dibasuh. Masukkan ke dalam pengukus dan ulang proses yang sama sehingga selesai.

Satu adunan dapat menghasilkan 8 gulung laksam. Bila hendak dimakan, gunting laksam ini nipis nipis. Untuk menghidangkan, masukkan laksam yang dipotong nipis ke dalam pinggan, tuangkan kuah laksam secukupnya. Masukkan ulam ulaman serta sambal cili. Sedia untuk dinikmati.

Bahan-bahan kuah laksam:

1 kg ikan kembung atau sardin
2 cawan santan pekat 
10 ulas bawang merah 
2 ulas bawang putih 
1 inci halia 
2 btg serai - ketuk 
1 sk serbuk lada hitam
3 keping asam keping 
Garam 
Gula secukup rasa.

Cara-cara: 

Ikan di rebus, asingkan tulang dan isinya. Ambil isinya di kisar bersama air rebusan. Bawang merah, bawang putih dan halia di kisar lumat. Satukan semua bahan di atas termasuk serai yang di ketuk dan serbuk lada hitam. 

Masukkan juga santan dan asam keping. Masak di atas dapur sehingga mendidih dan masak. Masukkan garam dan gula. Sesuaikan rasa dan kepekatan, bolehlah diangkat. Jika terlebih pekat, masukkan sedikit air panas.

Bahan sambal belacan:

Cili padi
Belacan
Garam
Gula
Cuka

Cara-cara:

Tumbuk atau kisar pun boleh. Selepas tu gaul sebati. Di makan bersama laksam untuk perisakan kuahnya.

Bahan ulam: 

Kacang panjang 
Daun kesum 
Timun batang 
Bawang besar
Bunga kantan
Kubis

Cara-cara: 

Hiris halus dan tabur atas hidangan bila nak makan. Masa aku buat ni.. terlupa beli kacang panjang dan kobis. Bolehlah tu. Nak tengok resepi lain dari blog ni... klik SINI

p/s : Dah lulus masak makanan orang Kelantan pula. Tapi ada kelainan sikit rasanya. Aku suka yang lebih masam dan kurang manis. Laksam Kelantan yang biasa aku beli tu terasa benar manisnya dan kurang masam walaupun sedap.. itu je la bezanya. Ikut tekak sendiri je... hihi!


2 comments:

Solekan Yang Tepat Mengikut Warna Tema Baju Di Hari Raya

12:03:00 PM Noor Akma 2 Comments

Bila dah beli baju yang cantik menawan di hari raya, padanan solekan yang tepat mengikut warna tema baju mestilah sepadan. Kalau tidak mungkin  anda akan kelihatan tak terurus dan berserabut. Sekarang bukan satu tugas sukar walaupun anda kurang berpengetahuan dalam berfesyen. Informasi berkenaan perkara ini boleh di dapati dan di pelajari di internet. Asalkan ada kemahuan, anda akan tahu bagaimana untuk mendapatkan gaya solekan yang tepat mengikut warna tema baju hari raya anda.
Solekan Yang Tepat Mengikut Warna Tema Baju Di Hari Raya
Solekan Yang Tepat Mengikut Warna Tema Baju Di Hari Raya

Apabila sudah kelihatitan menarik, bergaya dan anggun, keyakinan diri akan bertambah memandangkan penampilan memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian dan hubungan sosial. Justeru, berikut ada beberapa tip padanan solekan dengan pakaian yang boleh dicuba untuk tampil bergaya dan sentiasa kelihatan menarik. 

Solekan Yang Tepat Mengikut Warna Tema Baju Di Hari Raya


Bagi mendapatkan solekan mata yang menawan, cuba oleskan warna merah jambu pucat ke seluruh kelopak atas mata dan kemudian sapu pembayang ungu muda pada bahagian lipatan kelopak mata. Sebatikan dua warna itu dan sapukan pula pembayang berwarna coklat di hujung luar mata. Naikkan seri wajah dengan menyapu pemerah pipi warna merah jambu untuk mendapatkan kesan dramatik pada wajah.

Perak dan emas dikategorikan warna yang seksi sekiranya digunakan pada bahagian mata, namun ia juga  perlu disapu tipis dan tidak boleh keterlaluan supaya wajah kelihatan manis. Sedikit kilatan pada pipi boleh membuatkan seseorang kelihatan menarik dan anggun namun sekiranya ia sudah disapu pada pipi, pastikan bahagian wajah yang lain bebas kilatan. Begitu juga sekiranya warna kilat sudah diletakkan pada mata pembayang mata atau penggaris mata, maka bahagian lain wajah tidak perlu disapu bedak kilat lagi supaya tidak nampak berserabut atau terlebih menonjol. 

Padanan warna hitam putih pada pakaian dan solekan pada mata boleh membuatkan seseorang kelihatan kelakar dan terlalu menonjol. Apabila memadankan pakaian dengan mekap, pilih satu saja bahagian yang ingin ditonjolkan. Misalnya jika memilih untuk menonjolkan bahagian mata, justeru solekan dan pakaian perlu bersederhana supaya tidak berlebihlebih hingga merosakkan penampilan diri sendiri. Begitu juga apabila memilih warna rambut, ia tidak seharusnya lari jauh daripada warna asal rambut sebaliknya pilih yang lebih bersesuaian. 

Warna jingga lembut antara yang paling mudah dipadankan dengan solekan wajah dan pakaian, namun  ia perlu disapu secara tipis. Ini kerana warna terang seperti jingga lembut akan menyebabkan wajah kelihatan seperti kartun sekiranya disapu dengan tebal serta keterlaluan. Bahagian mata, bibir dan pipi yang menggunakan warna jingga lembut nampak menarik apabila disapu nipis dan tidak perlu menonjolkan mana-mana bahagian secara keterlaluan. Penggunaan warna lain juga boleh digunakan untuk mata, pipi dan bibir, namun ia perlu disapu nipis untuk mendapatkan kesan mengagumkan pada wajah. 

Warna kuning melambangkan keseronokan, namun sekiranya tidak disapu dengan betul ia boleh membuatkan seseorang kelihatan tidak menarik. Gabungan pakaian berwarna kuning dengan solekan jingga dan pembayang mata kuning boleh menyebabkan wajah kelihatan ceria. Namun, ia perlu disapu lembut dan tipis bagi menaikkan seri wajah apatah lagi jingga dan kuning boleh dikategorikan sebagai satu keluarga dan mampu dipadankan dengan baik. 

Penggunaan warna lebih menonjol pada solekan boleh digunakan sekiranya anda memilih pakaian berwarna putih. Menambah warna melalui aksesori juga boleh membuatkan penampilan kelihatan lebih menarik. Sekiranya berpakaian serba putih, calitan gincu berwarna merah menyala atau pembayang mata berwarna terang boleh membuatkan anda kelihatan berseri-seri. Jika terlalu pucat anda boleh kelihatan lesu atau seperti orang sakit.

Itulah serba sedikit ciri-ciri warna yang boleh di suaipadan dengan  warna tema baju raya anda. Semoga ia memberi sedikit informasi dan manafaat kepada diri anda. Berhiaslah  seadanya tanpa berlebihan. Cantikkan jiwa, muluskan hati agar dalaman dan luaran sama cantik dan jelita, Barulah hari raya menjadi indah dan meriah.

Untuk lebih info tentang solekan terkini... lihat SINI

p/s: Iye ke dah nak raya... macam tak caya jer... hahaha!


2 comments:

Resepi Rendang Tok Perak Periuk Phillips... Ohsem!

11:31:00 AM Noor Akma 2 Comments

Suatu hari tanpa di jangka.. periuk Pillips pun sampai ke rumah. Beserta dengan bahan, perencah dan resepi rendang tok perak yang lengkap. Memang sangat mengujakan sebab aku waktu tu tengah buntu nak masak sesuatu untuk en suami. Untuk aku dan anak-anak kami dah sediakan hidangan yang tak di gemari suami iaitu laksam. Jadi rendang ni boleh buat berbuka en, suami juga buat lauk sahur kami semua nanti. Sebenarnya resepi rendang tok perak ni bukan asing pada aku ... Aku orang Perak jati. Tapi menggunakan periuk Phillips ni memang sesuatu yang baru bagi aku... huhu!

Resepi Rendang Tok Perak Periuk Phillips... Ohsem!
Resepi Rendang Tok Perak Periuk Phillips... Ohsem!

Rendang tok ni sejak  dulu-dulu lagi, setiap kali kenduri kahwin di negeri Perak jadi satu kemestian. Menjadi kebanggaan tua rumah bila dapat menumbangkan seekor kerbau atau lembu dan menghidangkan lauk rendang tok perak pada kenduri perkahwinan. Satu lagi rendang tok ni ada pada hari raya je. Makan dengan lemang memang sedap. Tapi membuatnya sangat renyah. Berjam-jam mengacau di dapur untuk  menjadikan daging lembut dan kuah kering.

Resepi Rendang Tok Perak Periuk Phillips... Ohsem!
Resepi Rendang Tok Perak Periuk Phillips... Ohsem!

Dengan periuk Phillips dalam 30 minit dah siap. Memang canggih betul... kan! Rasanya pun sedap sangat, Saling tak tumpah macam yang arwah opah aku buat bertahun-tahun dahulu. Masuk bahan-bahan kacau-kacau lepas tu tutup. Boleh buat kerja lain dulu. Cukup masa tengok balik. Kacau serba sikit bagi kering dan bertukar warna kehitaman... dah siap. Senangnya memasak dengan periuk Phillips All In One Pressure Cooker ni.... gittew!


Resepi Rendang Tok Perak Periuk Phillips... Ohsem!


Resepi Dari  Chef Marina Mustafa

Bahan untuk perap :
2 sudu besar kulit kayu manis
1 sudu besar lada hitam
1 sudu besar ketumbar
1/2 sudu besar jintan hitam
1/2 sudu besar jintan putih

Bahan untuk dikisar:
2 biji bawang besar
3 biji bawang putih
1 inci halia
3 inci kunyit
2 inci lengkuas
4 batang serai

Bahan lain:
1 kg daging - dipotong 1 1/2 inci kiub
1/4 cawan minyak
2 bunga lawang
5 buah pelaga
1 sudu  makan cili kisar
2 sudu makan asam jawa dilarutkan dengan 1/2 cawan air
2 sudu garam
3 sudu gula melaka
2 cawan santan pekat
2 sudu kerisik
3 helai daun limau purut
1 helai daun kunyit - dihiris nipis

Cara - cara memasak menggunakan Phillips All In One  dengan masakan ini :

- Masukkan daging tadi kedalam mangkuk dan gaul dengan bahan perap tadi. Perap selama 20 minit
- Buka penutup periuk Philips All In One Pressure Cooker, dan tekan Saute/ Sear High Temp kemudian tekan Start.
- Masukkan minyak, kemudian tumis bahan kisar, cili kisar, bunga lawang, pelaga sehingga naik bau.
- Masukkan daging ke dalam periuk Philips All In One Pressure Cooker, kacau selama 20 saat.
- Seterusnya masukkan santan pekat, air asam jawa, daun limau purut dan gula melaka. Kacau sehingga sebati dan bergaul rata.
- Kemudian tutup penutup periuk, dan pusing tombol ke  posisi Seal
- Ada dua pilihan cara. Satu dalam keadaan Slow Cook Low Temp dan set waktu memasak sehingga 8 jam. Nak lebih cepat dan jimatkan masa boleh guna cara ini. Tekan Start atau tekan Pressure Cook. Pilih Meat / Poultry dan tambah masa ke 30 minit dan tekan Start.
- Bila butang menunjukkan Keep Warm, maknanya rendang dah nak masak. Sebelum buka penutup periuk, pusing tombol ke Vent. 
- Biarkan wap keluar, kemudian buka penutup periuk dan masukkan kerisik dan garam. Kacau sebati
- Tekan butang Saute / Sear High Temp dan tekan Start
- Biarkan penutup periuk terbuka dan kacau sehingga kuah rendang menjadi pekat mengikut kesukaan masing-masing.
- Tambah daun kunyit yang dihiris tadi ke dalam rendang tok perak, sedia untuk dihidangkan,

Sedapnya... masakan rendang tok perak ni....  Seronok memasak kalau macam ni. Tak penat langsung dan tak berdiang di dapur berjam- jam. Dalam 30 minit lebih kurang dah dapat rendang yang sedap dan lazat seperti masakan opah aku. Daging pun lembut saja apabila di kunyah. Opah dan mak aku dulu berjam-jam nak tunggu masak dan pekat. Ini semudah abc jer... huiyyo!

Nak tengok resepi lain dalam blog ni... klik SINI

p/s : Nanti nak cuba masak ghondang ghombau nogori sombilan  kegemaran en. suami plak... Mana aci masak rendang tok perak je ...  hehe!


2 comments:

Resepi Spaghetti Bolognaise Cara Jimat Dan Senang..... Sendiri Bikin

11:05:00 AM Noor Akma 0 Comments

Kadang kala makan makan biasa-biasa je bulan puasa ni... boleh jadi jemu juga. Kita buat pula masakan ala barat pulak. Tapi nak beli barang-barang masakan tu pun mahal juga. Iyalah, resepi spaghetti bolognaise yang asal datangnya dari negara omputih. Dah tentulah barang-barangnya pun ada yang di impot dari sana. Mahal weh... Apa lagi, aku ubah suai resepi spaghetti bolognaise ikut cara aku yang main redah je... Yang penting jimat dan senang dan semestinya sedap dan lazat sesuai citarasa aku dan anak-anak.

  Resepi Spaghetti Bolognaise Cara Jimat Dan Senang.....
Resepi Spaghetti Bolognaise Cara Jimat Dan Senang..... 

Daging cincang aku gantikan dengan sosej. Cendawan butang atau cendawan dalam tin tu aku gantikan dengan cendawan tiram biasa yag jual dalam paket tu. Tomato puree aku tak guna. Aku gantikan dengan sos cili dan sos tomato yang biasanya sentiasa ada kat rumah. Cili benggala tak ada dan tak jumpa kata en. suami.... pakai cili hijau dan cili merah yang aku potong kecil-kecil.

Juga susu dan cheese parut aku tak gunakan pun. Aku pakai cheese biasa yang keping-keping tu. Memang lain dari yang lain cara aku buat ni. Tak pernah di buat orang rasanya. Tapi rasa tak jauh beza macam di restoran lima bintang jugak...Entah-entah lagi sedap kot... hahaha! (puji diri sendiri tak hengat ngko...!) 

Resepi gila-gila aku ni jangan kecam yer... Tak nak ikut tak apa. Tapi.... anak-anak bagi lima bintang kat aku. Janji sedap kat tekak anak-anak aku.... satu paket  spaghetti tu sekali hadap jer diorang tu... Terlagi-lagi dorang makan dengan bersungguh-sungguh. Aku dapat sepinggan je, dah kira memandai. Biarlah dorang habiskan sampai termengah-mengah... hihi!

Resepi Spaghetti Bolognaise Cara Jimat Dan Senang..... Sendiri Bikin


Bahan-bahan: 

1 paket spagheti (500gm)
6 batang sosej
1 batang lobak merah
3 biji tomato
2 biji cili merah
2 biji cili hijau
1 paket kecil cendawan tiram
1 pokok daun sup
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1/2 cawan cili sos
1/2 cawan sos tomato
5 keping cheese
1/2 ketul kiub ayam
Minyak masak secukupnya
Garam dan gula secukup rasa


Cara-cara:

Didihkan air di dalam periuk besar. Masukkan sedikit garam dan sedikit minyak masak. Bila air dah mendidih, masukkan spaghetti dan rebus sehingga spaghetti lembut. Toskan airnya tapi air jangan di buang. Akan di gunakan untuk masak kuah nanti

Sosej, tomato, bawan besar dan cendawan  di potong dadu kecil2. Lobak merah di parut kasar. Cili merah dan culi hijau di buang biji dan di hiris kecil. Bawang putih di cincang halus. Daun sup juga di hiris halus. Bersihkan semua bahan dan ketepikan.

Tumiskan bawang putih dan bawang besar. Bila bila dah naik bau, masukkan sos cili dan sos tomato. Kacau sehingga mendidih. masukkan sosej. Selepas tu masukkan lobak merah, cili hijau, cili merah dan tomato yang di dadu tadi bersama cendawan.Masukkan air rebusan spaghetti. Jangan masuk semua. Agak-agaklah nak banyak mana kuahnya.

Masukkan kiub ayam, garam dan gula secukup rasa. Tunggu sehingga kuah agak pekat. Akhir sekali masukkan kepingan cheese. Kacau rata dan masukkan daun sup yang di hiris halus bersama batang-batangnya sekali. Kacau sekejap, bolehlah di angkat.

Kuah dan spaghetti di hidangkan berasingan. Bila nak makan, curahkan kuah atas spghetti. Kalau nak lebih terasa pedasnya, boleh masukkan cili api yang di hiris halus semasa memasak tadi. Rasanya pasti akan lebih terangkat.

Resepi aku ni tak pernah ada rempah omputih.... yang namanya oregano tu. Bukannya tak ingat tapi cari kat pasaraya biasa tak pernah ada. Kalau pergi pasaraya besar, tak sampai pulak bahagian barang-barang dapur. Tak ada pun tak apa aihh... itu pun kesedapannya  sungguh menjadi-jadi... apa nak kira..!

Nak cari resepi jimat sendiri bikin lagi.... klik SINI

p/s :  Sendiri bikin, sendiri makan.... sendiri puji.. kikiki!


0 comments:

Petua Biskut Mudah Di Keluarkan Dari Acuan Atau Dulang Pembakar

12:04:00 PM Noor Akma 2 Comments

Dah nak dekat raya ni... ada yang rajin mebuat biskut raya berbalang-balang. Membuat biskut ni sebenarnya senang sahaja. Tapi yang paling leceh untuk menanggalkan biskut  dari acuan atau dulang pembakar. Mulalah hilang mood apabila biskut yang di terap atau di bakar cantik dalam acuan susah nak tanggal dan pecah-pecah jadinya. Di sini aku nak bagi sedikit petua biskut mudah di keluarkan dari acuan atau dulang pembakar. Nanti barulah senang kerja dan jadi tak leceh membuat kuih dengan petua biskut mudah di keluarkan dari acuan atau dulang pembakar ini, senang jadinya...!

 Petua Biskut Mudah Di Keluarkan Dari Acuan Atau Dulang Pembakar
 Petua Biskut Mudah Di Keluarkan Dari Acuan Atau Dulang Pembakar

Semudah abc, perkara jadi mudah.....Biskut pun tidak cepatmenjadi gelap di bawahnya, walau dah terlebih bakar. Caranya.... biasanya kita menggunakan marjerin atau mentega untuk melenser acuan atau dulang pembakar.  Gantikan marjerin dan mentega itu dengan shortening. Sejenis lemak sayuran yang berwarna putih. Oleh kerana sifatnya yang lebih berminyak dan kurang berlemak, ia adalah satu bahan yang lebih sesuai untuk di jadikan bahan melenser acuan atau dulang pembakar.


Petua Biskut Mudah Di Keluarkan Dari Acuan Atau Dulang Pembakar


Apa lagi selepas ini tak adalah yang merungut biskut asyik pecah dan susah di tanggalkan dari dulang pembakar. Kerja pun akan jadi lebih cepat dari biasa kerana tak perlu tunggu biskut sejuk baru di cungkil dari acuan. Lepas tu bolehlah hiias biskut cantik-cantik biar nampak comel di meja hidangan nanti.

 Amboi.. beria-ia aku bagi petua ni pada orang tapi sebenarnya aku belum bercadang nak buat kuih lagi. Silap-silap nanti aku beli sahaja kuih di supermarket. Bukannya apa... sedikit kesibukan yang melanda dan ruang rumah yang sempit amat menyusahkan aku nak membuat kerja menerap biskut. Lagi pun, aku tak larat nak tengok rumah berkecah nanti. 

Apapun tunggu mood juga kiranya. Anak-anak macam teruja sahaja memujuk aku membuat biskut tahun raya tahun ni. Iya ke ni nak buat biskut? Kena tengok bajet juga dulu. Barang-barang nak buat kuih seperti tepung, marjerin, gula, telur  dan barang hiasan, boleh tahan mahalnya. Fikirkan dululah kalau macam ni... 

Tapi kek aku tak pernah tak buat. Kek yang menjadi kemestian adalah kek coklat dan kek buah. Kalau tak ada kek, macam tak beraya rasanya. Rendang, kuah kacang dan nasi impit tu dah semestinya. Aiyokk, dah melalut kelain pulak aku berceloteh ni. Asalnya cerita petua je... hahaha!

Nak tengok petua lagi... klik SINI

p/s: Jangan tak tau... dulu-dulu aku pernah buat kuih raya untuk jual, tapi dulu la... sekarang dah bersara... hihi!

2 comments:

Kuih Buah Melaka @ Onde-onde @ Buah Kelepung, Suka Kuih Ni...

11:09:00 AM Noor Akma 2 Comments

Kuih buah melaka ini biasa jumpa pada bulan ramadan. Hari-hari biasa orang tak buat kuih ni. Kalau ada yang buat akan rasa pelik. Ada banyak nama juga rupanya. Aku kenal kuih ni sebagai kuih buah melaka tapi anak buah aku maknya orang Johor panggil kuih ni onde- onde. Keluarga sebelah suami aku orang Rembau, Negeri Sembilan panggil ni kuih buah kelepung... hahaha!

  Kuih Buah Melaka @ Onde-onde @ Buah Kelepung
Kuih Buah Melaka @ Onde-onde @ Buah Kelepung

Tak kiralah kuih ni nak di panggil apa... Pada aku mula-mula aku belajar buat kuih ni, di zaman kecil aku dulu, aku fikir kuih ni ada kuasa magik. nak tau sebab apa... Sebab kuih ni boleh beritahu bila dia dah masak dengan mengapungkan diri. Memang masa tu rasa seronok sangat bila dapat tangkap kuih buah melaka ni terapung dengan tapis teh. 

Selepas tu golek-golek kuih tu dalam kelapa parut. Bila makan, paling best bila kuih ni terasa meletup dalam mulut dan meresap dengan kemanisan gula melaka yang menjadi intinya. Memang sedap dan tak boleh berhenti menjamahnya apabila terhidang depan mata. Kalau tak mengenangkan ramai yang nak merasa... boleh habis sepinggan tu. 

Kuih ni paling senang nak membuatnya. Bahan pun tak banyak. Tapi mesti ada gula melaka. Kalau tidak, dah tak jadi kuih buah melaka. Jadi kuih lain la pulak. Buat kuih ni main agak-agak jer. . Tak ada resepi khusus sebenarnya. Tapi pada yang tak pernah buat dan tahu makan je, aku selit jugalah resepi tu di sini....

Kuih Buah Melaka @ Onde-onde @ Buah Kelepung


Bahan-bahan:

1/2 paket tepung pulut
Gula melaka secukupnya
Kelapa parut secukupnya
Air secukupnya
Sedikit garam
Pewarna hijau
Daun pandan, jika ada

Cara-cara:

Bancuh tepung pulut dengan air dan pewarna hijau. Bancuh dengan memasukkan air sedikit demi sedikit sehingga adunan boleh dibentuk menjadi doh yang lembut. Bulat-bulatkan adunan sebesar guli dan lubangkan di tengahnya untuk memasukkan ketulan kecil gula melaka yang di potong dadu. Selepas tu tutup lubang itu kembali sehingga meliputi gula melaka dan menjadi bebola kembali.

Panaskan seperiuk air bersama 2 helai daun pandan yang di simpul sehingga mendidih. Masukkan bebola melaka kedalam air mendidih. Tunggu sehingga bebola timbul ke permukaan air. Sendukkan bebola yang timbul dengan tapis teh. Selepas tu masukkan bebola kedalam bekas berisi kelapa parut yang telah di bubuh sedikit garam.

Golek-golekkan bebola sehingga kelapa parut.meliputi keseluruhan permukaan kuih buah melaka. Buatkan banyak-banyak dan letakkan dalam pinggan untuk hidangan. Seterusnya kuih buah melaka sedia menanti untuk menjadi hidangan pemanis mulut berbuka puasa. 

Nak resepi lagi... klik SINI

p/s: Dulu-dulu nak buat kuih buah melaka pakai air daun pandan. Terus wangi dan bewarna hijau. Sekarang ni bubuh pewarna je  dan kalau nak bau pandan, letak daun dalam air je lah.... simple gituuu!

2 comments:

Kuey Teow Goreng Basah Bersama Ayam Iftar Ke 2

12:32:00 PM Noor Akma 2 Comments

Memikirkan juadah berbuka puasa yang sedap dan mengenyangkan kengkadang menjadi kebuntuan juga di buatnya. Apatah lagi nak memastikan selera anak-anak yang pelbagai ni sesuai dengan hidangan tu. Kami sekeluarga apabila berbuka selalunya mesti nak yang lain selain nasi biasa hari-hari tu. Jadi hari ke 2 berbuka ni aku buat kuay teow goreng basah bersama ayam. Dah kira special tu sebab biasanya tak letak ayam. Kuey teow goreng yang biasa aku buat kosong jer. Hanya letak ikan bilis tumbuk... hihi!

Kuey Teow Goreng  Basah Bersama Ayam Iftar Ke 2
Kuey Teow Goreng  Basah Bersama Ayam Iftar Ke 2

Kalau orang lain, mesti letak udang dan sotong atau seafood yang lain. Kami sekeluarga alahan makanan laut. Tapi pantang jumpa... ngap jugak. Sesekali je makan makanan laut. itupun bila dah teringin sangat-sangat.... hurm! Taruh ayam dalam kuey teow ni pun ok dah... Sedaplah jadinya. Anak-anak kata sedap sangat kuey teow yang aku masak ni... Seronok aku dapat pujian. Hilang segala keletihan yang ada. 


Kuey Teow Goreng  Basah Bersama Ayam Iftar Ke 2


Resepi mudah jer... main campak-campak sesedap rasa dan jiwa si tukang masak. Korang nak cuba rasa resepi ni ... Boleh tengok resepi lebih kurang aku ni..

Bahan-bahan:

2 paket kuey teow
2 pokok sawi
2 ketul kek ikan
1/2 cawan potongan isi ayam
2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia
3 sudu besar cili kisar
2 sudu besar kicap pekat
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil pes asam jawa
1/4 ketul kiub ayam
3 biji telur
2 biji cili merah untuk hiasan
Minyak masak secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara:

Kuey Teow di celur sebentar dan di toskan airnya. Sekejap saja tau...nanti lembik plak kuey teow tu. Sawi di potong- potong dan di bersihkan. Kek ikan dan isi ayam di potong kecil-kecil. Bawang merah, bawang putih dan halia di tumbuk lumat.

Masukkan minyak masak secukupnya ke dalam kuali. Panaskan sebentar, lepas tu masukkan bahan yang di tumbuk tadi. Dah kekuningan dan berbau wangi, masukkan ayam. Kacau sebentar dan masukkan cili kisar. Kacau lagi sehingga cili pecah minyak. Lepas tu, masukkan kicap pekat, cili sos sos tiram dan pes asam jawa. 

Selepas tu masukkan kek ikan  dan sayur sawi. Kacau sehingga saur sawi layu sedikit baru di pecahkan telur. Kacau sekejap, sambil tu masukkan garam dan gula secukup rasa. Akhirnya masukkan kuey teow. Kacau sehingga rata. Sambil tu jika warna kuey teow kurang gelap, boleh tambah kicap lagi. Kalau nak tambah garam pun boleh. 

Dah cukup rata di kacau... bolehlah diangkat dan di hidangkan. Tabur dengan hirisan cili merah untuk hiasan dan pelengkap citarasa. Kuey Teow ni ala basah-basah tau, macam char kuey teow...

Taraaaaa.... ini lah saja resepi yang biasa tapi rasa luar biasa ... untuk anak-anak aku la...hahaha! Nak tengok resepi campak-campak aku di blog ni.. tengok di SINI

p/s : kredit untuk diri sendiri kerana berjaya masak dengan jayanya dan memuaskan hati dan selera anak-anak... cheeewahhh!!!

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...