23 July 2017

Resepi Bubur Caca Semudah ABC

Ini resepi bubur caca bulan puasa ritu. Aku rasa nama caca tu dapat dari warna- warninya yang cacamarba tu la yer... Bahan bubur caca tu cuma di buat dari tepung semata-mata. Ia di bancuh, di warnakan dan di gentel-gentel sebegitu rupa kecik2 macam cendol. Di paket dan di jual di pasaran Harga sepaket dalam RM2.50 saja banyak jual kat kedai runcit dan pasaraya.

Resepi Bubur Caca Semudah ABC
Resepi Bubur Caca Semudah ABC

Aku tak berapa suka bubur caca yang dah siap ni. Aku bila nak makan asyik terbayang di sentuh dan di gentel oleh macam-macam orang yang membuatnya. Mesti banyak DNA yang terdapat di dalam tu kalau buat ujian kat makmal. Melalut pulak aku kesitu... Kalau dah makanan tu, makan ajelah ... Buat apa fikir bukan-bukan. Nanti patah selera.. Disebabkan en suami suka sangat makan bubur ni, terpaksalah buat... aihh!

Sebenarnya bahan bubur caca tu boleh buat sendiri jer. Selalunya mak aku di kampung bila nak makan bubur caca ni, bancuh tepung, warnakan pelbagai warna, gentel dan gunting-gunting lepas tu terus masak hari tu juga. Lagi sedap dan terjamin kebersihannya. Aku pun biasanya buat macam ni. Tapi dah en. suami beli yang siap, terpaksalah pakai yang di beli tu je. Ada lagi lebihan sepaket baki bulan puasa ritu. Entah bila nak buat, tak taulah...  Jomlah kita tengok resepi mudah ni.. !

Resepi Bubur Caca Semudah ABC


Bahan-bahan:

1 paket caca (1 cawan)
2 cawan santan ( 1 kotak kecil santan)
2 helai daun pandan (simpul)
2 cawan gula pasir ( nak kurangkan atau lebih ikut suka)
1 keping gula melaka (1/2 cawan gula merah)
Secubit garam
Air ikut sendiri nak banyak mana

Cara-cara:

Rebus caca bersama 2 atau 3 cawan air sehingga lembut. Selepas tu masukkan gula pasir dan gula melaka. Kalau tak ada gula melaka, boleh gantikan dengan gula merah. Selepas gula hancur, masuk santan. Kalau tak ada santan segar, boleh gunakan santan kotak (sekotak tu campur air jadikan 2 cawan). Sementara tu masukkan secubit garam untuk melemakkan lagi bubur. 

Selepas semua proses, biarkan bubur mendidih dan masak sekata. Masa ni, kalau nak banyak kuah ikutlah selera sendiri tapi pastikan sesuai dengan kemanisannya yer... Bila dah masak boleh di hidangkan sebagai pencuci mulut atau juadah minum petang. Boleh makan begitu rata atau di cicah dengan roti. Cara makan kegemaran en. suami la tu. 

Aku suka kalau makan bubur, tak kiralah bubur apa, simpan sejuk dalam peti ais dulu. Nak rasa kesejukannya hingga ke tekak. Lain orang lain caranya. Apapun inilah cara aku. Bubur ni kalau tak habis di makan, boleh juga simpan di peti ais dan ulang makan beberapa hari. Sedaplah jugak.. hehe!

Nak tengok resepi lagi? .... klik SINI

p/s: Aku sebenarnya paling suka bubur kacang hijau apatah lagi kalau di campur durian.. Tapi durian mahal yarabbi... huhu!

3 comments:

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...