01 August 2017

Gulai Lemak Ikan Lampam Bersama Belimbing Buluh Sajian Tengahari Raya Ke Empat Di Kampung

Ini entri terlambat buat. Raya dah habis lama, baru terkial-kial nak tunjuk masakan ini. Waktu itu dah jemu dan muak menghadap lemang dan rendang, maka terjadilah hidangan gulai lemak ikan lampam bersama belimbing buluh ini. Cara buat sama je dengan masak lemak cili api tapi di Perak tak biasa panggil masak lemak. Jadi, kena lah sebut gulai lemak ikan lampam bersama belimbing buluh yer.

Gulai Lemak Ikan Lampam Bersama Belimbing Buluh
Gulai Lemak Ikan Lampam Bersama Belimbing Buluh

Paling canggih kat kampung ni,  hampir semua bahan ada di keliling rumah. Tak payah beli dan sangat segar serta menjimatkan. Rasanya cuma ikan dan bawang saja yang di beli. Kelapa di kampung di Perak ni di panggil nyor di kait di tepi rumah. Tapi tak adalah di kait masa nak masak tu. Memang dah sedia di kopek kulit. Tinggal lagi nak di buang sabutnya. Di ketuk biar terbelah dua dan di parut guna mesin.


Selebihnya buat macam biasa, iaitu perah santannya. Cili api atau di sini pangil cabai @ cabey burung ( bahasa Perak pekat) petik di tepi rumah. Ada beberapa pokok yang di tanam dek mak. Banyak pula buahnya. Belimbing pun petik je di belakang dapur. Buahnya dah tinggal sikit. Dah habis musim, penuh yang luruh dan busuk di bawah pokok. Serai dan kunyit pun ada di tanam di tepi dapur.

Itulah indahnya tinggal di kampung. Di bandar, semuanya kena dibeli. Dari sekecil-kecil ramuan masakan dan apatah lagi yang besar. Sekarang dah tak dapat harga kupang-kupang dah. Semuanya dah bernilai ringgit dah. Itulah nilai duit sekarang, makin kecil dan barang-barang masakan mahal belaka. Nak bercucuk tanam macam di kampung kena tunggu rancangan buat rumah menjadi nyata.... huhu!

Marilah kita lihat resepi gulai ikan lampam dari Negeri Perak yang indah permai. Resepi macam masak lemak cili api juga tapi di kurangkan kepedasannya. Al maklum, buat di Perak kenalah ikut cara sana.. Nanti orang Perak tak lalu nak makan pulak... Pedehhhh... hihi!

Gulai Lemak Ikan Lampam Bersama Belimbing Buluh Sajian Tengahari Raya Ke Empat Di Kampung


Bahan-bahan:

1 ekor ikan lampam bersaiz besar
12 biji belimbing buluh
12 biji cili api (cabai burung)
1/2 inci kunyit hidup
2 biji bawang merah
1 batang serai
1 biji kelapa 
Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara:

Ikan lampam di bersihkan dan di potong-potong. Belimbig buluh di belah dua. Cili api, kunyit hidup dan bawang merah di tumbuk lumat. Serai di titik saja. Kelapa di parut di campur air dan diambil santannya iaitu 2 cawan santan pekat dan 2 cawan santan cair. Agak-agak lah yer..!

Masukkan bahan tumbuk ke dalam periuk bersama santam cair. Didihkan dan masukkan belimbing buluh dan serai. Bila dah mendidih masukkan ikan lampam. Apabila ikan lampan dah nak masak, masukkan santan pekat. 

Selepas memdidih sekali lagi, bolehlah di angkat. pastikan jangan pecah minyak yer. Waktu memasak tu kena selalu kacau. tapi kacau perlahan-lahan je biar ikan tak pecah berkecai. Selepas tu bolehlah di hidangkan besama hidangan tengahari. Nak makan tu jaga-jaga yer... ikan lampam ni banyak tulang takut tercekik pulak.

Okeylah... itu saja cerita masak memasak  di kampung waktu hari raya ari tu. Sedap jangan ceritalah, hingga menjilat jari. Lebih-lebih lagi makan di iringi suasana kampung yang nyaman dan di sisi emak ayah yang di kasihi. Nak tengok berbagai resepi di blog ini lihat di SINI.

p/s: Rindunya nak balik kampung lagi... haihh!


3 comments:

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...