25 October 2017

Apa Akan Jadi Pada Akaun Facebook, Apabila Kita Sudah Tiada...

Zaman sekarang ni hampir semua orang ada akaun facebook. Kalau tak ada akaun facebook macam tak ikut perkembangan semasa la pulak. Secara tak langsung sebagai pengguna facebook memudahkan mengetahui perkembangan semasa dan berinteraksi bersama kawan-kawan dan saudara-mara. 

Apa Akan Jadi Pada  Akaun Facebook, Apabila Kita Sudah Tiada...
Apa Akan Jadi Pada  Akaun Facebook, Apabila Kita Sudah Tiada...

Apatah lagi dengan adanya akaun media sosial ini menjadikan hidup lebih mudah. Laman sosial ini juga bukan saja digunakan sebagai medium komunikasi bersama teman rapat, bahkan ia juga menghubungkan pelbagai perkara berkaitan dunia di persekitaran kita. Berita dan informasi semasa boleh di dapati melalui facebook.

Pernah tak terfikir apa akan jadi pada akaun facebook apabila kita sudah tiada nanti? Sememangnya ia menjadi persoalan yang bagaikan tak terjawab. Mungkin kita boleh bagi password siap-siap pada saudara terdekat. Seterusnya meminta dia menguruskannya apabila kita sudah tiada. 

Apa Akan Jadi Pada  Akaun Facebook, Apabila Kita Sudah Tiada...


Sebenarnya kita boleh mewasiatkan akaun facebook ini. Facebook menamakan sokongan untuk mewasiatkan akaun ini sebagai Legacy Contact, di mana penama yang anda namakan ini boleh pin kan sesuatu perkongsian pada susur masa profil anda, kemas kini gambar profil dan berinteraksi dengan friend request yang baru.

Walau bagaimanapun, mereka tidak boleh membuat sebarang posting update atau membaca mesej anda. Untuk mewasiatkan kepada orang lain, caranya anda hanya perlu membuka aplikasi mudah alih, pergi ke halaman settings dan kemudian, pilih Security > Legacy Contact.

Seterusnya, anda boleh memulakan proses memilih penama wasiat dan menjadikan mereka sebagai waris untuk menguruskan akaun anda setelah meninggal dunia. Selain itu, pihak Facebook juga memberikan pilihan buat anda untuk memadamkan akaun tersebut setelah sudah tiada. 


Pewaris perlu memberitahu pihak Facebook berkenaan dengan kematian anda, dan Facebook akan membuang profil anda daripada laman sosial tersebut. Selain daripada menggunakan handphone, anda juga boleh mengakses page Legacy Contact pada desktop.

Jadi, apa tunggu lagi. Aktifkanlah page legacy Contact tu  mewariskan akaun facebook kesayangan  ini. Kalau tidak pun untuk memadamkan akaun facebook bila dah tiada nanti. Bukan apa, tidak mahu dikenang-kenang orang yang dah tak ada, so baik kita padam saja profil tu kan?

Nak baca informasi di blog ini?? Klik SINI

p/s :  Tiada kehidupan yang kekal abadi, sampai masanya pasti akan pergi... Yang tinggal hanya kenangan... hurm!

#kredit amanz.my

No comments:

Post a Comment

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...