Tips Untuk Mengelakkan Dehidrasi Ketika Cuaca Panas

10:12:00 PM Noor Akma 1 Comments

Sekarang ni cuaca terasa sangat panas. Bagi aku yang tak tahan panas, mulah berpeluh-peluh sentiasa dan tubuh aku pula alergi dengan peluh sendiri. Mulalah tumbuh ruam-ruam panas di tubuh aku. Lebih-lebih lagi apabila tubuh aku terhidrat dan kulit akupun menjadi kering.  Jadi untuk mengelakkan dehidrasi ini, kenalah aku bersedia dengan air minuman yang mencukupi untuk menyejukkan badan. Di sini aku kongsi tips untuk mengelakkan dehidrasi dari pembacaan di internet. 

Tips Untuk Mengelakkan Dehidrasi  Ketika Cuaca Panas
Tips Untuk Mengelakkan Dehidrasi  Ketika Cuaca Panas

Cuaca panas membahang sekarang ini, menurut yang aku baca adalah disebabkan kesan tempias Taufan Lan yang menggegarkan timur Filipina pada munggu lepas. Memang panas sampai ke malam cuaca ini. Walaupun sesekali ada turun hujan tapi tak dapat benar-benar menyejukkan cuaca yang ada ini. Sabar je lah. 

Ini antara tips untuk mengelakkan dehidrasi :

- Minum dengan lebih kerap. Walaupun tidak berasa begitu dahaga. Jangan tunggu berasa haus baru nak minum.

- Lebih banyak minum air putih. Elakkan banyak mengambil minuman bergula yang mengandungi kalori yang mana meningkatkan tahap glukosa dalam darah dan sekaligus menambahkan berat badan.

- Bawa botol air kemana sahaja. Memudahkan mengisi air pada bila-bila masa. Walaupun tiada sebarang rancangan untuk melakukan aktiviti luar, membawa sebotol air di tangan dapat memastikan diri sentiasa minum sebelum berasa dahaga.

- Tambah perisa dalam minuman. Jika tak berupaya untuk minum air putih begitu saja, boleh di masukkan sedikit perisa semulajadi seperti potongan lemon, strawberi atau mungkin sedikit potongan timun segar. Ia adalah salah satu cara menambah rasa dalam minuman anda tanpa perlu meningkatkan kalori.


-  Elak minuman berkafien. Ini kerana ia bertindak sebagai diuretik yang mana membuatkan akan kehilangan lebih banyak air dalam badan.

- Minum minuman yang menyejukkan sekali sekala. mengambil minuman sejuk  bukan hanya membantu tubuh untuk kekal sejuk, ia juga mampu memastikan tubuh akan kekal hidrat.

- Ambil makanan yang tinggi kandungan mineral. Buah-buahan dan sayur-sayuran yang tinggi kandungan mineral dapat membantu untuk mengelakkan hidrasi seperti tembikai, oren, air kelapa, timun dan bayam.

Inilah antara perkara yang perlu di lakukan untuk mengelakkan tubuh badan dehidrasi. Kalau tidak, dahlah berpeluh dan gatal-gatal ruam satu badan, tambah pula dengan pening dan loya. Jadi kena sentiasa beringat minum air dengan banyak. 

Nak dapatkan pelbagai tips dan informasi.... klik SINI

p/s: Apatah lagi aku nak elak dari sakit tekak, batuk dan demam teruk. Sabar banyak2 dan teruskan ikuti tips ini.. huhu!

#kredit SINI

1 comments:

sekarang cuaca tak menentu ni memang boleh demam. air always kena ada minumla banyak2 pun xpe la penat nak shi shi pun takpela janji keluar panas dalam badan. nice shaaaring =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...