Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cara Buat Scrub Mudah Dari Bahan Dapur Rempah Halba Untuk Awet Muda

1:55:00 PM Noor Akma 0 Comments

Banyak produk scrub di jual di pasaran. Harganya boleh tahan. Apatah lagi kalau yang berjenama. Mau koyak poket kalau setiap bulan nak membelinya. Apa kata buat sendiri scrub mudah dari bahan dapur. Banyak bahan buat scrub mudah dari bahan dapur boleh di gunakan tapi kali ini memggunakan rempah halba yang biasa di gunakan dalam masakan. 

Cara Buat Scrub Mudah Dari Bahan Dapur
Cara Buat Scrub Mudah Dari Bahan Dapur

Scrub ni kebiasaannya di gunakan untuk kulit wajah. Tapi boleh juga di gunakan untuk seluruh badan. Apabila di amalkan penggunaaan scrub halba ni, kulit wajah dan badan akan terasa halus, mulus, gebu dan anjal sahaja. Boleh menjauhkan jerawat dari tumbuh di wajah juga.

Cara Buat Scrub Mudah Dari Bahan Dapur Rempah Halba Untuk Awet Muda


Bahan:

Halba
Putih telur

Cara-cara: 

Kisar halba menggunakan blender kering hingga lumat dan menjadi serbuk. Masukkan serbuk halba ke dalam putih telur yang telah di asingkan kuningnya. Kacau rata.

Sapukan ke seluruh wajah, Juga boleh di sapukan ke tangan dan leher serta seluruh badan. Biarkan sehingga kering. barulah di cuci bersih. Seeloknya bilas dengan air suam.

Amalkan seminggu sekali. Akan terasa keanjalan kulit yang ketara bila di amalkan selalu sekurang-kurangnya 3 bulan secara berterusan.

Untuk penggunaan harian, boleh gunakan bersama pembersih wajah seperti biasa 2 kali sehari. Gunakan rempah halba ini saja pun boleh. Lagi mempercepatkan keberkesanannya. Caranya basahkan muka, selepas itu sapu serbuk halba kat muka. Gosok perlahan-lahan ke seluruh muka lebih kurang 3 minit. Kemudian, bilas. Terasa kulit begitu anjal sekali selepas menggunakannya.


Biji halba berkhasiat untuk kulit iaitu mengandungi protein, vitamin C, niasin, kalium, dan diosgenin (yang merupakan sebatian yang mempunyai ciri-ciri yang serupa dengan estrogen). Komponen komponen aktif lain dalam halba adalah alkaloid, lisin dan L-tryptophan serta saponin.

Serbuk halba ni dapat membantu melembutkan kulit serta mengelakkan kulit menjadi kering. Untuk masalah jerawat mujarab sangat tau. Jadi, apa yang perlu di fikirkan lagi. Jom kita buat scrub awet muda dengan menggunakan rempah halba ni... Berbaloi-baloi...!

Nak tau tentang tips kecantikan di blog ni klik SINI

p/s : Mudah, senang dan jimat sungguh ni... kan!

#kredit FB Sumaiyah Abdullah

0 comments:

Biskut Susu 'Alien' Viral Meriahkan Group FB MAHN Dengan Pelbagai Karektor Lucu dan Comel

3:35:00 PM Noor Akma 3 Comments

Kelmarin dan dalam beberapa hari ni aku asyik ketawa dan gelak tak berhenti setiap kali biskut yang tengah viral iaitu biskut susu lalu lalang di wall FB. Mana tidaknya, biskut susu dah jadi macam-macam rupa bentuk yang melucukan dibuat oleh ahli group MAHN tu. Dah jadi rupa bentuk alien yang biasa di lihat dalam filem starwars tu. Kelakar dan sangat melucukan.... hoho!

Biskut Susu 'Alien' Viral Meriahkan Group FB MAHN
Biskut Susu 'Alien' Viral Meriahkan Group FB MAHN

Dari satu resepi yang sama tapi ada yang buat jadi lain macam pula. Biasanya terjadi selepas di masak iaitu selepas keluar dari oven. Ada yang rupa garang, berkedut, zombi, tunggang terbalik, berpusing macam baru lepas naik roller coaster pun ada... haihh!


Apapun aku tabik spring pada mak-mak yang rajin mencuba buat biskut ni. Walau kurang menjadi, tapi rasanya pasti sedap. Buat biskut ni mesti cukup citarasa. cukup ulinya pasti boleh menjadi. Kalau terlebih tepung akan keras dan kering rasanya. Kalau terlebih marjerin pula akan kembang dan bentuknya tak menjadi. 

Ada yang buat biskut ini sangat cantik kejadiannya. Iaitu comel lote dan kiut miut je. Resepi buat biskut ni sangat mudah je. Hanya menggunakan 4 bahan, dah boleh jadi sejenis biskut yang sedap dan cair di mulut. Ada pula yang buat berwarna warni, cantik sekali. Boleh le buat jualan di hari raya nanti.... huhu!

Mesti ada yang nak cari resepi dan buat pada hari raya yang bakal tiba. Aku pun belum cuba buat lagi. Jai aku tempek resepi biskut susu viral tu di sini. Mana tau, tergerak hati nak buat nanti, terus buka blog sendiri. Tak payah susah-susah nak google lagi.. tak gituuuu!

Biskut Susu 'Alien' Viral Meriahkan Group FB MAHN Dengan Pelbagai Karektor Lucu dan Comel


Bahan-bahan :
1/2 buku marjerin
1/2 cawan susu pekat manis
400gm tepung jagung
4 sudu makan susu tepung

Cara-cara:

Campurkan semua bahan hingga menjadi doh. Jika doh masih keras tambahkan sedikit marjerin sehingga mendapat doh yang lembut dan senang di bentuk.

Bila dah jadi doh, bentukkan ikut suka. Sekarang ni ramai yang buat bentuk coklat kisses/hersyes dan di tambah mata serta mulut menggunakan coklat cip dan coklat rice. Jadilah bentuk alien. 

Bakar dalam oven dengan suhu 165 - 170 celcius  dengan api bawah selama 25 minit atau sehingga masak ikut kepanasan oven masing-masing.

Bila dah buat dan jadi rupa bentuk macam-macam tu, redha je lah. Janji boleh di makan dan di jamu pada keluarga. Biskut ni sedap, gebu dan cair d mulut katanya. Aku belum cuba buat lagi ni sejak viral biskut ni. 

Dulu-dulu pernah buat biskut susu tapi buat bulat-bulat  dan letak inti ceri, sapu kuning telur. Entah sama bahan dengan biskut ni, tak taulah. Belum semak resepinya kat buku resepi yang dah berabuk tu... hihi!

Nak tengok informasi dan resepi, boleh klik SINI dan SINI

p/s : Tang rupa yang dah jadi macam-macam tu yang jadi viral gamaknya... hahaha!

#kredit FB Group MAHN
#pic kutip dari Group MAHN 

3 comments:

Resepi Puding Roti Yang Sedap Dan Senang Membuatnya .....

1:57:00 PM Noor Akma 2 Comments

Bila ada sahaja stok roti yang tak habis di makan dan dekat nak tamat tempoh aku mesti manafaatkan  roti tu dari terbuang begitu. Rugi sekiranya membazir dan di abaikan. Anak-nak ni bila tak ada roti bertanya tapi bila dah lama, jemu pula katanya. Jadi, aku gunakan roti ini untuk buat puding roti yang sedap dan senang sangat nak buat. Aku buat puding roti dengan cara kukus. Maka, terjadilah kuih puding roti yang sedap dan senang membuatnya.

Puding Roti Yang Sedap
Puding Roti Yang Sedap

Dah berpuluh kali dan mungkin beratus kali juga aku buat puding roti ini. Suka tengok roti yang hampir terbuang menjadi makanan yang sedap dan di gemari oleh anak-anak. Dulu-dulu masa berniaga burger, roti burger yang dah hampir tamat tempoh tu aku kerjakan untuk membuat puding roti. Sedap juga, tak ada beza dengan menggunakan kepingan roti tu.


Puding ni menggunakan 7 keping roti keping yang untuk buat sandwich tu. Kalau nak buat menggunakan roti burger dalam 5 ketul. Boleh di bakar atau di kukus puding roti ni. Iaitu bakar menggunakan api atas bawah dengan suhu 30 - 40 minit. Sama sahaja rasanya cuma yang kukus lebih lembut sedikit.

Resepi Puding Roti Yang Sedap Dan Senang Membuatnya .....


Bahan-bahan :

7 keping roti
1 tin susu cair (375 ml) 
2 biji telur 
4 sudu besar gula 
1 sudu kecil esen vanilla 
1 sudu besar marjerin
Sedikit kismis 

Cara-cara: 

Masukkan telur, gula dan esen vanilla di dalam bekas dan kacau hingga sebati dan sekata. Masukkan susu cair dan marjerin pula dan kacau adunan hingga sebati sekali lagi. 

Roti pula terpulang pada diri masing-masing iaitu samada nak di potong kecil-kecil dan disusun rapi dalam loyang. Selepas tu, curahkan adunan dan pastikan semua roti terkena adunan.tadi Tabur kismis. Biarkan seketika sehingga adunan meresap ke dalam roti. Baru di kukus atau bakar

Atau boleh juga di carik-carikkan sahaja roti tu. Masukkan roti ke dalam adunan yang di bancuh tadi. Kacau agar semua roti meresap dengan adunan. Boleh juga di kacau agar menjadi satu adunan yang sekata. Masukkan kismis dan gaul rata.

Puding Roti Yang Sedap
Puding Roti Yang Sedap

Masukkan ke dalam loyang yang sesuai. Di sebabkan aku hanya mengukus puding roti ni, aku pakai loyang plastik yang tahan panas untuk kukusan  sahaja. Kukus dengan api yang sederhana selama 20-25 minit. Selepas dikukus, sejukkan di dalam peti sejuk sebelum dihidangkan.

Nak tengok resepi yang lain di blog ini... klik SINI

p/s : Boleh juga puding roti ini di makan dengan kuah kastard atau kuah durian cuma kalau nak makan berkuah, kurangkan sikit gula dalam bancuhan adunan roti.

2 comments:

Mandi Ais Sebagai Salah Satu Rawatan Kecantikan Wanita .... huhu!

11:40:00 AM Noor Akma 0 Comments

Ais memang sesuatu yang menyejukkan apabila cuaca panas. Dapat segelas air bersama  ketulan ais  bole  melegakan tubuh yang kepanasan.  Baru kini ku tahu rupanya ais ini  banyak kebaikan nya untuk kecantikan dan kesihatan tubuh badan kita. Caranya mandi ais bersama limau nipis atau limau purut dan garam. Wah... mandi ais tu, tak sejuk membeku ke?

Mandi Ais Sebagai Salah Satu Rawatan Kecantikan Wanita
Mandi Ais Sebagai Salah Satu Rawatan Kecantikan Wanita

Terjumpa di laman FB perkara ni. Aku jadi teruja dengan rawatan mandi ais ni. Di spa dan pusat kecantikan di waktu ni dah ramai yang menggunakan car ini sebagai salah satu rawatan terapi kecantikan. Jangan tak tau, ia juga menjadi amalan atlet sebagai satu cara pemulihan yang lebih cepat.


Mandi ais ni bukan saja bagus untuk wanita, lelaki pun boleh. Bagus untuk kesihatan tubuh badan. Di katakan air sejuk dan ais mempunyai rahsia yang sangat menakjubkan dan dikira juga sebagai I'jazul Ilmi (Saintifik Al- Quran), ianya dapat membunuh dan mengusir syaitan, sihir yang telah sebati dalam tubuh manusia dan bahkan, akan menyebabkan syaitan lari keluar daripada badan manusia, kemudian pesakit itu akan mendapat kesihatan yang baik(insya Allah).

Mandi Ais Sebagai Salah Satu Rawatan Kecantikan Wanita .... huhu!


Antara kebaikan mandi ais sebagai salah satu terapi adalah:


- Menaikkan seri wajah
- Awet muda
- Menghasilkan aura positif
- Boleh kuruskan badan
- Kuatkan imunisasi & antibodi badan
- Menghilangkan bisa & angin dalam badan
- Kuatkan tulang
- Menenangkan jiwa
- Merawat penyakit jiwa (stres/kesedihan/ketakutan/panas baran)

Dan banyak lagilah manafaat mandi ais ini untuk tubuh badan. Ia juga di katakan dapat menghindari diri dati gamgguan makhuk halus dan benda-benda yang tidak di lihat di alam nyata.... wallahualam. Jom lihat bahan dan cara-cara mandi ais ini... yer!

Bahan-bahan:

1 baldi air
Garam kasar (Seeloknya garam bukit)
Ais
Limau nipis atau limau purut
Minyak aromatherapi (jika suka)

Cara-cara:

Sediakan sebaldi air. Campurkan bersama garam bukit, ketulan ais dan perahan air limau. Kacau sebati. 

Lebih afdhal kalau baca Al Fatihah 7 kali,  Bismillah 7 kali,  Al Ikhlas 7 kali dan Selawat 3 kali. Tak baca ini semua pun tak apa. Memnadai dengan baca bismillah dan niatkan untuk buat rawatan.

Angkat baldi letak dalam bilik air, boleh mula siram dari kaki perlahan lahan naik ke atas sampai kepala dan lebih kan di belakang tengkuk. Kalau dapat  berendam dalam bath tub lagi elok.

Bila dah siap kalau boleh jangan lap air tu. Biar ia kering sendiri di  badan.  Biasanya orang buat cara mandi  dulu macam biasa. Dah siap mandi, baru lah buat mandi ais ni. 

Macam menarik je mandi ais ni...  Jom cuba dan rasai nya sendiri di rumah. Insya'allah  pasti akan lebih segar dan bertenaga selepas ni... Ya tak!

Untuk lebih informasi klik SINI ... 

p/s : Tak dapat ku bayangkan betapa kesejukannya nanti... Teringat terapi rendam kaki dalam ais yang aku pernah cuba dulu. Tak sampai 2 minit  dah tak terdaya menahan sejuknya tu ... hihi!

#kredit FB Fatin Lee

0 comments:

Cara Jimat Membeli Kereta

1:32:00 PM Noor Akma 1 Comments

Sebuah kereta adalah satu keperluan masa kini untuk setiap keluarga. Pada yang berkemampuan bolehlah seisi keluarga memiliki sorang satu kereta terkecuali yang belum cukup umur. Aku bukanlah seorang yang arif mengenai cara jimat membeli kereta. Tapi di sini aku ulas secara umum cara jimat membeli kereta. Hanya suka-suka, tiada berkaitan dengan sesiapa yer..!

Cara Jimat Membeli Kereta
Cara Jimat Membeli Kereta

Urusan jual beli kereta biasanya di lakukan dengan pembelian secara ansuran dan melibatkan pihak bank. Jadi pastikan anda mempunyai sumber kewangan yang mencukupi untuk pembelian sebuah kereta. Kalau tidak, permohonan anda untuk membeli kereta tidak akan di luluskan. Bank akan lihat keseluruhan kewangan dan perbelanjaan anda. 


Seterusnya ukur baju di badan sendiri iaitu memilih untuk membeli kereta yang sepadan dengan kemampuan diri. Untuk yang baru berkerjaya, pilihlah kereta yang mampu milik, rendah pembayaran bulanannya, rendah kos penyelenggaraannya, kurang penggunaan minyak petrol dan pastinya cukai jalan dan insurannya pun rendah belaka.

Cara Jimat Membeli Kereta


Untuk mendapatkan kereta idaman, seeloknya sediakan duit pendahuluan yang secukupnya terlebih dahulu. Dengan ini dapat mengurangkan dan merendahkan pembayaran bulanan. Untuk itu, menabunglah terlebih dahulu sebelum membeli kereta. Dari  situ, penjimatan pembelian kereta dapat di lakukan. 

Boleh juga membeli kereta terpakai. Kalau pandai cari dan meneliti di laman web yang menjual kenderaaan, pasti akan dapat di temui kereta yang masih seperti baru, cantik  dan di jual dengan harga yang sangat berpatutan. Lagi bagus, jika buat urusan pembelian terus dari tuanpunya kenderaan itu sendiri dan  bukan pihak ketiga.

Pilihlah kenderaan yang sesuai dengan ekonomi semasa. Iaitu yang mudah mendapatkan alat ganti apabila mengalami kerosakan. Juga senang di selenggarakan serta menjimatkan kos minyak petrol. Pilihan banyak yang ada sekarang seperti kereta dari Proton dan Perodua. Sudah tentu ia jauh lebih murah dari kereta impot. 

Beerterabur ayat aku ni, harap yang membaca boleh faham lah yer..... Sebenarnya aku pun teringin nak beli kereta untuk anak perempuan yang belajar di UITM Shah Alam. Tapi apakan daya, kewangan kurang stabil untuk menambah kereta lagi Nak kena menabung dulu bagi berkecukupan duitnya.... haihh!

Nak lebih informasi.... klik SINI

p/s :  Kalau nak lebih mudah membeli kereta terpakai, aku suka tengok di Sunday Sale Petaling Jaya. Macam-macam kereta ada dari seluruh Lembah Klang. Boleh pilih ikut kesesuaian harga dan boleh tawar lagi tu... huhu!

#pic fr google

1 comments:

Cara Buat Minyak Bawang Putih Yang Bagus Untuk Meredakan Batuk Anak Kecil

2:47:00 PM Noor Akma 2 Comments

Anak-anak kecil kalau terkena selsema dan batuk memang merunsingkan para ibu bapa. Macam-macam cara di lakukan untuk menghilangkan dan meredakan batuk mereka. Ada yag kata sapu minyak gas, minyak bawang putih dan macam-macam lagi lah. Kelmarin aku jumpa dalam FB cara nak buat minyak bawang putih tu... 

Cara Buat Minyak Bawang Putih
Cara Buat Minyak Bawang Putih 

Memang mujarab katanya bila menggunakan minyak bawang putih ni untuk di sapu pada anak-anak kecil. Caranya sapu di  tapak kaki, labu betis, belakang badan  dan dada. Aku pun baru tahu cara yuang betul buat minyak bawang putih ni. Biasanya tumbuk dan campur dengan minyak masak sahaja.



Sekarang ramai anak-anak kecil mengidap batuk. jadi mesti ramai yang nak tau cara buat minyak bawang putih yang di katakan bagus dan mujarab meredakan batuk pada anak-anak kecil. Cara buatnya taklah susah mana. Senang sangat. Ini saya kongsikan  caranya. Insyaallah boleh cuba buat... 


Cara Buat Minyak Bawang Putih Yang Bagus Untuk Meredakan Batuk Anak Kecil


Bahan-bahan:

Selabu bawang putih
(iaitu seketul bawang yang terdiri banyak ulas bawang putih)
Minyak masak secukupnya

Cara-cara :

- Bakar selabu bawang putih di dalam kuali dengan api yang perlahan. Tutup kuali denga penutupnya. Bakar sehingga terbit bau bawang putih  dan kulit bawang bertukar warna kekuningan coklat.

- Selepas tu di letakkan bawang tadi di dlam sebuah mangkuk. Siram bawang yang di bakar tadi dengan minyak masak. Biarkan lebih kurang 10 minit atau sehingga bawang bakar tadi sejuk.

- Picit dan lumatkan bawang putih bakar tadi di dalam minyak masak. Bawang sudah menjadi lembut dan senang untuk melumatkannya. Gaul sebati minyak bersama bawang putih itu.

- Minyak bawang putih sudah boleh di gunakan untuk  di sapu pada  tapak kaki anak kecil , di  labu betis, belakang serta dada dia. Insya'allah anak-nak  anda akan selesa daripada  batuk dan batuk akan segera sembuh dengan izin Allah.  Cuba lah, Mudah kan..

* Boleh guna minyak yang anak anda biasa gunakan. Minyak telon, minyak angin atau minyak zaitun dan minyak masak pun boleh juga.... Biasanya orang guna minyak masak je...

Untuk tips dan informasi berguna klik SINI

p/s: Tak pernah dengar minyak sapu bawang putih di jual di kedai.... Ada ke...? Nak guna kena buat sendiri jugalah... heh!

#kredit FB Ct Ratu Jamu

2 comments:

Masak Lemak Cili Api Siput Sedut Yang Menggamit Kenangan Kepada Kampung Halaman

6:58:00 PM Noor Akma 0 Comments

Sebelum ni ada aku cerita kat blog ni pasal keinginan anak yang teringin nak makan masak lemak cili api siput sedut. Beberapa hari lepas tertunai sudah keinginan dia. Pada aku pula masak lemak siput sedut ini membuatkan aku teringat sebuah bandar kecil di kampung aku yang bernama Sungai Siput.. hehe!

Masak Lemak Cili Api Siput Sedut
Masak Lemak Cili Api Siput Sedut 

Bila aku tunjuk gambar gulai siput sedut ini di group whassap kawan sekolah, rata-rata mengatakan  aku ini  memang orang Sungai Siput  suka siput sedut sebab dulu sungai kat kampung banyak siput. Tapi yang aku masak ni siput sedut laut @ siput belitung. Siput sungai warnanya hitam berkilat tapi rasanya tak jauh beza.

Siput sedut ini sebelum di masak kena kerat hujung bontotnya tu. Nanti baru boleh di sedut. Kalau di lihat gambar masak lemak siput sedut aku tu, ternampak seekor siput sedut yang belum di potong ekor @ bontotnya.  Tersesat pula seekor yang belum di potong lagi.

Resepi masak lemak cili api siput sedut ni cara memasaknya sama saja dengan masak lemak cili api yang lain. Tak ada beza cuma mesti di letakkan serai dan daun kunyit baru terasa lebih kesedapannya. Lagi satu aku masak bersama terung panjang.

Masak Lemak Cili Api Siput Sedut Yang Menggamit Kenangan Kepada  Kampung Halaman


Bahan-bahan:

1 paket siput sedut @ siput belitung
(anggaran 2 cawan)
3 biji sederhana terung panjang
15 biji cili api
1 inci kunyit hidup
2 biji bawang merah
1 batang serai
1 helai daun kunyit
2 cawan santan pekat
1 keping asam keping 
2 cawan air
Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara: 

Siput sedut di rendam lebih kurang 1 atau setengah jam lebih. Selepas itu di potong hujung ekor atau bontotnya dan di bersihkan. Terung di belah dua dan di potong menyerong. Jika mahu terung lebih lembut, celur dulu sebelum di masak. Kalau tidak, tak apa di masukkan terus dalam gulai.

Cili api, kunyit hidup dan bawang merah di tumbuk lumat. Serai pula hanya di titik dan ketuk hujungnya. Manakala daun kunyit di carik-carik sahaja. Masukkan bahan tumbuk ke dalam periuk bersama secawan santan dan air. Masukkan juga siput sedut. 

Masukkan sekali serai, daun kunyit dan asam keping. Didihkan bahan-bahan di dalam periuk. Sementara itu masukkan juga terung. Kena kacau sentiasa agar santan tidak pecah dan menjadi berketul.

Setelah benar-benar mendidih, masukkan  secawan lagi santan dan secawan air. Sekiranya nak lebih berkuah boleh masukkan air lagi tapi kalau nak agak pekat-pekat,  tak perlu dah. Perasakan dengan garam dan gula. Bila mendidih sekali lagi, dah boleh di angkat. 

Makan tengahari memang sangat menyelerakan dek rasa kemanisan siput sedut yang di latari dengan lemak-lemak santan dan kepedasan cili api. Tapi kalau untuk yang tak pandai menyedut tu memang menggelikan hati. Macam-macam bunyi wisel keluar... hihi!

Rupanya anak aku yang teringin nak makan siput sedut tu tak pandai menyedut. Nasib baik adiknya iaitu anak aku yang bongsu tolong sedutkan. Aku tengokkan aje dua beradik tu makan bersama. Selalu asyik tak sependapat saja, dek siput sedut boleh pula bekerjasama...hahaha!

Nak resepi lagi di blog nih..... klik SINI

p/s: Tak boleh selalu makan lauk siput sedut ni, leceh memotong bontotnya tu. Berkecah dapur waktu mengetuk bontot yang terbang entah kemana... huh!


0 comments:

Manafaat Air Basuhan Cili Kering Sebagai Penghalau Serangga Dari Merosakkan Pokok Sayur

10:12:00 AM Noor Akma 2 Comments

Apalah rasa sesuatu masakan itu sekiranya tanpa cili. Cili amat perlu dalam hampir semua masakan Melayu. Paling istimewa adalah cili kerimg.  Selain di gunakan untuk masakan, air basuhan cili kering sebelum di kisar itu sangat berguna sebagai bahan penghalau serangga. 

Manafaat Air Basuhan Cili Kering
Manafaat Air Basuhan Cili Kering

Aku dapat informasi yang sangat bermanafaat ini dari FB. Untuk yang menanam sayur berskala besar, memanglah kurang sesuai dengan cara ini. Tapi pada suri rumah yang menanam sayur hanya untuk keperluan keluarga dan suka-suka, ia sangat membantu. Untuk yang menanam sayur yang hanya beberapa pasu di kawasan bandar sangat di syorkan. 

Air basuhan cili kering ini sesuai  menghalau serangga perosak seperti bena (aphid), lalat putih (white fly), beluncas dan lain-lain. Tak perlu menggunakan racun serangga yang di jual di pasaran. Lagipun susah mengendalikan produk racun tau... 


Jadi,  hanya gunakan air basuhan cili kering sahaja. Sebagai suri rumah air basuhan @ rendaman cili kering sebelum mengisar cili tu biasanya di buang begitu sahaja. Selepas ni wajib simpan airnya dan di gunakan untuk di jadikan bahan penghalau serangga.

Manafaat Air Basuhan Cili Kering Sebagai Penghalau Serangga Dari Merosakkan Pokok Sayur


Bahan-bahan:

Air basuhan cili kering
Botol semburan air (botol spray)

Cara-cara:

Sewaktu membasuh  dan merendam cili kering, air basuhan jangan di buang. Ambil air basuhan cili kering dan gunakan untuk di jadikan bahan penghalau serangga.

Isi air tersebut ke dalam botol  semburan air (botol spray). Sembur pada tempat serangan dan ke seluruh pokok sehingga basah. Sembur pokok tananam di waktu pagi dan petang. 

Ulang langkah ini selama seminggu atau sehingga serangga hilang. Rajin-rajinlah melakukan agar pokok tanaman tidak di hinggapi serangga perosak. 

Pastikan semburan tak dilakukan ketika masa atau waktu nak memetik sayuran. Nanti pedas sayur atau buah yang di makan. Pedas membahang sayur rebus kita nanti... hahaha!

Ini satu cara paling efisyen utuk penjagaan pokok dan tanaman pada suri rumah yang rajin memanafaatkan tempat dan tanah  yang terhad. Apatah lagi di waktu ekonomi kehidupan sekarang yang kurang stabil. Jimat belanja kalau dah boleh bercucuk tanam... kan!

Untuk lebih informasi... klik SINI

p/s: Bila pokok sayur tak lagi di rosakkan serangga, semangat menanam akan menjadi lebih rajin.. hehe!

#kredit Group Kebun Bandar: Jom Tanam Sendiri
#pic fr google


2 comments:

WOW !!! Surprise Giveaway Contest

10:03:00 PM Noor Akma 2 Comments

WOW !!! Surprise Giveaway Contest




SYARAT UNTUK MENYERTAI


1. Buat entry yang bertajuk - " WOW !!! Surprise Giveaway Contest "

2. Follow blog POK UCU ( HELMI ) dan KAY MIEY 2428

3. WAJIB FOLLOW SEMUA BLOG SPONSOR ( klik icon untuk follow, akan di check ) :


4. FOLLOW INSTAGRAM SPONSOR ( jika ada akaun IG ) :



5. ADD FRIENDS FB DAN LIKE FB PAGE SPONSOR


ADD FRIENDS FB



LIKE FB PAGE

6. FOLLOW TWITTER SPONSOR ( jika ada akaun twit ) :


7. Jangan lupa SUBSCRIBE YOU TUBE CHANNEL



Sponsor YOU TUBE CHANNEL

Marsitah ( Ietamatsaad ) - https://www.youtube.com/user/marsitah1
Sheila Adziz - https://www.youtube.com/channel/UCTNQCQbUSuO_fxvrVFPFgQg?view_as=subscriber
Sharifah Raidah - https://m.youtube.com/channel/UCWJKqdiCqcsCsc2QZMknhuw


8. Publish entry dan tinggalkan URL ENTRY serta EMAIL pada ruangan komen di bawah.

9. Bagi yang tidak ada akaun Instagram, harus Share entry contest ini ke wall facebook sendiri berserta dengan hashtag 
#pokucudotcom



CONTEST AKAN TAMAT PADA : 20 FEBRUARI 2018


2 comments:

10 Cara Jimat Masa Melipat Baju

4:50:00 PM Noor Akma 3 Comments

Antara banyak perkara dalam hidup yang perlu di uruskan adalah melipat baju. Biasanya melipat baju ini tugas seorang isteri walaupun ia berkerja atau pun suri rumah. Terkecuali kalau yang ada pembantu tapi perlu di pastikan juga. Kalau tidak, tak jumpalah baju bila nak di gunakan.

10 Cara Jimat Masa Melipat Baju
10 Cara Jimat Masa Melipat Baju

Antara faktor yang menjadi punca melipat baju sebagai satu kerja yang merimaskan adalah kerana kita berfikiran agak sinikal dengannya. Iaitu kita sentiasa memerlukan baju untuk di pakai dan akan berterusan membasuh, mengeringkan dan melipat baju. 

Ia menjadi satu perkara yang sentiasa berulang saban hari, minggu, bulan  dan tahun. Ia adalah  rutin biasa yang kadangkala mebosankan. Apatah lagi di timpa kemalasan yang berganda. Di tambah lagi pada musim hujan apabila kain tak betul-betul kering untuk di lipat.


Malas itu mungkin satu perkara tetapi masa juga antara faktor penyebab kadangkala kerja melipat jadi suka tertangguh. Akibatnya baju-baju tinggi menggunung dalam bakul. Bagaimana nak atasi masalah ini? Nak cara jimat masa melipat baju yer! Meh... sini di kongsikan tip terbaik ini untuk anda..

10 Cara Jimat Masa Melipat Baju


- Tak perlu lipat semua baju dan pakaian. Yang perlu di lipat hanya pakaian dalam, sarung bantal, kain batik, kain pelikat, sarung tilam, tuala dan seumpamanya. 

- Sediakan rak penyangkut pakaian dan almari yang sesuai. Mana-mana baju yang sering di gunakan gantung di penyangkut luar dan jarang di gunakan gantung di almari. 

- Buat kerja melipat baju terus dari ampaian pengeringan. Iaitu terus asingkan setiap jenis pakaian yang ada. Mana yang perlu di lipat, terus lipat masa tu juga. 

- Asingkan setiap baju dan pakaian penghuni  rumah di bahagian masing-masing. Gantung  mana yang perlu dan lipat pakaian dalam yang kecil-kecilmya. Simpan terus dalam laci dan bakul tempat masing-masing. 

- Nak lebih memudahkan label dan susun setiap jenis pakaian mengikut kegunaan masing-masing. Ini akan lebih memudahkan mencari pakaian bila dalam keadaan yang kelam kabut atau ada hari-hari yang agak  terlewat pergi kerja.

- Buat kaum perempuan, tudung atau shawl sebaiknya di gantung menggunakan penyangkut yang khas untuk peggunaan itu. Bila nak di padankan dengan pakaian lebih mudah untuk anda buat pilihan. Nampak jelas semua warna dan paten tudung yang sedia ada. 

- Kerja-kerja menggosok pakaian akan menjadi lebih mudah apabila pakaian di gantung terus dari ampaian. Iaitu baju akan kurang renyuk dari biasa. Malah ada pakaian yang tak perlu lagi di gosok.

- Untuk pakaian dalam yang kecil-kecil tu, boleh di lipat bergulung untuk penstoran yang lebih ruang. Jadi ruang di dalam laci akan lebih banyak. 

-  Untuk lebih menjimatkan masa, gantung siap-siap baju di penyangkut baju selepas keluar saja dari mesin basuh utuk pengeringan di ampaian. Bila dah kering, hanya angkat dari ampaian dan terus letak di rak pakaian dalam bilik. 

-  Akhir sekali waktu melipat baju, tak perlulah sekejap, sekejap leka dengan perkara lain seperti berwassap, tengok tv dan berbual. Alamatnya tak siaplah acara mengerjakan kain baju tu... hehe!

Untuk lebih mudah dam menudahkan kerja melipat baju ni, boleh guna bermacam cara ikut kesesuaian kehidupan kita. Pada aku yang dah tak ada anak kecil, lebih mudah gantung semua baju yang ada. Apatah lagi aku tinggal di flat yang tempat menyidai pakaiannya sangat sempit. 

Untuk ketahui pelbagai tips dan informasi.... klik SINI

p/s: Kerja melipat baju ni tak akan berhenti sampai bila-bila  macam memasak juga...  Nak makan kena masak, nak pakai baju kena basuh dan lipat dulu... hehe!

3 comments:

Idea Kreatif Dari Plastik Roti Dan Biskut Jadi Pasu Semaian

12:18:00 PM Noor Akma 2 Comments

Belek-belek Fb aku jumpa idea yang pada diri aku sangat kreatif. Daripada plastik roti dan biskut hanya memenuhi tong sampah baik di gunakan semula jadi pasu semaian. Idea kreatif dari plastik  roti dan biskut jadi pasu semaian yang tak terfikir dek akal. Entah dari mana lah orang ini dapat idea kreatif dari plastik roti dan biskut ni... heh!

Idea Kreatif Dari Plastik Roti Dan Biskut Jadi Pasu Semaian
Idea Kreatif Dari Plastik Roti Dan Biskut Jadi Pasu Semaian

Selepas ni plastik roti dan biskut jangan sesekali di tong sampahkan. Selepas tu kena merajinkan diri buat semaian anak pokok cili atau macam-maca pokok lagi. Program yang sangat bagu, dapat sekali dua program iaitu kitar semula dan satu lagi program bumi hijau .... Tak gitu?

Mudah sangat caranya, cuma gunakan plastik roti dan biskut tu (selepas roti dan biskut habis di makan) untuk di jadikan pasu dengan di tebuk atau di gunting sedikit bahagian bawah untuk membenarkan air keluar. Sebelum tu gunting dan kemaskan bahagian atas. 


Sesudah itu isi dengan tanah bercampur cocopeat @ serbuk sabut. Pastikan di lipat kemas bahagian bawah sehingga boleh berdiri kukuh. Seterusnya bolehlah di semai apa jua tanaman yang di kehendaki. Cara yang terperinci, aku senaraikan di bawah yer... 

Idea Kreatif Dari Plastik Roti Dan Biskut Jadi Pasu Semaian


Bahan-bahan:

Plastik roti dan biskut
Gunting
Tanah
Serbuk sabut/coco peat

Cara-cara: 

Ambil bekas plastik roti dan biskut setelah habis makan roti dan biskut. Potong dan  tebuk sedikit bahagian bawah plastik untuk pengaliran air nanti. Kemaskan bahagian atas plastik dengan memotong sedikit. 

Seterusnya masukkan separuh bahagian yang di potong ke dalam. Ini untuk membentuk seakan sebuah bekas/pasu. Masukkan tanah yang bercampur cocopeat @ serbuk sabut ke dalam plastik. Dirikan kukuh bahagian bawah plastik dengan melipat sedikit bucunya. 

Selepas itu plastik roti dan biskut itu boleh di gunakan sebagai ganti kepada pasu semaian. Boleh di gunakan untuk penanaman awal banyak jenis pokok contohnya seperti cili, tomato, bendi, terung dan macam-macam lagi.

Bak kata tuan punya idea kreatif ni...  "berfikir macam orang miskin.. dari situ akan timbul kreativiti dan inovasi". Sangat bernas kata-kata ini. Boleh  di jadikan satu inspirasi untuk orang yang serba kekurangan macam  aku ni... huhu!

Nak dapat banyak lagi informasi dari blog ni.. klik SINI

p/s: Terimakasih pada si pembuat idea. Aku hanya sebagai pengantara menyampaikan dan menyambung idea. Sharing is caring... yeayh!

#kredit FB Muhammad Al-Mahdi Ghazali

2 comments:

Sebelum Bercuti, Jangan Lupa Simpan Duit Syiling Dalam Peti Ais ....

4:50:00 PM Noor Akma 6 Comments

Hari ni, di FB ramai yang dah punggah barang masuk beg nak pergi bercuti atau balik kampung. Aku terjumpa pesanan ini iaitu sebelum bercuti, jangan lupa simpan duit syiling dalam peti ais. Pada mulanya agak pelik aku rasa. Untuk apa? Rupa rupanya sebelum bercuti, jangan lupa simpan duit syiling dalam peti ais itu ada hikmah dan petuanya. Yang belum tau sebabnya, baca cerita ku ini seterusnya.

Sebelum Bercuti, Jangan Lupa Simpan Duit Syiling Dalam Peti Ais ....
Sebelum Bercuti, Jangan Lupa Simpan Duit Syiling Dalam Peti Ais ....

Pesanan ini di beri oleh seorang uncle yang bernama Uncle Chan. Apa kena mengena  orang tua ni bagi  pesanan pelik macam ni. Boleh buat  syiling tu beranak pinak ke?  Simpan lah duit syiling dalam tabung ke, bekas ke... Mula-mula dapat tajuk ni, memang tertanya-tanya mengapa dan kenapa.. hehe!

Benda ni mudah tapi sangat penting. Ramai orang tak buat sebab tak tau. Bila kita pergi meninggalkan rumah selama berhari-hari, kengkadang ada waktunya bekalan elektrik terputus. Selepas beberapa ketika sambungan elektrik akan bersambung kembali.


Rupanya ini untuk kita mengetahui makanan yang kita bekukan dalam peti ais masih elok atau tidak. Kalau gangguan elektrik berlaku dalam 2 -3 jam masih ok lagi. Tapi di buatnya tiada bekalan elektrik dalam 2 -3 hari, makanan dalam peti ais akan mula rosak.

Selepas tu bila bekalan elektrik disambung semula, makanan beku dalam peti ais akan membeku kembali tanpa kita mengetahui ianya sudah rosak. Di sini kita mesti tak perasan yang makanan di peti ais kita dah tak boleh di gunakan lagi.

Bila jadi tak perasan, mungkin kita akan makan makanan yang sudah membahayan kesihatan kita. Kalau tak berwaspada, boleh keracunan dan masuk  hospital serta boleh membawa maut. Jadi untuk mengelakkan ini. simpan duit syiling dalam peti ais sebelum bercuti ikut langkah Uncle Chan.

Sebelum Bercuti, Jangan Lupa Simpan Duit Syiling Dalam Peti Ais ....


Bahan:

Sekeping duit syiling
Cawan plastik lutsinar
Air

Cara-cara:

Mula-mula isi air dalam cawan sehingga 3/4 penuh. Letak dalam peti ais sehingga ia membeku jadi ais. Selepas tu letak duit syiling di atas ais di dalam cawan tu. Dah boleh pergi bercuti dengan aman.

Sekembalinya balik dari bercuti, jangan lupa lihat syiling di dalam peti ais. Kalau syiling tu masih diatas, bermakna mungkin tiada gangguan bekalan elektrik. Bagus! 

Tapi kalau syiling tu di lantai cawan, bermakna ais tu dah pernah cair sepenuhnya. Mungkin terdapat gangguan elektrik yang lama. 

Buang je lah semua bahan makanan atau minuman yang kemungkinan besar sudah rosak. Jangan ambil mudah, pilih jalan yang paling selamat. Tips yang bagus untuk mengetahui berapa lama peti ais tak berfungsi.... Ya tak!

Biasanya kalau dah rancang perjalanan, aku minimakan barang makanan di dalam peti ais. Kecuali pada percutian yang tak di rancang terlebih dahulu. Apapun petua ini sangat bagus untuk dipraktikkan. 

Nak lebih informasi dan petua klik SINI

p/s: Kongsi cerita ni dari FB je.... Sharing is caring... :)

#kredit FB Rizal Abdullah

6 comments:

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...