29 May 2018

Cerita Pelanggan Online Menipu Beli Baju Tak Muat Koyakkan Nak Minta Duit Balik

Aku nak luahkan sebuah cerita tentang pelanggan online menipu beli baju tak muat koyakkan nak minta duit balik. Memang bengang habis aku dengan dia ni. Nasib baik di tenangkan oleh anak bujang dan tak bagi aku meroyan marah-marah pelanggan online menipu tu. Mana tidaknya, cara dia nak menipu sampai koyakkan baju tu, awal-awal lagi dah kantoi, tak kena dan tak relavan langsung.

Cerita Pelanggan Online Menipu  Beli  Baju Tak Muat Koyakkan Nak Minta Duit Balik
Cerita Pelanggan Online Menipu  Beli  Baju Tak Muat Koyakkan Nak Minta Duit Balik

Bertahun-tahun aku menjadi seorang dropshipper dan reseller pakaian dari butik dan supplier pakaian di seluruh Malaysia ni. Banyak pengalaman aku dengan ragam pelanggan dan juga supplier. Banyak karenah para pelanggan yang kadang-kadang membuatkan aku bengang dan pening kepala. Aku anggap sebagai cabaran dan dugaan. Tapi pelanggan nan satu ni buat aku bengang dan rasa nak meroyan habis tau...!!

Cerita Pelanggan Online Menipu  Beli  Baju Tak Muat Koyakkan Nak Minta Duit Balik


Biarlah aku ceritakan rentetan tentang pelanggan ni. Mula-mula macam biasa pelanggan nak order baju. Dia tunjuk gambar baju dan nak saiz M. Aku beritahu, stok baju ni tak ada saiz M.Tapi yang ada 2 saiz iaitu saiz S/M dan L/XL. Jadi aku bagi dia tengok sheet ukuran. Suruh dia ukur betul-betul mana saiz yang dia muat.

Dia pilih saiz S/M  yang di label baju tertulis saiz S. Lengkap di sheet ukuran tu tertulis. Bila dia buat bayaran, aku seperti biasa submit order pada supplier. Dalam masa 3 hari baju pun sampai ke tangan dia. Elok sahaja di beritahu baju dah sampai dan puji baju tu cantik.

Tapi dia kata baju muat di pakai tapi kain tak muat pada punggungnya. Dia tanya aku kalau boleh tukar. Dah tentulah tak boleh tukar sebab itu peraturan supplier. Lagipun aku dah suruh dia ukur betul-betul saiz. Dan aku juga beritahu kalau ada kerosakan baru boleh tukar. Seterusnya aku janji nak tolong dia jual baju tu balik kalau ada orang  nak beli. Aku siap letak gambar baju tu di carousell untuk tolong dia jualkan.


Tetiba 5 hari kemudian, dengan marah-marah dan penuh emosi, call aku bertalu-talu suruh baca wassap. Ingatkan apa halnya. Siap whassap marah-marah mengatakan aku hantar baju koyak pada dia. Tunjuk gambar punyalah besar gedabak koyak dia. Terang dan jelas koyak tu macam kena puntung rokok je.

Lepas tu merepek meraban marah-marah kata dapat baju kecil saiz S bila aku ungkit pasal dia pernah whassap aku beritahu tak muat baju tu dan minta tukar. Aku jadi tak faham dengan gaya lakonan dia tu. Nampak sangat gaya menipunya yang sesuatu sangatttttt... Menyampah!!!

Dah pastilah bila aku rujuk dengan supplier, dia tak mahu layan. Tak mungkinlah koyak sebesar alam itu dia tak nampak. Lagipun pihak supplier dah biasa dengan penipuan sebegini. Disebabkan baju tak muat, nak minta ganti dan refund, sanggup koyakkan baju. Lagipun terma dan syarat 3 hari dah tamat tempoh.

Bila supplier tak nak layan dan ambil peduli, apa lagi yang perlu aku katakan. En. suami pun tak benarkan aku layan dan suruh buat tak peduli sahaja. Dah beberapa hari ni, tetiba pelanggan beritahu dah pos baju pada supplier. Katanya pos pada alamat yang aku hantar. 

Eh, bila pula aku hantar alamat supplier pada dia. Siap suruh supplier refund dan minta no. telefon supplier.  Dalam pengetahuan aku, bila supplier pos baju pada pelanggan dia ada letak alamat dan no. telefon pada tracking poslaju tu. Jadi, kalau dia pos menggunakan alamat di slip tracking, mesti dia ada no. telefon supplier. Lagi pun dia tak pula tunjuk slip tracking yang dia pos tu. Semacam sesuatu sangat pelanggan ni... heh!!!

Aku maklumkan pada supplier dah. Supplier kata dia nak buat bodoh je. Aku pun juga memang nak buat tak tahu saja. En, suami pun suruh tak payah layan. Cuma aku risau sikit takut dia viral no. akaun aku. Tapi apapun aku kena bertawakkal jugalah. Rezeki di tangan Allah. Yakin dan redha.. ya dak!

Nak baca luahan dan macam-macam cerita di blog ni... klik SINI

p/s : Catatan dan luahan yang membengkak di jiwa...  Apa dia ingat aku ni mudah kena tipu ke.. Ada niat nk tolong, terus tak jadi.. huh!!!

6 comments:

  1. first time beli online ke apa orang mcm tu. pelik betul

    ReplyDelete
  2. Aduhh.. Mcm2 ragam manusia ni kan. Tak faham sungguh...

    ReplyDelete
  3. Sy pun dropshipper jugak. Risaula dpt customer cmtu. So far customer ok2 je lg.

    ReplyDelete
  4. Scarynye kalau dapat customer macam tu.

    ReplyDelete
  5. eeh tak baiknya gitu.. kita pun penah salah beli baju online jugak tapi redha jela dah tak ukur betul2.. xyah nak marah2 sngtla. buat x tahu saja biarkan dia..

    ReplyDelete
  6. Jgn la gitu.
    Kena jujur.
    Da beli, silap sendiri, jgn tipu utk dpt lain.
    Sabo jer la ekk.

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...