Antara Petanda Kanser Yang Tidak Boleh Di Abaikan .....

3:18:00 PM Noor Akma 3 Comments

Sejak akhir-akhir ni banyak pula kendengaran di sekeliling  individu yang aku kenal mengidap kanser. Ada di antaranya adalah artis atau orang-orang yang di kenali ramai. Risau jugalah aku di buatnya. Jadi, jagalah kesihatan diri dan  di samping itu awasi petanda kanser dalam diri kita dan orang tersayang. Pencegahan awal dan kenal pasti petanda kanser dari awal dapat mencegah kita dari mengidap kanser kronik.

Antara Petanda Kanser Yang Tidak Boleh Di Abaikan .....
Antara Petanda Kanser Yang Tidak Boleh Di Abaikan .....

Apabila diri kita, orang di sekeliling kita menunjukkan tanda- tanda sakit janga di abaikan. Lebih-lebih lagi apabila sakitnya berlarutan. Seeloknya segera dapatkan dapatkan diagnos secepatnya dari klinik, hospital dan pakar perubatan. Mungkin ia petanda kanser yang tak boleh di abaikan dan tidak boleh di ambil ringan.



Sekiranya tanda-tanda kanser dapat di kesan awal dan di buat pembedahan dan rawatan awal, risiko untuk ke arah yang lebih kronik akan dapat di atasi. Ramai sudah pesakit kanser yang dapat tahu awal dan mendapat rawatan yang sepatutnya bebas dari penyakit kanser. Jadi jangan ambil mudah yer...

Antara Petanda Kanser Yang Tidak Boleh Di Abaikan .....


- Hilang Selera Makan
Kanser perut  boleh membuatkan seseorang berasa kenyang dengan segera. Ketumbuhan tersebut boleh menghantar bahan kimia untuk memberitahu kepada otak untuk verhenti makan. Namun di sebabkan perubahan metabolisme dan banyak lagi kondisi lain juga boleh menjadi punca kehilangan selera makan.

- Sakit Perut
Ia adalah satu simptom kanser pankreas, yang selalu tidak memberikan sebarang petanda langsung. Rasa sakit pada bahagian atas perut selalunya mengakibatkan sindrom usus. Kebanyakan simptomakan melarat dan disebabkan itu anda perlu perhatikannya bila berlaku dan bagaimana kesakitannya. Jadi, doktor akan melakukan ultrasound atau CT scan untuk pemeriksaan lanjut.

- Keradangan Payu Dara
Kanser payu dara selalunya di salah tanggapan pada masalah radang yang timbul, yang mana ia boleh menyebabkan trauma pada payu dara. Perubahan pada tekstur dan rona kulit adalah simptom kanser kulit, ia juga boleh jadi tanda kepada kanser payu dara. Ia sering di anggap jangkitan kulit yang biasa.

- Demam
Demam adalah simptom biasa yang ada di antaranya boleh menyebabkan kematian trmasuklah limfoma. Terdapat lebih daripada 500 nodus limfa di seluruh badan kita. Limfoma non-hodgkin (NHL) boleh berkembang di mana saja di mana terdapat simptom dan boleh menjejaskan organ extranodal seperti hati, perut dan paru-paru. itulah sebabnya gejalan NHL berbeza-beza seperti selsema atau jangkitan pernafasan lain, menurut pusat kanser.

- Berpeluh
Sesetengah kanser boleh berkembang dengan cepat dan pesat. Apabila sitokin, protein kecil di rekrut, di keluarkan oleh sel dalam cara yang tidak normal, ia boleh mencetuskan  reaksi berlebihan yang boleh menunjukkan dirinya sebagai peluh. Rembesan sitokin oleh sel-sel tumor membawa kepada tindak balas masalah keradangan.

- Diarrhea
Selalunya perubahan pergerakan usus hanyalah disebabkan jangkitan sementara, tetapi kadangkala ia adalah tanda kanser usus besar. Sekiranya di diagnosis peringkat terawal. kadar survival lebih dari 90 peratus. Ini adalah satu lagi kemungkinan gejala kanser ovari. Komplikasi GI adalah biasa di kalanngan pesakit kanser.

- Batuk
Kanser paru-paru, terutamanya di kalangan perokok, dengan mudah boleh di kelirukan dengan masalah yang lain. Orang akan batuk, letih dan suara mereka mungkin berbeza. Tetapi ini juga gejala masalah yang lebih biasa seperti radang paru-paru. Jika kerengsaan yang tidak dapat di jelaskan tidak berhenti selama empat minggu, doktor perlu melakukan X-ray pada bahagian dada. Batuk darah juga merupakan gejala yang tidak khusus, yang paling biasa adalah jangkitan.

 - Muntah
Mual dan muntah adalah gejala-gejala kesihatan yang jangan sesekalidi abaikan terutamanya muntah makanan pepejal sejurus selepas makanan. Ia adalah tanda kanser perut yang biasanya tidak di jumpai pada peringkat awal, menurut American Society of Clinical Oncology.

-Kurang Tenaga
Keletihan adalah tanda yang biasa. Kanser adalah penyebab yang berpotensi tetapi ada banyak sebab lainnya. Tenaga yang rendah untuk berminggu-minggu pada satu masa sering di kaitkan dengan kanser yang mula merebak.

- Hilang Berat Badan
Banyak lagi kondisi lain, yang paling biasa adalah disfunngsi tiroid, boleh menyebabkan kehilangan berat badan secara tiba-tiba dan tidak dapat di jelaskan. Pneumonia adalah satu lagi sebab yang mungkin tetapi ia kan datang dengan demam dan menggigil. Sekiranya pesakit telah kehilangan berat badan secara tiba-tiba, tanpa ubat dan tidak merasa sakit, dia sepatutnya segera mendapatkan pemeriksaan doktor.

Cegah dan buatlah pemeriksaan awal sekiranya sakit dan jangan abaikan tanda-tanda sakit agar tidak menyesal kemudian hari. Sentiasalah awasi tanda sakit yang menyerang. Lagi bagus amalkan gaya hidup yang sihat, yang mengamalkan pemakanan seimbang untuk menjauhkan segala penyakit menghinggapi tubuh badan kita. Tak gittew...!!

Nak lagi tips dan informasi di blog ini... klik SINI

p/s: Entri perkongsian yang memberi manafaat pada pembaca...!

#kredit SINI
#pic fr google

3 comments:

anak denesor said...

patut kne aware tanda tanda nih..

Kenal pasti tanda awal supaya rawatan awal boleh dibuat. InshaAllah..

Kena selalu alert dengan kesihatan diri sendiri. Dapatkan rawatan awal dan cegah dengan cara sebaik mungkin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...