Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Novel Pulang | Indahnya Cintan Cintun Zaman Dulu, Terasa Hingga Ke Hujung Sanubari

4:41:00 PM Noor Akma 3 Comments

Novel Pulang oleh Lily Haslina Nasir | Membaca novel ini membuatkan aku bagaikan terasa aku ada di sana dan melihat segala yang berlaku. Asyiknya membaca cerita novel pulang yang penuh  dengan cinta tetapi adakalanya meruntun jiwa membuatkan diri ini terkaku dan terpempan.  Setiap bab novel yang di mulai dengan pantun seloka membuat novel ini sangat mengujakan hingga ke hujung sanubari .... huhu!

Novel Pulang | Indahnya Cintan Cintun Zaman Dulu, Terasa Hingga Ke Hujung Sanubari
Novel Pulang | Indahnya Cintan Cintun Zaman Dulu, Terasa Hingga Ke Hujung Sanubari

Dah lama aku tak membelek dan membaca novel baru sebab dah tak larat  dengan novel Melayu yang balik-balik bertemakan  kahwin paksa antara orang kaya dan orang miskin di ketepikan, selepas tu cerita mula-mula benci lama-lama cinta nak mati, anak tan sri balik dari oversea dan mengambil alih perniagaan ayahnya tetapi sibuk bercinta lebih daripada membuat kerjanya dan emak ada calon menantu pilihan sendiri yang walaupun perangai teruk  tetapi tetap disayangi dan tema biasa-biasa  yang cliche sangat.... hahaha!


Dapat saja novel pulang ni, aku tak bertangguh lagi terus membacanya. Bila membaca novel, seperti biasa memang tak boleh berhenti. Apatah lagi novel yang menyentuh perasaaan, mengasyikkan dan meruntun jiwa raga  seperti ini. Aku baca  novel ni tak sampai setengah hari dah habis. Selepas tu beberapa hari juga aku belek balik bab-bab yang terkesan di hati. Sebelum membeli novel ni, aku dah  terasa aku mesti suka cerita dalam novel ini sebab sinopsis pendek cerita ni ada  baca di FB. Itu yang hati melonjak-lonjak nak mendapatkannya.

Novel Pulang | Indahnya Cintan Cintun Zaman Dulu, Terasa Hingga Ke Hujung Sanubari



Novel pulang ini  menampilkan epik cinta dan merangkumi penceritaan dari 3 generasi dari tahun 1940 an hinggalah zaman sekarang. Lebih mengujakan aku adalah ia dari kisah benar yang terjadi dalam hidup seseorang iaitu  Ketua Pegawai Eksekutif Primeworks Studios Datuk Ahmad Izham Omar di mana datuknya telah belayar meninggalkan keluarganya tapi tak pulang-pulang. Fuh.... dasyat!!

Novel ini antaranya juga mengisahkan tentang seorang kelasi bernama Othman yang berasal dari Serkam, Melaka yang menempuh pelbagai rintangan dan dugaan ketika belayar ke segenap pelusuk dunia untuk memenuhi janjinya mencari harta dan kekayaan buat isterinya, Che Thom dan anak lelaki tunggalnya, Omar. Sepanjang pemergian suami tercinta, Che Thom setia menanti kepulangan suaminya siang dan malam selama 61 tahun.

Pengarang novel ni iaitu Lily Haslina Nasir bukanlah asing dengan aku. Aku dah ikuti kehidupannya di FB dan blog sejak dari dulu. Kiranya sejak aku ada FB dan blog tahun 2010 lagi. Novel pulang ini di buat dengan adaptasi dari skrip filem di jadikan novel dan di jadikan filem. Wah, bukan calang-calang orang boleh buat macam ni. Menyentuh emosi, hati dan sanubari tu.

Tak sabar nak menonton filem pula. Aku dah tengok 'The Making Of" Memang gempak juga filem  ni dengan setnya yang tak terfikir dek akal. Macam cerita titanic yang omputih buat tu.  Antaranya goncangan kapal dek ombak yang di buat dalam studio. Hebat juga produksi filem kita sekarang. Barisan pelakonnya pun selain Remy Ishak dan Puteri Aishah yang sepadan, pun nampak sesuai sangat... !

Korang kalau nak tau pengakhiran cerita tentang penantian Che Thom yang tak berkesudahan tu, kenalah beli novel atau tengok filem tu. Lebih baik buat kedua2nya sekali. Aku nak cerita di sini pun entah nak mula dari mana. Yang pasti, ada juga pertanyaan yang tak terjawab tertinggal di novel ni.. hehe!

Nak baca banyak lagi di blog ini, klik SINI

p/s: Apa jadi dengan Cikgu Hassan, kemana perginya Cikgu Hassan.... itulah petanyaannya.... huh!

3 comments:

tak dapat saya bayangkan betapa hebatnya cinta itu berakar umbi dalam hati...

61 tahun menanti dan terus menanti..

kita baru diuji 4 ke 5 tahun dengan ujian kehidupan lantas cinta terus berubah...

ada jumpa Novel memang nak beli juga la...

aida ada tahu pasal novel ni.
ada ofismet kaki novel. dok bercerita di laman fb.
and ada tgk jugak la tmo pulang. nampak menarik.
hero nyer pun sgt aida minat. terbaik.

61 thn.
Allah saje yg tahu kan derita suami isteri tu.
ada kes zaman skang, bini baru hilang 3 bulan, dah kawin lain :(
terjadi dlm keluarga aida. sedih. sayu.

Dah bercita-cita nak tonton filem nih , bila baca review nampak sangat menarik jalan ceritanya :)

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...