24 August 2018

Konsep Bersedekah Yang Afdal Kepada Keluarga Terdekat

Bercerita mengenai pemberian sedekah iaitu berkenaan konsep bersedekah yang afdal dan paling baik adalah di berikan kepada orang-orang terdekat yang memerlukan. Iaitu di mulai adik beradik, anak-anak dan ibu bapa. Seterusnya konsep bersedekah yang afdal di berikan kepada kepada saudara mara sebelah ayah dan sebelah ibu serta kaum kerabatnya. Akhirnya  barulah kepada jiran dan masyarakat sekeliling. 

Konsep Bersedekah Yang Afdal Kepada Keluarga Terdekat
Konsep Bersedekah Yang Afdal Kepada Keluarga Terdekat

Antara hadis yang di ceritakan berkenaan ini adalah:
Telah menceritakan kepada kami Sa'id bin Ufair ia berkata; Telah menceritakan kepadaku Al Laits ia berkata; Telah menceritakan kepadaku Abdurrahman bin Khalid bin Musafir dari Ibnu Syihab dari Ibnul Musayyab dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Sebaik-baik sedekah adalah setelah kecukupan terpenuhi. Dan mulailah dari orang yang menjadi tanggunganmu. (HR. Bukhori No. 1360 Juz 2 Halaman 218)

Konsep Bersedekah Yang Afdal Kepada Keluarga Terdekat


Tergamaknya seseorang itu yang mempunyai harta dan kemewahan yang melimpah ruah dan sering bersedekah kepada yang memerlukan sehinggakan sanggup memberikan apa saja bentuk pertolongan kepada fakir miskin dan juga anak yatim demi keselesaan mereka, tetapi sayang seribu kali sayang dia terlepas pandang pada kesusahan dan kesempitan kaum keluarga, kerabat dan saudara mara sendiri.



Mungkin baginya dengan memberikan sedekah kepada keluarga sendiri atau saudara mara dia tidak mendapat pahala besar dan mungkin orang tidak memandang tentang kebaikannya. Sebaliknya pemberian kepada keluarga sendiri adalah lebih besar pahalanya di mata Allah. Cetek sungguh pemikiran orang-orang yang sedemikian.

Hadis seterusnya menceritakan:
Qutaibah menceritakan kepada kami, Sufyan bin Uyainah memberitahukan kepada kami dari Ashim, dari Hafshah binti Sirin, dari Ar-Rabab, dari bapa saudaranya Salam bin Amir yang membawanya kepada Nabi SAW, beliau bersabda, "Sedekah kepada orang miskin hanya sedekah, dan sedekah kepada sanak saudara dan  kerabat mempunyai dua (pahala), iatu sedekah dan menyambung tali persaudaraan. (HR. Tirmidzi No. 658)

Sungguh menyedihkan kalau seseorang itu yang hidup dengan penuh kemewahan dan kekayaan tetapi dalam masa yang sama saudara kandungnya sendiri atau kaum keluarga hidup dalam kemiskinan tanpa mendapat sebarang bantuan darinya. Harta dunia tak boleh di bawa mati. Eloklah berbakti kepada kaum keluarga sendiri terlebih dahulu.

Tak perlulah berbangga buat potongan gaji untuk pembayaran zakat tapi nak menghulur bantuan kepada  keluarga sendiri untuk setahun sekali musim perayaan pun sudah terlalu payah. Apatah lagi dengan berbangga dengan kemewahan hidup, pakaian berjenama, percutian pada  setiap tahun dan rumah yang besar tapi kaum keluarga sendiri kesempitan hidupnya. Hipokrit sungguh kalau begitu... !

Nak baca coretan di blog ini.... klik SINI

p/s : Itulah natijahnya kehidupan kini, di ingatnya dengan membayar zakat dan bersedekah kepada tabung bantuan itu dan ini tu dah cukuplah sedekah dan kebaikannya...  :(

2 comments:

  1. Segelintir beranggapan yang dikatakan sedekah itu bila memberi pada orang lain...bukan darah daging mahupun saudara mara...bagi PC dulukan yang paling hampir itu lebih baik...jangan kera dihutan disusukan...anak dirumah mati kelaparan...

    ReplyDelete
  2. Nice sharing as peringatan. Thank you.

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...