Khasiat Daun Durian Belanda Yang Bermanafaat Untuk Mengubati Penyakit

2:07:00 PM Noor Akma 1 Comments

Buah durian belanda adalah sejenis buah yang agak pelik tapi rasanya yang masam-masam manis itu memang sedap. Nama yang seakan-akan seperti raja buah tapi langsung tiada persamaan dengan raja buah durian tu. Buah durian belanda ini ada sejenis bau yang kurang menyenangkan bagi sesetengah orang. Apatah lagi dengan bau daun durian belanda ini. Tapi sebenarnya daun durian belanda inilah yang sangat berkhasiat untuk megubati penyakit.

Khasiat Daun Durian Belanda Yang Bermanafaat untuk Mengubati Penyakit
Khasiat Daun Durian Belanda Yang Bermanafaat untuk Mengubati Penyakit

Dulu-dulu sewaktu kecil ada sepohon pokok durian belanda di belakang rumah aku. Sedapnya dapat makan buahnya yang berwarna keputihan  dan rasanya yang masam manis itu. Sekarang sudah lama pokok itu di tebang untuk membesarkan dapur rumah. Susah nak jumpa buah ini yang di jual. Ada tidak, dapat minum jus saja yang banyak di jual orang.



Pokok durian belanda merupakan pokok yang berasal dari hutan tropika Carribean Amerika Selatan yang kini telah di tanam di Asia Tenggara termasuk Malaysia dan Indonesia. Nama saintifiknya Annona muricata L. Ia bukanlah dalam kategori pokok durian, tetapi dinamakan sedemikian kerana memiliki duri lembut pada kulitnya. 

Antara khasiat dan cara-cara menggunakan daun durian belanda sebagai perawatan :


- Mencegah Dan Mengubati Kanser
Ambil 10 helai daun durian belanda yang sudah tua. Kemudian rebuslah dengan 3 gelas air. Biarkan sehingga mendidih dan surut sehingga menjadi segelas air sahaja. Minum dua kali sehari, selama dua minggu atau sehingga kanser yang dihidapi itu sembuh.

- Sakit Pinggang
Ambillah 20 helai daun durian belanda. Kemudian rebus dengan sukatan 5 gelas air. Biarkan sehingga mendidih dan tinggal sebanyak 3 gelas sahaja. Setelah itu, minumlah ¾ gelas air rebusan tersebut sekali sehari.

- Menguatkan Daya Ketahanan Tubuh
Khasiat daun durian belanda juga mampu menguatkan daya ketahanan tubuh. Ambil 5 helai daun durian belada. Rebus dengan sukatan 4 gelas air. Biarkan mendidih dan biarkan sehingga menjadi 1 gelas.Minumlah sehari sekali.

- Mengatasi Diabetis
Untuk mengatasi diabetis atau penyakit kencing manis, minumlah air rebusan daun durian belanda sehingga kadar gula dalam darah anda betul-betul stabil. Khaisat daun durian belanda boleh menurunkan kadar gula dalam darah.

- Menurunkan Tekanan Darah Tinggi
Hipertensi atau penyakit darah tinggi merupakan salah satu faktor mengundang penyakit strok.Sekiranya anda sudah memiliki tanda-tanda penyakit tersebut,sebaiknya minum air rebusan daun durian belanda untuk menstabilkan tekanan darah anda.

- Mengatasi Buasir
Untuk mengatasi masalah buasir, ambil 10 helai daun durian belanda tua. Kemudian rebus dengan 3 gelas air, didihkan sehingga menjadi 1 gelas. Setelah suam, minumlah sekali sehari sehingga penyakit buasir sembuh.

- Mengubati Sakit Urat/Saraf
Khasiat daun durian belanda dapat membantu mengubati sakit urat atau sakit saraf. Rebus 10 helai daun durian belanda tua, tetapi warnanya masih hijau pekat. Cuci bersih dan setelah itu rebus dengan sukatan 2 gelas air, didihkan biarkan menjadi 1 gelas.Minumlah dua kali sehari, pagi dan petang untuk mendapatkan khasiat sebenarnya.

Suatu hari nanti nak tanam pokok durian belanda untuk menikmati khasiat daunnya. Selain itu boleh makan buahnya yang lazat. Masih ingat, mak aku di kampung pernah buat jem durian belanda. Di warnakan jem tu dengan warna merah. Cantik sangat warnanya jadi warna merah jambu. Kuih raya tart nenas jadi tart durian belanda yang sungguh cantik bewarna merah jambu meriah pada  raya tahun itu. Kenangan... !

Nak dapatkan informasi di blog ini... klik SINI

p/s: Tanam poko durian belanda, nanti buahnya aku nak buat jem merah jambu dan buat tart nenas nyonya berinti jem itu dan jual. Mesti laku keras sebab lain dari yang lain.... hahaha!

#idea fr fb
#pic fr google

1 comments:

Nak Tulis Blog.... Tulislah Dari Hati Dan Dari Apa Yang Di Ketahui....

2:47:00 PM Noor Akma 0 Comments

Tiada kata seindah bahasa, tiada gambar seindah lukisan, yang pasti idea ada tapi tak terluah pada penulisan. Begitulah takrif hati dan jiwa aku sekarang ini. Bukan senang cari cara nak tulis blog. Kadang-kadang puas di pujuk akal fikiran, apa yang nak di luahkan tak juga hadir. Itu yang jadi masaalah nak tulis blog ini.... huh!

Nak Tulis Blog.... Tulislah Dari Hati Dan Dari Apa Yang Di Ketahui....
Nak Tulis Blog.... Tulislah Dari Hati Dan Dari Apa Yang Di Ketahui.... 

Nak paksakan  diri  mengejar penulisan yang bermakna terlakar di blog ini, lelah rasa di buatnya.  Menulis sebuah cerita bukan perkara mudah. Adakalanya ketika ada aktiviti lain selain daripada aktiviti menulis, kadang-kadang tak “sanggup” memilih aktiviti menulis ini. Tapi apakan daya, tak di tulis apa-apa alamatnya bersawanglah blog. 

Aku hanya  seorang suri rumah dan linkungan hidup lebih banyak di rumah. Skop perkara yang aku tulis di blog lebih berkisar pada kehidupan keluarga, resepi, serba sedikit informasi, tips dan petua dapur serta tips kecantikan. Tulis perkara yang dekat dengan persekitaran dan kehidupan sendiri. Begitulah... !



Sesekali ada juga dapat pendapatan dengan review produk dan juga kerja-kerja penulisan tapi bukanlah selalu ada. Aku jenis yag tak kisah, kalau ada aku buat, tak ada aku buat kerja sendiri. Sekarang ini aktiviti pergi event pun aku dah tak ambil. Susah dan menyusahkan orang sekeliling aku nak hantar dan ambil saja. Jadi, tak payahlah  kemana-mana. Buat apa yang termampu je.

Nak Tulis Blog.... Tulislah Dari Hati Dan Dari Apa Yang Di Ketahui.... 


Aku tulis saja apa yang aku tahu. Cerita yang mudah-mudah dan biasa-biasa saja. Takkan orang macam aku nak cerita pasal pasaran saham, kewangan atau politik. Perkara sebegini sudah pasti bukan bidang aku. Perkara yang melibatkan keagamaan pun aku tak pandai tulis. Aku buat apa yang aku tahu dan boleh saja... !

Seperti nama blog yang ringkas dan hanya untuk bersuka-suka dan berhuha-huha dan bersantai, biarlah aku kekal sebegini. Nak tulis blog ini nampak senang tapi tak semudah mana. Idea melimpah ruah pun, kalau tak dapat di luahkan dalam penulisan tak kemana juga. Jadi, pujuklah diri dan hati perlahan-lahan agar dapat di luahkan idea di kanvas blog.

Dalam sessi memujuk hati dan jiwa sambil mengetip-ngetap keyboard laptop, terhasil lah entri merapu dan merepek aku ini.  Luahan sebuah hati dari aku yang hari ini rasa tak sedap badan. Ada ke yang nak baca... Entahlah!!!

Naak baca lagi  di blog ini...... klik SINI

p/s: Entri meraban pun terjadilah... hehehhh!

#pic fr google

0 comments:

Jumpa Kawan-kawan Di Majlis Perkahwinan Akmal Dan Eyra

2:04:00 PM Noor Akma 0 Comments

Nak abadikan kenangan semalam bersama kawan-kawan meraikan majlis perkahwinan Akmal dan Eyra, anak seorang kawan, teman sekelas masa sekolah dulu dan juga teman sekampung di kampung halaman di Perak nun. Majlis perkahwinan Akmal dan Eyra yang meriah, bagaikan sebuah reunion yang menyeronokkan. 

Jumpa Kawan-kawan Di Majlis Perkahwinan Akmal Dan Eyra
Jumpa Kawan-kawan Di Majlis Perkahwinan Akmal Dan Eyra

Kalau tak di abadikan dan di simpan gambar-gambar pertemuan ini, alamat hilanglah nanti tanpa di kesan apabila telefon rosak atau apabila nak padamkan semua bahan yang dah penuh dalam telefon bimbit ini. Jadi, sebelum semuanya terjadi, kita tampal dan letak di sini. Insya'allah selagi blog aku ini wujud di alam maya, gambar-gambar ini dapat di kenang sampai bila-bila.

Majlis Perkahwinan Akmal Dan Eyra


Ramai sungguh kawan-kawan yang hadir memeriahkan majlis perkahwinan anak kepada Puan Sharifah binti Mohd Musthaba dan En. Bujang @ Bolhi bin Haji Hassan. Pasangan pengantin yang sangat comel dan saling melengkapi. Semoga berbahagia dan berumahtangga kekal abadi hingga ke Jannah. 

Seronoknya, ia bagaikan sebuah tempat pertemuan temam-teman lama ataupun di panggil reunion. Apatah lagi ramai pula orang kampung yang di kenali sudah lama tinggal di lembah kelang dan dari kampung hadir sekali. Al kisahnya terasa tak macam di Kuala Lumpur pula. Lebih ramai orang Perak pula di majlis tu. Sedangkan ini di Ampang, Kuala Lumpur ni...  hehe!



Lebih-lebih lagi ada perlawanan akhir bolasepak antara Perak dengan Terengganu pada malamnya. Agaknya itu lah pasal ramai diorang berkumpul. Nak terus pergi ke stadium tengok perlawanan bolasepak selepas kenduri kata di orang. Sambil menyelam minum air. Sambil makan kenduri tengok bola. Jangan karam dek banjir sudah.

Bersama Kawan-kawan Di Majlis Perkahwinan Akmal Dan Eyra
Bersama Kawan-kawan Di Majlis Perkahwinan Akmal Dan Eyra

Dah menceceh kelain pula ayat aku ni. Alhamdulillah aku dapat menghadirkan diri ke majlis ini. Aku sangat-sangat berterimakasih dan terhutang budi pada teman baik Azah Eno dan suami kerana sudi tumpangkan aku. Kalau tidak,  tak dapatlah aku datang. En. suami aku ni mempunyai kesibukannya yang tersendiri. payah nak di ajak kemana-mana. 

Rasa tak nak balik apabila masa berlalu tapi apakan daya. Kalau boleh nak jadi yang terakhir sekali balik dari majlis kenduri. Tapi kenalah teruskan perjalanan, banyak lagi perkara nak di kesahkan. Inilah secebis kisah dari banyak kenangan indah menghampiri usia emas bersama kawan-kawan yang menyeronokkan. 

Nak baca pelbagai cerita di blog ini... klik SINI

p/s: Harap dapat bertemu dengan kawan-kawan di lain masa dan mencipta momen indah lagi....

0 comments:

Sup Ketam Sedap, Sesuai Membangkitkan Selera Makan

3:19:00 PM Noor Akma 4 Comments

Minggu lepas aku buatkan sup ketam sedap untuk seseorang yang tak berselera nak makan setelah demam beberapa hari. Tapi ini bukan sup ketam untuk  menghilangkan demam denggi yang biasa tu. Kalau untuk denggi kata orang kena buat sup dengan ketam nipah. Ini hanya ketam biasa di buat gulai tu. Hanya sup ketam sedap untuk membangkitkan selera makan pada yang demam saja. Tapi kalau tak ada, ketam ini pun boleh juga kan! Entahlah..... hahaha!

Sup Ketam Sedap, Sesuai Membangkitkan Selera Makan
Sup Ketam Sedap, Sesuai Membangkitkan Selera Makan

Sudah tuan empunya badan yang tak berselera makan minta di buatkan sup ketam. Ikutkan dan buatkan sajalah. Manalah tau boleh menghilangkan demam yang sudah berlarutan hampir seminggu dua berulang-ulang ini. Sudah ke klinik beberapa kali ambil darah tak ada apa-apa yang serius dan tak pula kena demam denggi. 



Aku buat sup ketam ini versi main campak-campak saja. Macam cara yang biasa aku buat tapi letak sayuran sedikit saja sebab jumlah ketam pun dah penuh seperiuk. Rasa ketam yang sedap yang manis itu nanti akan tenggelam pula dek penuh dengan sayuran pula. Cukuplah sekadar ada sahaja. Aku masukkan juga seketul kek ikan yang di dadu kecil. 

Sup Ketam Sedap, Sesuai Membangkitkan Selera Makan


Bahan-bahan:

3 ekor ketam sederhana
2 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
5 biji cili api
1/2 sudu teh lada hitam
1/2  ketul kiub ayam
Sepeket sup bunjut
Sepokok daun sup
Sebji tomato
Sekeping kek ikan
Secebis asam keping
Bunga kobis, carrot secukupnya
Rempah 3 sekawan (bunga lawang, bunga cengkih dan kulit kayu manis)
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menumis secukupnya


Cara-cara:

Ketam di bersihkan di buang kulit luarnya, di pisahkan dari sepitnya dan di potong duri yang tajam pada sepit. Bawang merah dan bawang putih di tumbuk lumat. Halia dan cili api di ketuk sedikit.

Daun sup di asingkan daun dan batangnya serta di hiris halus. Sayur bunga kobis dan carrot  di potong kecil. Tomato di belah empat atau enam. Kek ikan pula di potong dadu. 

Tumiskan bahan yang di tumbuk bersama rempah 3 sekawan sehingga naik bau. Masukkan sedikit air, seterusnya cili api dan halia yang yang di ketuk. Masukkan juga sup bunjut, kiub ayam. lada hitam dan asam keping. Didihkan.

Seterusnya masukkan ketam dan kek ikan. Tambahkan air secukupnya. Biarkan terus mendidih. Bila mendidih, masukkan sayur bunga kobis dan carrot. Masukkan juga batang daun sup yang di asingkan sebelumnya. 

Perasakan dengan sedikit garam dan gula secukup rasa Bila nak hampir masak, masukkan tomato. Tutup api. Taburkan daun sup di atas hidangan. Sedap di makan panans-panas dan sangat membuka selera.

Inilah dia resepi mudah dan campak-campak yang ringkas sahaja untuk orang demam. Akhirnya orang demam dah sihat selepas makan sup ketam. Lepaslah kempunan dia nak makan  lauk ketam yang sedap ini... hehe!

Nak cari resepi lagi dan lagi.... klik SINI

p/s: Nak lebih rasa, makan dengan sambal kicap pedas dan perahkan asam limau. Tapi itu untuk orang yang sihat je lah... hehh!

4 comments:

Segmen Bloglist Akhir Tahun November hingga Disember 2018 ciklapunyabelog

7:20:00 PM Noor Akma 2 Comments

Assalamualaikum....


Klik banner untuk join....

8 syarat penyertaan yang sangat senang adalah seperti berikut;

- Follow blog ni pada yang belum follow di SINI. Nanti cikla akan followback.
- Follow g+ di SINI.
- Follow twitter di SINI.
- Follow Instagram di SINI.
- Like fb page di SINI.
- Buat satu entri ringkas yang bertajuk 'Segmen Bloglist Akhir Tahun November hingga Disember 2018 ciklapunyabelog.' Masukkan banner di atas dalam entri tersebut, kemudian linkkan ke entri ini.
- Tinggalkan link entri korang di ruangan komen.
- Siap.

Segmen berlangsung dari 16 Oktober hingga 31 Oktober pukul 8 malam.

2 comments:

Petua Mempertajamkan Kembali Mata Pisau Pengisar @ Blender Yang Tumpul

2:55:00 PM Noor Akma 2 Comments

Boleh di katakan setiap hari aku menggunakan pengisar @ blender dalam proses masak memasak. Setelah menggunakan sekian lama hampir bertahun-tahun, mata pisau pengisar sudah terasa tumpul. Nak mempertajamkan kembali dengan mengasah mata bilah yang berceracak di dalam jag, macam mustahil saja. Rupanya ada aku jumpa petua yang boleh mempertajamkan mata pisau itu di internet... huhu!

Petua Mempertajamkan Kembali Mata Pisau  Pengisar @ Blender Yang Tumpul
Petua Mempertajamkan Kembali Mata Pisau  Pengisar @ Blender Yang Tumpul

Pengisar @ blender adalah satu keperluan yang sangat berguna di dapur. Tanpa pengisar, kerja memasak akan menjadi renyah dan agak susah untuk melumatkan bahan masakan. Jadi, apabila pengisar yang sudah menunjukkan tanda-tanda tumpul menjadikan kisaran bahan-bahan masakan tidak hancur dan lumat dengan sekata. 


\
Nak beli bekas pengisar yang baru, bekas pengisar yang ada masih elok dan cantik, lagipun mesti kena keluar sedikit perbelanjaan untuk melakukan pembelian. Kalau boleh di asah mata bilah pengisar itu adalah lebih baik. Barulah boleh berjimat dan di gunakan sampai bertahun-tahun lagi. 

Petua Mempertajamkan Kembali Mata Pisau  Pengisar @ Blender Yang Tumpul


Bahan yang di gunakan untuk mempertajamkan kembali mata kisar yang telah tumpul hanya dengan menggunakan garam kasar. Hanya garam kasar yang biasa di dapati di kedai runcit saja. Masukkan lebih kurang secawan garam kasar ke dalam jag pengisar. Kisar lumat garam kasar itu. Selepas itu mata pisau pengisar sudah tajam kembali.

Kenapa guna garam kasar? Ini adalah kerana bentuk kristal garam kasar yang keras mampu membuat mata bilah jag pengisar terasah dan kembali tajam. Jangan risau, garam tidak merosakkan mata pengisar. Jangan di buang garam yang sudah menjadi halus itu. Masih boleh digunakan dalam pelbagai masakan.

Selepas ini, apabila mata bilah pengisar itu sudah menunjukkan tanda-tanda hendak tumpul lagi , asah kembali menggunakan garam kasar. Boleh buat berulang-kali sehingga mesin pengisar rosak atau sudah buruk. Barulah dapat menggunakannnya dengan maksimum dan mengelakkan pembaziran.

Nak tahu tentang informasi di blog ini, klik SINI

p/s: Pernah terjadi, sedang mengisar bahan, mesin berbunyi tapi bahan tak bergerak di dalam jag. Bila di tengok dalam jag, bilah pengisar  sudah tercabut. Tamatlah riwayat jag pengisar tu...  haihhh!

#pic fr google

2 comments:

Khasiat Tombong Kelapa Yang Selama Ini Tak Di Ketahui

1:16:00 PM Noor Akma 2 Comments

Rupanya tombong kelapa atau isi dari dari tunas buah kelapa berkhasiat. Biasanya aku tengok di kedai parut kelapa tu orang buang saja. Banyak juga khasiat tombong kelapa ini yang tak di ketahui orang. Tapi aku rasa orang dulu-dulu tau khasiat tombong kelapa ini  sebab masa aku kecil dulu, di majlis kenduri masa masak-memasak, berebut orang tua dengan budak-budak nakkan tombong kelapa ini... hahaha!

Khasiat Tombong Kelapa Yang Selama Ini Tak Di Ketahui
Khasiat Tombong Kelapa Yang Selama Ini Tak Di Ketahui

Saekarang ini di bandar payah jugalah nak dapat tombong kelapa sebab orang bandar tak membeli buah kelapa. Beli santan terus untuk  menyenangkan dan mempercepatkan proses memasak. Tapi pada yang tinggal di kampung dan ada tanaman kelapa, mudah sangat di jumpai tombong kelapa ini.

Tombong kelapa terhasil dari buah kelapa tua yang sudah bertunas. Biasanya dari buah kelapa yang jatuh sendiri dan di biarkan di bawah pokok sebelum di gunakan. Senang cerita, tombong itu terhasil dari percambahan buah kelapa.  



Lagi besar tunas, makin besar tombong di dalam buah kelapa itu. Tapi tombing ni bila makin besar sudah tak sedap untuk di makan sebab tak ada lagi rasa manisnya. Paling sedap di makan tombong ini adalah dalam besar sikit dari bola ping pong. Biasa berebut makan tombong ini dengan adik-adik waktu kecil dulu.. hehe!

Khasiat Tombong Kelapa Yang Selama Ini Tak Di Ketahui


- Mempunyai kandungan zat besi yang bagus untuk menghalang dari terkena penyakit anemia. Dengan memakan makanan yang kaya dengan zat besi seperti ini adalah sangat baik tubuh badan.

-  Mempunyai kandungan omega 3 yang juga berkhasiat untuk pertumbuhan sel-sel otak sehingga dapat meningkatkan kecerdasan mental. 

-  Kadar fosforus yang banyak dalam tombong kelapa juga boleh membantu menguatkan tulang dan gigi.

- Memakan tombong kelapa juga boleh meningkatkan fungsi hati dan seterusnya mencegah dari terkena penyakit hati yang berbahaya.

- Juga mencegah dari terkena penyakit jantung dan strok.

Banyak lagi sebenarnya senarai khasiat tombong kelapa ini untuk di ambil kira. Boleh google saja. Lain kali apabila terjumpa tombong ini apabila menggunakan kelapa untuk di parut, jangan di buang dan di abaikan. Boleh di makan kerana sangat berkhasiat.

Nak dapatk informasi di blog ini.... klik SINI

p/s: Dulu-dulu ada juga orang yang pantang makan tombong kelapa ini. Yang aku dengar sebab ada saka ke apa entah. Macam tak boleh makan pisang emas sebab susuk tuh.... wallah hu'alam!!!

#pic fr google
#info dr google

2 comments:

Resepi Pajeri Epal Hijau | Sedap, Lain Dari Kebiasaan....

1:53:00 PM Noor Akma 1 Comments

Terdetik hati nak buat pajeri epal hijau apabila terfikir nak masak lauk biasa tapi ada sentuhan kelainan sikit. Pernah lihat di FB ada orang masak lauk ini. Kebetulan beberapa hari lepas ada beli buah epal hijau untuk makan cicah kicap. Ada lagi baki buah tu di peti ais. Maka terjadilah pajeri epal hijau ini.

Resepi Pajeri Epal Hijau | Sedap, Lain Dari Kebiasaan....
Resepi Pajeri Epal Hijau | Sedap, Lain Dari Kebiasaan....

Biasa orang buat pajeri nenas ataupun terung tapi selain epal hijau, buah kedondong dan juga buah mangga muda. Semuanya pasti sedap dan membuka selera belaka. Buah epal hijau yang masam-masam manis ini sangat padan dengan rasa pajeri yang lemak pedas ini.... huiyyo!

Resepi macam buat pajeri yang biasa yang aku buat saja, tak berubah apa-apa. Cuma bahan utama yang biasa itu saja yang di tukar dengan buah epal. Resepi turun temurun main campak-campak dari keluarga aku sejak azali lagi. 



Tak susah mana pun nak membuatnya. Kerisik boleh beli saja di kedai runcit. Bukan macam dulu-dulu kena kukur dengan tulang empat kerat. Kemudian goreng dan tumbuk. Sekarang ini senang, sap-sap sui saja... haihhh!

Resepi Pajeri Epal Hijau


Bahan-bahan: 

4 - 5 biji epal hijau 
2 biji bawang merah 
1 ulas bawang putih 
1 inci halia 
2 sudu makan ikan bilis atau udang kering 
1 paket kecil serbuk kari kari ikan 
1 paket kecil kerisik 
1 sudu makan cili giling 
2 cawan santan 
1/2 cawan air 
Minyak masak secukupnya 
Garam dan gula secukup rasa 
Sedikit rempah 4 sekawan 
( kulit kayu manis, cengkih, buah pelaga dan bunga lawang) 

Cara-cara : 

Epal hijau dibersihkan, di buang kulit dan di belah 4 atau 6. Bawang merah, bawang putih, halia ditumbuk lumat. Tumbuk juga ikan bilis/udang kering separuh lumat. 

Tumiskan rempah ratus bersama bahan tumbuk. Bila dah wangi, masukkan cili giling. Masukkan pula serbuk kari dan air. 

Tumis sampai pecah minyak. Masukkan kerisik dan santan. Bila dah dah mendidih masukkan epal. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya. Boleh tambah air ikut kesesuaian samada nak pekat atau cair. 

Bila epal dah empuk, bolehlah diangkat dan dihidangkan untuk makan tengahari atau malam. Makan dengan nasi panas... Nyum-nyum sedapnya!

Inlah saja resepi yang lain dari kebiasaan seadanya yang aku masak beberapa hari lepas. Terasa sungguh masam manis epal  dan kegebuan lembut buah epal itu. Sedap dan menggiurkan tekak tau. Dah jadi juadah yang biasa di buat sekarang ni....

Nak tengok dan cari resepi  di blog ini... klik SINI

p/s : Boleh juga masak pajeri epal hijau ini di campur nenas. Mana tau takut seisi rumah pelik pula nak makan epal hijau dengan nasi. Awal-awal mencuba resepi ini dulu aku buat macam tu. Sekarang dah tak kisah, buat pajeri epal hijau saja...

1 comments:

Bingkai Cermin Mata Yang Sesuai Ikut Bentuk Wajah

3:34:00 PM Noor Akma 2 Comments

Cermin mata adalah keperluan pada orang yang rabun atau yang mempunyai masaalah mata. Selain itu ia juga mempunyai impak sebagai satu aksesori yang sesuai di gayakan dengan berbagai bentuk rupa. Maksudnya bingkai cermin mata perlulah sesuai dengan bentuk dan raut wajah seseorang. Hanya dengan bingkai cermin mata boleh menjadikan wajah lebih menarik atau hodoh. 

Bingkai Cermin Mata Yang Sesuai Ikut Bentuk Wajah

Jadi, kenalah memilih dan membuat pilihan yang tepat. Apa yang penting adalah mengetahui bentuk bingkai cermin mata yang sesuai dengan bentuk dan rupa kita. Barulah penampilan kita akan menyerlah rupa dan gaya tersendiri. Pemilihan bingkai kaca mata yang betul dan berpadanan atau seimbang dengan bentuk wajah anda haruslah diambil kira jikalau ingin  kelihatan cantik dan bergaya sentiasa



Kita sebagai manusia dilahirkan dengan pelbagai bentuk muka. Kepada mereka yang mempunyai masalah penglihatan, rabun jauh dan dekat sehingga memerlukan anda untuk memakai cermin mata, ada beberapa tips bagaimana caranya untuk memilih bingkai cermin mata yang bersesuaian dengan bentuk muka.

Bingkai Cermin Mata Yang Sesuai Ikut Bentuk Wajah


- Mereka yang mempunyai bentuk wajah panjang mempunyai rahang yang kecil, dahi yang agak kecil dan dagu sederhana. Bentuk muka begini tidak begitu menyerlah, namun dengan bingkai yang agal lebar besar dan agak bulat akan menyerlahkan wajah. Elaik bingkai sempit dan terlalu kecil.

- Muka yang bersegi memunyai rahang yang lebar dan jelas. Dahi pula agak luas, tulang pipi lebar dan dagu tidak panjang. pemilik bentuk muka ini perlu elak bingkai cermin mata yang bersegi dan petak untuk muka tidak nampak terlalu keras dan bersegi. Cermin mata sederhana besar dan mempunyai bucu yang melengkuk adalah terbaik.

- Muka oval atau bujur sirih mempunyai bentuk muka yang seimbang. Pemilik bentuk muka ini di anggap bertuah kerana buka saja boleh menggayakan pelbagai jenis rambut tapi cermin mata juga. Ini kerana muka yang seimbang iaitu tidak terlalu bersegi, tidak terlalu panjang atau bulat. Sesuai menggayakan semua bentuk dan jenis bingkai.

- Wajah berbentuk bulat mempunyai dahi agak luas, rahang yang bulat dan dagu yang tidak jelas. Pemilik bentuk muka ini perlu lebih berhati-hati kerana tidak banyak bingkai yang sesuai dengannya. Elak bingkai bulat atau bucu bentuk lembut seperti jenis yang klasik. Pilih yang bentuk bersegi dan tidak terlalu kecil untuk memberi sedikit bentuk yang lebih jelas pada wajah.

Selain itu warna juga memainkan peranan pada bingkai. Hitam sesuai untuk kemana sahaja, terutamanya ke pejabat, sekola dan majlis rasmi. Untuk pelaburan dan tahan lama, elak membeli warna yang menonjol dan menjengkelkan. Untuk yang nak lari dari warna hitam, boleh pilih warna coklat atau biru gelap. 

Cermin mata bagaikan satu keperluan sebab ramai yang mempunyai masaalah rabun kerana terlampau aktif dengan gadjet. Kalau rabun boleh pakai cermin mata tapi apabila hilang terus penglihatan ada cermin mata pun tidak berguna. Jagalah pancaidera penglihatan ini dengan sebaik-baiknya.

Nak dapat pelbagai tips dan informasi... klik SINI

p/s: Risau dengan anak-anak sekarang, muda-muda lagi dah rabun akibat terlampau menggunakan gadjet... hurm!

#pic fr google

2 comments:

Segmen Saya Nak Buku Free by Cuya

5:36:00 PM Noor Akma 4 Comments

Assalamualaikum....




Klik banner untuk join....

  1. Copy gambar di atas dan backlink untuk di entri di blog korang.
  2. Follow blog Drawing The Words
  3. Follow ig  @_suhxj 
  4. Pilih buku yang korang nak .Free memang free tapi postage korang bayar.Ikut koranglah kalau nak buku,taknak takpe.Still boleh join. Sape cepat pilih,dia dapat (Sila nyatakan di komen dan di entri korang)
  5. Komen link entri anda di entri bawah
Ada syarat tambahan daripada sponsor
Like, follow insta dan fb


SEGMEN BERLANGSUNG DARI 15 OCT HINGGA 18 NOV

4 comments:

Program Diet Tak Berjaya.... Kenapa?

4:19:00 PM Noor Akma 2 Comments

Adakah program diet yang anda lakukan sekarang ini tidak berjaya? Bergelut untuk melakukan senaman atau mengamalkan diet terkini? Walaupun bersungguh-sungguh melakukan program diet ini, anda masih tidak mampu mendisplinkan diri mengamalkan program diet ini dengan jayanya.

Program Diet Tak Berjaya.... Kenapa?

Janganlah bermuram durja dan bersusah hati. kerana ramai yang pernah mengalami situasi sebegini. Kata pakar pemakanan, kunci kejayaan dalam memastikan program diet anda berjaya ialah melakukan senaman dan amalkan pengambilan makanan berkhasiat. 

Program Diet Tak Berjaya.... Kenapa?


Sewajarnya program diet ini di jadikan amalan seharian dan lakukan secara berterusan. Di sini di sertakan tip bagaimana menjadikan diet pemakanan dan senaman sebahagian daripada rutin harian anda :

- Menyediakan sarapan pagi yang mudah tetapi penuh khasiat seperti susu di mana pengambilannya mudah walaupun sibuk bekerja ataupun melayan anak-anak.

- Lakukan lebih banyak aktiviti fizikal supaya lebih sihat dan merasa lebih cergas. Banyak aktiviti fizikal boleh dibuat seperti bergerak ke bangunan pejabat menggunakan tangga daripada menggunakan lif. Untuk yang suri rumah pula boleh menyapu dan mengemas rumah. Sesekali bersiar-siar di taman bersama keluarga juga adalah aktiviti fizikal yang menyenangkan.

- Jadikan sesuatu aktiviti fizikal sebagai rutin harian. Ia sepatutnya akan terjadi secara spontan dan tidak pernah anda fikirkan. Rutin harian ini jika di jadikan amalan seharian, ia akan berbaloi dalam usaha mengekalkan kesihatan.



- Sentiasa penuh keazaman dan tekad. Ia penting dalam membantu anda mengekalkan kesihatan dan pergerakan. Kukuhkan keazaman anda iaitu satu pelaburan yang dapat membantu anda mencapai matlamat serta kejayaan.

Bangkitkanlah azam untuk menjaga dan mengekalkan kesihatan yang baik agar program diet ini berjaya. Bukan hanya untuk diri sendiri tapi paling penting untuk menjaga insan-insan tersayang di sekeliling anda. 

Selain itu, apabila program diet ini berjaya ia juga meningkatkan keyakinan diri apabila kesihatan diri sangat stabil. Namun apabila keazaman jadi menurun, kenalah beringat. Carilah teman-teman yang sealiran yang positif dan sentiasa ingat mengingati. Barulah tekad dan keazaman seiring dengan kejayaan.

Untuk mendapatkan informasi dan motivasi diri, klik  SINI

p/s: Fuhhh..... kesat dahi dan berpeluh dengan azam diet yang dah tercampak... keh keh keh!

#pic fr google

2 comments:

Resepi Kek Marble Span Yang Mudah Sangat....

2:24:00 PM Noor Akma 4 Comments

Tetiba aku teringin nak makan kek marble pula. Belek pula bahan-bahan yang ada di dapur. Tak cukup bahan nak buat kek. Margerin atau mentega pun tak ada. Tepung pun nampaknya ada setengah balang saja. Aku pun pun godek resepi di internet. Terjumpalah resepi buat kek marble span yang mudah sangat ini. 

Resepi Kek Marble Span Yang Mudah Sangat....
Resepi Kek Marble Span Yang Mudah Sangat....

Paling penting bahan-bahannya pun sikit saja. Sesuailah dengan bajet ciput aku yang ada ni. Bahan mentega ganti dengan minyak saja. Telur pun hanya 3 biji saja. Aku tengah ada kerajinan ini dan terasa teringin nak merasanya. Lama sungguh tak buat kek sebenarnya.

Bila kemalasan melanda dan di sebabkan dengan berbagai faktor seperti mixer aku rosak (sekarang dah beli di chilindo sebelum hari raya ) dan rumah aku ni mempunyai dapur yang tak selesa nak  memasak renyah-renyah bagai tu. Kalau nak mengayak tepung atau pukul adunan kena ke ruang tamu... hahaha!



Tapi kalau dah terajin dan teringin tu, aku kemaskan ruang tamu, jadilah ia tempat mengadun adunan. Nak letak oven membakar tu, aku letak dalam bilik kecil yang di jadikan stor. Boleh bayangkan betapa kepayahan nak menggunakan oven. Dapur memang tak muat nak letak oven. Tahan sajalah sementara tinggal di sini.

Resepi Kek Marble Span Yang Mudah Sangat....


Bahan2nya...

3 biji telur
½ cawan gula
1 sudu besar ovelete
1 sudu kecil esen vanilla
¾ cawan tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
¼ cawan susu cair
Secubit garam
3 sudu besar minyak masak
1 sudu besar serbuk koko

Cara-cara:

Ayak tepung gandum bersama baking powder. Dengan menggunakan mixer, gaulkan telur, gula, ovelete dan esen vanila hingga kembang.

Selepas itu masukkan tepung dan baking powder yang telah di ayak tadi dan putar hingga putih dan gebu.

Bahagikan adunan menjadi dua bahagian, satu bahagian di campurkan dengan serbuk koko dan satu bahagian lagi warna asal.

Tuangkan adunan ke dalam loyang yang  telah di sapu dengan minyak atau di lapik dengan baking paper secara selang seli sehingga habis.

Bakar selama 35 hingga 40 minit dengan suhu 170c - 180c menggunakan api atas bawah atau bergantung pada oven masing-masing.




Adunan kek ni sikit saja. Jadi gunakanlah bekas adunan yang kecil saja iaitu dalam loyang bersaiz 5 - 6 inci saja diameternya. Jadilah untuk aku melepaskan keinginan aku untuk makan kek marble. Aku kongsi cara di sini agar tidak hilang resepinya. Nanti boleh buat lagi.

Nak resepi pelbagai masakan di blog ini, boleh klik SINI

p/s:  Sedap juga resepi kek ni, agak berlainan dengan resepi kek yang biasa aku buat...  Ambil di mana resepi ni, dal lupa lah pula. Tapi yang pasti dalam group MAHN


4 comments:

Promosi GAROUPA DELIGHT Di Tung Yuen Chinese Restaurant Grand Bluewave Hotel Shah Alam

2:22:00 PM Noor Akma 1 Comments

Tak tau bawa keluarga nak makan di mana? Nak makan apa? Jomlah cuba rasa Groupa Delight di Tung Yuen Chinese Restaurant Grand Bluewave Hotel Shah Alam. Mesti teruja makan di sini sebab makanan di sajikan secara masakan China, bergaya mewah bersama citarasa dan hidangan yang menarik. Percayalah, Tung Yuen Chinese Restaurant Grand Bluewave Hotel Shah Alam tak pernah tidak mengujakan anda. Jangan risau di jamin halal tau... !

Promosi GAROUPA DELIGHT Di Tung Yuen Chinese Restaurant
Promosi GAROUPA DELIGHT Di Tung Yuen Chinese Restaurant

Pelbagai lauk pauk Chinese style di sediakan untuk pilihan anda. Hidangan utam adalah 'Garoupa Delight'. Menu tersedia adalah di Grand BlueWave Shah Alam ini ialah seperti Deep Fried with Spicy Plum Seeds ataupun Lime Sauce or Steam with “Teoh Chew” style and Glass Noodle, Pan Fried Prawn with Spicy Prawn Paste and Curry Powder on Hot plate, Braised Sliced Top Shell Abalone and Bean curd Skin on Siew Pak Choy.







Di sediakan juga Fried Rice with Chicken Cube in bamboo basket and lotus leaf ataupun nasi putih stim. Untuk dimsum, Grand BlueWave Hotel Shah Alam menyajikan 4 jenis Dim Sum seperti Steam Chicken Siew Mai with Ebiko, Steam Black Mushroom Chicken Dumpling, Pan Fried Shanghai Dumpling, Steam Beancurd Roll with Thai Chilli Sauce.





Menarik sungguh menu promosi di Tung Yuen Chinese Restaurant Grand Bluewave Hotel Shah Alam ini. Harga menu promosi Garoupa Delights ini yang mengandungi 5 jenis masakan ini berharga RM68++ sahaja. Murah  dan sangat berbaloi untuk di nikmati di tempat yang bertaraf 5 bintang ini. Bila lagi nak bawa keluaga iaitu isteri, ibu bapa dan adik beradik makan di sini. 

Promosi GAROUPA DELIGHT Di Tung Yuen Chinese Restaurant Grand Bluewave Hotel Shah Alam


Oh ya, jangan lupa promosi Garoupa Delight ini berakhir pada 31hb Oktober 2018. Untuk set garoupa delight ini, order untuk 5 orang tau. Cepat-cepat tempah tempat anda di sini :



Hotel Grand Bluewave Shah Alam
Tung Yuen Chinese Restaurant
Level 1

Buka
Isnin - Ahad ( 7 hari seminggu )

Waktu
Lunch - 11.30 hingga 2.30pm
Dinner - 6.30pm hingga 10.30pm

No Tel
03-5511 8811 ext 2616

Website


p/s: Pada yang belum tau, garoupa itu adalah ikan kerapu yer... hehe!


1 comments:

GIVEAWAY PLANNER 2019 by SHFYQHAZHR.COM

10:49:00 PM Noor Akma 3 Comments

Assalamualaikum...


Klik banner untuk join


1. Follow blog shfyqhazhr - (click here*wajib

2. Follow ig & FB - @shfyqhazhr | Shafyqah Azahar *takwajib

3.Copy banner dan buat satu entry bertajuk GIVEAWAY PLANNER 2019 by SHFYQHAZHR.COM *(please backlink to this post) *wajib

4. Dalam entry penyertaan boleh komen mengenai blog sha ; kekurangan blog sha / apa yang perlu ditambah atau dibuang! & kalau korang rajin lagi bolehlah komen di entry entry lama sha hehehe *takwajib

5. Jangan lupa tinggalkan link entry korang kat komen di post ni!


3 comments:

Fatemah Kurung Riau, Cukup Cantik Untuk Ke Majlis Perkahwinan

2:08:00 PM Noor Akma 0 Comments

Apabila ada jemputan majlis perkahwinan, mulalah memikirkan pakaian untuk di pakai ke majlis itu. Mestilah kita nak nampak cantik dan menyerlah di majlis tu. Fatemah Kurung Riau ini memang sesuai untuk di pakai kemana-mana saja majlis terutamanya majlis perkahwinan. Terserlah gaya tradisional pada baju ini. Apatah lagi Fatemah Kurung Riau ini sesuai di pakai oleh seluruh peringkat umur dan juga pelbagai saiz badan. 

Fatemah Kurung Riau, Cukup Cantik Untuk Ke Majlis Perkahwinan
Fatemah Kurung Riau, Cukup Cantik Untuk Ke Majlis Perkahwinan

Tak adalah nak pemakaian yang keterlaluan glamournya sampai menenggelamkan pengantin pula. Yang penting, sedap mata memandang dan ada sedikit keanggunan di situ apabila di lihat tuan rumah dan tetamu. Baju ini sangat tradisional tapi ia tak lapuk dek zaman. Selepas puas di pakai ke majlis perkahwinan, boleh di pakai pula ke tempat-tempat kerja. 

Baju ini memang sangat menepati syariah kerana ia berpotongan longgar. Dulu-dulu pakaian ini biasanya di pakai oleh kerabat di raja dan para bangsawan istana. Zaman kini telah di pakai meluas oleh kalangan orang biasa. Cantik, manis dan ayu sekali apabila di sarungkan ke tubuh baju kurung riau ini.



Kurung riau berpotongan hampir sama dengan kurung pahang. Cuma hanya ada sedikit perbezaan pada pesak baju. Tapi sekali imbas tak ada perbezaannya pun. Nampak serupa saja. Apapun tak perlu di kisahkan perbezaan itu yang hanya di ketahui oleh tukang jahit. Baju kurung ini sungguh cantik kembang di bawah. Anggun terletak cantik sahaja apabila memakainya.

Tak kira pada yang berbadan kecil dan besar, dapat pula menutup efek besar dan menampilkan tubuh badan lebih ramping dan kurus. Untuk yang kurus, tak adalah menunjukkan badan terlalu kurus dek potongan kembangnya tu. Di buat pula dari material yang tahan lasak dan cantik serta mudah untuk di gosok. Gosok sekali, boleh pakai berkali-kali masih licin dan rata tanpa kedut.

Harga pula adalah sangat berpatutan. Sampai terbeliak biji mata melihat harganya tak sampai pun ratus pun. Murah sangat-sangat tu. Mana nak dapat lagi baju yang cantik dan anggun jelita ini dengan harga yang mampu milik dan mampu beli. Ada 10 pilihan warna yang cantik untuk di pilih. Kos pengeposan kami tanggung. Apa tunggu lagi......

Fatemah Kurung Riau, Cukup Cantik Untuk Ke Majlis Perkahwinan


- Material : SB Line
- Zip BF 11 inci
- Tangan lepas
- Getah pinggang Keliling
- Kain lipat batik
- Saiz XS hingga 5 XL

Harga : RM80sm/ RM85ss
*Free pos.

Berminat?
Whassap.. 017-3215261

Jika ingin membuat dan melihat pilihan pelbagai jenis pakaian, boleh lihat di website/blog nurbeautyanggun.com. Banyak jenis dan stok pakaian terkini ada di situ. Boleh pilih dan beli denga harga yang sangat berpatutan. Jangan risau, pihak nurbeautyanggun adalah trusted seller tau.

Nak ketahui pelbagai informasi di blog ini klik SINI

p/s: Ini adalah review spontan sahaja.... hahaha!

0 comments:

Cara Buat Pasu Bunga Bertingkat-tingkat Dengan Paip PVC

2:24:00 PM Noor Akma 3 Comments

Ramai yang berminat untuk menanam pokok bunga dan pokok sayur di halaman rumah. Tapi tempat adalah menjadi masaalahnya. Kawasan halaman rumah terhad dan sekangkang kera sahaja. Hari ini aku jumpa cara buat pasu bertingkat-tingkat dengan Paip PVC. Menggunakan cara ini iaitu cara buat pasu bertingkat-tingkat dengan Paip PVC ini mengoptimumkan tanaman di kawasan yang terhad. Bagusnya.

Cara Buat Pasu Bunga Bertingkat-tingkat Dengan Paip PVC
Cara Buat Pasu Bunga Bertingkat-tingkat Dengan Paip PVC

Kreatif si pembuat pasu pvc ini. Aku biasanya berfikir, tak mungkin boleh buat sendiri bentuk koyakan pad pvc ini do rumah. Mesti di buat di kilang atau ada mesin membuatnya, Rupanya boleh di buat di rumah atas dapur gas untuk mendapatkan lubang-lubang pasu pada pvc tu. Tak terfikir dek akal aku kiranya.



Selepas ini pada peminat tanaman, tiada halangan lagi untuk menanam sebanyak yang boleh. Bahagian tapak di bawah paip pvc tu, boleh di tanam atas tanah, dalam pasu ataupun buat tapak menggunakan simen. Jangan lupa apabila buat tapak itu, lubangkan untuk pengaliran air siraman. Lebih mudah tanam dalam pasu atau buat tapak, senang nak pindah-pindahkan.

Cara Buat Pasu Bunga Bertingkat-tingkat Dengan Paip PVC


Bahan-bahan:

Sebatang paip pvc
Tanah - samada tanah hitam atau cocopet
Benih pokok

Cara-cara:

Paip pvc tu ikutlah berapa ukuran tinggi yang di kehendaki. Tapi seeloknya paling tinggi dalam setinggi dada orang dewasa. Nanti kalau tinggi sangat, kena pakai kerusi dan tangga pula.... hahaha!

Ukur dan potong sedikit bahagian-bahagian pvc berselang-seli untuk di buat muka pasu pada paip pvc. Panaskan bahagian-bahagian yang di potong tu di atas dapur dengan api sederhana hingga lembut dan kemekkan hanya menggunakan senduk ke dalam bahagian tu. 

Buat ulangan kesemua dan keseluruhan bahagian yang di potong hingga habis. Bila dah selesai, dirikan batang pvc, Buatlah tapak kepada pasu bertingkat pvc ini. Samada tanam atas tanah, tanam dalam pasu atau buat tapak simen.

Seterusnya isikan tanah hitam atau cocopet untuk di tanam pokok bunga atau pokok sayur. Pokok sayur sesuai di tanam dengan cocopet atau habuk sabut. Kalau campuran kedua-dua bahan tanaman ini pun boleh. 

Bolehlah cuba nanti di kawasan rumah baru nanti. Seronok dapat idea menanam yang bagus. Tak ada sebab lagi untuk mengatakan tiada tempat yang luas untuk menanam pokok bunga dan pokok sayuran. 

Nak lebih informasi lagi di blog ini.... klik SINI

p/s: Terima kasih pada warga FB yang berkongsi perkara yang sangat bermanafaat ini. Aku kongsikan untuk tatapan pembaca dan perancangan aku di masa depan

#idea dan pic fr FB Zubaidah Eda

3 comments:

Resepi Gulai Tempoyak Ikan Keli Campur Nenas

4:16:00 PM Noor Akma 1 Comments

Beberapa minggu lepas aku masak gulai tempoyak ikan keli campur nenas ni. Ikan keli memang ikan kegemaran kami sekeluarga kecuali en. suami. Apatah lagi di masak pula dengan gulai tempoyak dan campur pula dengan nenas. Memang terangkatlah rasanya gulai tempoyak ikan keli campur nenas ni.

Resepi Gulai Tempoyak Ikan Keli Campur Nenas
Resepi Gulai Tempoyak Ikan Keli Campur Nenas

Tempoyak ini suami aku belikan tanpa di suruh walau dia tak makan tempoyak. Itulah diri dia. Ambil berat dan akan belikan apa yang aku dan anak-anak suka makan. Bila buat lauk gulai tempoyak, mesti ada aku buatkan lauk lain yang dia boleh makan macam ikan keli sambal. Biasa dah... hahaha!

Macam-macam variasi masak gulai tempoyak ini. Ada yang letak selain cili dan tempoyak itu dengan bawang merah daun kesum, bunga kantan, serai dan macam-macam lagi bahan iringan. Aku buat stail Perak yang opah aku buat iaitu bahan utama hanya cili merah atau/dan cili api dengan kunyit saja selain tempoyak.



Resepi seringkas yang mungkin. Tak perlu susah-susah nak tambah itu dan ini.  Nenas itu pun kebetulan ada di peti ais lebihan masak lemak cili api ikan masin beberapa hari sebelum tu. Sedap sungguh letak nenas apabila kemasaman tempoyak bercampur dengan nenas yang berperisa masam manis tu.... huhu!

Resepi Gulai Tempoyak Ikan Keli Campur Nenas


Bahan-bahan:

4 ekor ikan keli
1/2 biji nenas
6 biji cili api
4 biji cili merah
1/2 inci isi kunyit
1 cawan tempoyak
1 biji tomato
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara:

Ikan keli di bersihkan dan di lumur asam jawa sebentar untuk mengurangkan hanyir. Selepas tu cuci bersih. Nenas di potong kecil. Tomato di belah empat atau enam.

Cili api dan cili merah di tumbuk lumat bersama isi kunyit atupun di panggil kunyit hidup. Maasukkan bahan tumbuk dan tempoyak kedalam periuk bersama ikan ke dalam periuk. Gaul rata hingga tempoyak bergaul dengan semua bahan.

Masukkan air secukupnya dan didihkan hingga masak dan merenih agak lama. Sementara itu masukkan garam dan gula secukup rasa dan rasa betul-betul  untuk mencari kesesuaian yang sedap. 

Bila rasa dah sesuai dan gulai pun sebati, masukkan tomato. Seterusnya bolehlah di angkat dan di hudangkan. 

Sedap sungguh hingga menjilat jari. Anak-anak paling suka hirup kuah banjir dalam nasi. Kalau buat lauk ni, lauk lain dah tak pandang. Tapi itulah, susah nak dapat tempoyak sekarang ini. Bila tiba musimnya baru dapat merasa. Harganya dah sangat mahal macam buah durian juga sebab tempoyak tu dari durian juga.... kan!

Nak mcam-macam resepi, klik SINI

p/s: Gulai tempoyak ini kalau dapat makan hari-hari pun tak apa... Tapi itulah, susah nak dapat. 

1 comments:

GPC Kawaii Octopus Giveaway

12:27:00 PM Noor Akma 6 Comments

Assalamualaikum.....



Klik banner untuk join...

1) Ikuti blog Greennnpanda Craft.

2) Kongsi post GA ini di blog anda dengan membuat post berjudul "GPC Kawaii Octopus Giveaway".

3) Tinggalkan komen di post GA ini dengan URL link post yang telah dikongsi di blog anda.

4) GA ini berlangsung dari 1hb Okt hingga 14hb Okt 2018. Tiga (3) pemenang akan memenangi kawaii octopus plushie setiap seorang.

5) Terbuka kepada semua warga Malaysia atau sesiapa yg mempunyai alamat di Malaysia. Kanak² di bawah umur 18 tahun harus mendapatkan izin ibu bapa untuk memberi maklumat terperinci sekiranya menjadi salah seorang pemenang.


6 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...