29 March 2019

Fakta Tentang Bumi Yang Di Katakan "Flat Earth' Yang Wajar Di Ketahui

Di sebalik kepercayaan individu yang memperkatakan dan mempersoalkan bentuk bumi yang kita semua diami serta menimbulkan kepercayaan tentang flat earth, ada beberapa fakta tentang bumi yang wajar di ketahui. Bukan hanya sekadar retorik atau cakap kosong untuk menangkis persoalan flat earth, fakta tentang bumi ini anda patut tahu untuk menambah lebih pengetahuan sekaligus ia baik untuk menambah IQ level diri kita.

Fakta Tentang Bumi Yang Di Katakan "Flat Earth' Yang Wajar Di Ketahui
Fakta Tentang Bumi Yang Di Katakan "Flat Earth' Yang Wajar Di Ketahui

Bumi adalah rumah buat kita semua sekalian manusia yang berbilang bangsa dan agama, tumbuhan, haiwan dan segalanya tentang ciptaan yang Maha Pencipta dan di mana kita semua dihidupkan. Tetapi adakah anda benar tahu tentang bumi? Mari di sini kita kongsikan maklumat untuk pengetahuan kita semua.

Fakta Tentang Bumi Yang Di Katakan "Flat Earth' Yang Wajar Di Ketahui


Bentuk Bumi
Bumi tidaklah berbentu sfera sempurna. Hakikatnya bumi mempunyai permukaan kutub utara dan selatan yang mendatar dan menggelincir dan seterusnya menggembung di bahagian khatulistiwa, yamg mana negara Malaysia terletak. Mnguatkan lagi kenyataan, Datuk Dr. Sheikh Muzzafar menerangkan yang mana bumi berbentuk geosphere sebenarnya. Tidak seperti bola, tetapi lebih ke arah seakan sebiji telur.



Nama Bumi
Bumi adalah satu-satunya planet di dalam sistem solar yang tidak mempunyai nama di sebalik kepercayaan puak Roman dan Greek.

Planet Tunggal Yang Mempunyai Kehidupan
Bumi adalah satu-satunya planet di antara lapan planet yang mempunyai kehidupan.

Ketebalan
Bumi adalah sebuah planet yang paling tebal di dalam sistem solar.

Usia Bumi
Bumi di anggarkan berusia 4,543 billion tahun.

Posisi Dan Saiz
Bumi terletak di garisan ke tiga dari matahari dan di antara Venus dan Marikh. Bumi adalah planet ke 5 terbesar di antara ke semualapan planet.

Jarak Antara Matahari
Bumi mempunyai jarak dalam lingkungan 149.6 juta kilometer dari matahari.

Orbit Bumi
Bumi berputar di atas paksinya sendiri dan satu kali putaran penuh orbit mengambil masa 24 jam, yang mana ia dikira  sebagai satu hari di atas bumi. Selain itu, bumi juga berputar mengelilingi dan satu pusingan orbit sempurna dalam masa 365 hari sementara tahun lompat iaitu setiap 4 tahun bumi akan mempunyai 366 hari.

Bumi Mempunyai Kehidupan
Permukaan bumi diliputi dengan 70 peratus air dan atmosferanya mempunyai oksigen, yang mana sumber paling penting untuk setiap yang bernyawa. Tanpa oksigen dan air, kehidupan tidak boleh wujud.

Satelit Bumi
Bumi mempunyai satu satelit semulajadi, menngelilingi bumi dan kita memangggilnya bulan. Bulan dianggarkan berjarak 384,800 kilometer dari bumi dan manusia telah berjaya menjejaki permukaannya.  Manusia pertama yang berjaya mendarat di atas bulan adalah Niel Amstrong.

Komposisi Bumi
Bumi terdiri dari teras dalaman, teras luar, mantel dan kerak. Kerak bumi adalah bahagian paling berbatu di bumi. dan inner core bumi adalah bahagian paling dalam bumi yang di kompromikan, terutamanya besi dan nikel.

Air Tawar
Daripada 70 peratus air, hanya 3 peratus adalah air tawar dan selebihnya adalah air masin. Daripada 3 peratus air tawar, hanya 1 peratus yang tersedia. 

Ciri-ciri Fizikal
Bumi terdiri dari pergunungan, lembah, sungai, tasik lautan, kolam, dataran tinggi, gurunm tebing, air terjun, pepohon, terusan, tanah lembap, tanah berais dan anak sungai. 

Atmosfera Bumi
Atmosfera bumi terdiri dari gas semulajadi seperti 78 peratus nitrogen, 21 peratus oksigen, 0.04 karbon dioksida, 0.93 peratus argon dan gas lain seperti helium, hidrogen, neon dan juga wap air.

Titik Tertinggi Dan Terdalam
Titik tertinggi di atas permukaan bumi adalah gunung Everest dan titik terdalam di bawah paras laut adalah Mariana Trench.

Bencana Alam
Antara yang terjadi di bumi termasuklah gempa bumi, cyclone, tornado, banjir, ribut taufan, runtuhan dan letusan gunung berapi.

Musim Di Atas Bumi
Bumi mengalami empat musim yang mana hasilnya bumi berdiri 23 darjah dalam pusingan. Apabila hemisfera bumi paling utara seperti bahagian atas garisan khatulistiwa mengalami musim sejuk, hemisfera selatan pula melalui pengalaman musim panas.

Bahagian Paling Sejuk Dan Panas
Bahagian paling sejuk berada di Antartika dan bahagian paling panas pula di jumpai di sebuah daerah di Afrika Selatan.

Kelajuan Di Bahagian Khatulisitwa Dan Khutub
Apabila anda berdiri di bahagian garisan khatulistiwa, anda akan bergerak mengelilingi bumi pada 1000 batu per saat tetapi jika pada bahagian khutub, anda tidak akan bergerak.

Kelebaran Atmosfera Bumi
Atmosfera bumi  di ketahui meluas hingga jarak sejauh 10000 km.

Selain itu banyak lagi rahsia alam semesta yang tak terjangkau oleh pemikiran kita. Ini hanya serba sedikit fakta tentang bumi yang kita diami ini. Jadi selidikilah fakta dengan akal yang sempurna dan pemikiran yang baik. Bumi kita ini memang sangat luarbiasa dan jagalah bumi kita agar keindahannya sentiasa terpelihara.

Nak  dapatkan  pelbagai informasi di blog ini... klik SINI

p/s: Belajar balik subjek sains di sekolah... huhu!

#kredit sumber eh.com.my

No comments:

Post a Comment

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...