19 March 2016

MitosTentang UV Dan Faktanya Sekali....


Terbaca mitos dan fakta tentang UV ni... Bagus jugak untuk kita tahu. Kita selalu beli produk kosmetik yang tertera tulisan 'UV protection'. Rupanya produk tu tak lah menjaga dari terkena sinaran UV seratus peratus. Ada lagi info2 ni yang aku tak pernah tahu... 

Jom kita baca dan fahamkan seterusnya.....

1. Mitos: Anda tidak akan mendapat selaran suria pada hari yang mendung.
Fakta: Anda masih mengalami selaran suria pada hari mendung kerana radiasi UV boleh menembusi kabus, awan dan kabut tebal.

2. Mitos: Menggabungkan losen SPF5 dengan losen SPF10 akan memberikan perlindungan SPF secara keseluruhan yang lebih tinggi.
Fakta: SPF tidak berfungsi begitu, walaupun anda mengoles SPF 15 dengan dua lapisan, kesannya tetap sama. Ia tetap akan memberi perlindungan sebanyak 93% daripada sinaran UV. Tiada SPF yang mampu memberi perlindungan 100%.

3. Mitos: Berjemur di bawah matahari tidak mengapa asalkan kulit terkena selaran matahari (sunburn)
Fakta: Walaupun terkena sedikit cahaya matahari ia tetap berkemungkinan untuk mengalami masalah kulit seperti melanoma (kanser kulit). Lebih banyak anda terdedah kepada cahaya matahari lebih tinggi peratusan anda untuk mengidap penyakit ini.

4. Mitos: Payung di pantai dapat melindungi anda dari cahaya matahari
Fakta: Pasir pantai berupaya memantulkan 17% radiasi UV, jadi terlindung bagaimanapun anda terdedah kepada sinaran UV. Namun berlindung sedikit sebanyak dapat membantu asalkan anda memakai losen tabir suria.

5. Mitos: Matahari tidak boleh menembusi cermin
Fakta: Cermin hanya dapat menapis sinaran UVB tidak UVA, yang mana UVA dapat menembusi jauh ke dalam cermin lantas kepada kulit. Disebabkan itu, orang dewasa mengalami masalah jeragat atau tompok hitam lebih pada bahagian kanan, dek kerana sinaran UV ketika memandu.

6. Mitos: Pemakaian tabir suria terlalu banyak akan menyebabkan kekurangan Vitamin D
Fakta: Mungkin selama ini anda menyangka yang pendedahan maksimum pada cahaya matahari diperlukan untuk membantu badan anda menghasilkan vitamin D. Namun daripada pemakanan anda juga dapat memperoleh Vitamin D serta lain-lain nutrien. Selain itu sedikit cahaya UV mampu menembusi kulit, walaupun dengan pemakaian krim tabir suria.

7. Mitos: Memakai baju berlengan panjang dapat mengelak daripada sinar UV
Mungkin benar, tetapi hanyalah jika anda memakai baju lengan panjang yang tebal. sekiranya baju anda jarang dan boleh lihat kulit dari mata kasar, sama juga seperti sinar UV ia dapat menyerap ke dalam baju nipis terus kepada kulit.
Fakta: SPF merujuk kepada tempoh kulit boleh didedahkan kepada radiasi UV sebelum ia mula terbakar. Tahap perlindungan tetap kekal pada SPF10 walaupun ia adalah gabungan losen SPF5 dan SPF10.

Apa Yang Kita Patut Tahu mengenai Sinar UV

1. Masa adalah penting untuk mengekalkan kecerahan kulit. Radiasi UV paling tidak berbahaya pada awal pagi dan lewat petang. Bagaimanapun, pastikan anda memberikan perlindungan terhadap kulit dari sinar matahari secukupnya.

2. Perlindungan suria untuk seumur hidup. Individu yang mula menggunakan pelindung matahari setiap hari pada usia 20 tahun boleh mengurangkan pendedahan seumur hidup kepada sinaran suria pada usia 70 tahun sebanyak 57 peratus hingga 67 peratus.

3. Tentukan tahap perlindungan yang anda gunakan. Hanya percayakan produk yang menyatakan tahap perlindungan yang ditawarkan.

p/s : Takut kena sinar UV....... berkurung dalam rumah je lah...hehe!

#kredit SINI

No comments:

Post a Comment

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...