13 August 2018

Legit VS Fufu | Apa Ke Bendanya Tu....

Apa ke bendanya tu.... Legit ? Fufu ? Legit vs Fufu  di katakan merujuk kepada barang berjenama original atau tidak original iaitu fake. Kiranya yang tiruan tapi serupa dengan yang sebenar atau original. Legit vs Fufu, mulanya aku fikirkan legit tu kek lapis sarawak dan fufu pula nama anjing dalam cerita animasi Jepun... hahaha!

Legit VS Fufu
Legit VS Fufu - Gambar dari IG streetwearbustamyisback

Legit adalah bahasa Inggeris merujuk kepada barangan jenama asli atau original. Manakala fufu pula bahasa Itali dari perkataan fukazie merujuk kepada fake atau tiruan. Sebuah bahasa slanga yang  di pertuturkan di media sosial sekarang ini.  Aku baru dapat tahu pasal legit dan fufu ini di IG seterusnya tertengok pula di buletin utama TV3. Barulah aku faham alkesahnya.



Bagi aku Legit ke atau fufu ke, bila orang yang berkedudukan pakai mesti nampak bergaya dan meletup. Kalau orang-rang biasa pakai, yang mahal pun atau di panggil legit orang tak percaya. Apapun jangan pula bila pakai yang fake atau fufu di katakan legit. Letak pula gambar dengan fufu di IG. Alamat kena bahan lah dek orang. 

Legit VS Fufu | Apa Ke Bendanya Tu....


Ramai orang sekarang dak celik dan pandai menilai legit dan fufu ni. Sekilas tengok diorang dah tahu yang itu original atau fake. Buat memalukan saja apabila  mengatakan barang itu original kalau dah memang fake. Jadi, orang yang acah-acah banyak duit dan kaya dah tak boleh nak menipu lagi. Ukurlah kemampuan sendiri. 

Baru-baru ni ramai instafamous di malukan apabila di ketahui barangan yang diorang peragakan dan pamerkan di IG adalah fufu @ fake. Lain kali nasihat aku pada instafamous dan orang-orang yang di kenali ramai seperti artis dan selebriti, jangan pamerkan barang fufu atau fake anda. Kalau yang legit  tu bolehlah. Kalau tidakpun, sila berhabis duit beli yang original atau legit.

Sekarang ada dan banyak laman instagram yang kerjayanya semak apa barangan berjenama yang sesiapa pakai dan pamerkan di sosial media, lebih-lebih lagi di IG memeriksanya seterusnya melabelkan barangan anda  fufu atau legit. Berjaga-jagalah kalian semua. Kalau anda sengaja  nak di di beri publisiti percuma okey je.

Ha.... apa lagi, yang dah terhantar gambar atau terpost gambar bersama barangan fufu tu padamkan cepat. Nanti tak pasal-pasal di katakan mempopularkan barangan tiruan @ ciplak @ fake @ fufu. Benda salah di sisi undang-undang bukan boleh di buat main-main. Itulah salah satu sebab aku tak nak berniaga barangan serupa yang berjenama ni... hurm!

Nak baca blog ini dan dapatkan informasi... klik SINI

p/s: Yang tak mampu jangan berlagak legit, yang buat-buat kaya pulak jangan berlagak fufu kata wartawan Safwan Sawi di Buletin Utama TV3....  kena batang hidung.... hahaha!

#kredit Buletin TV3

2 comments:

  1. saya pun baru tahu mengenai fufu ni hahahaha

    ReplyDelete
  2. da xde kje lain la dorang ni tgok pe org pkai legit ke fufu ke..
    haha adeii

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...