Beberapa Perkara Yang Perlu Di Lakukan Sebelum Bersolek

2:12:00 PM Noor Akma 2 Comments

Biasanya kita bersolek selepas mandi dan sudah semestinya semasa itu kita juga mencuci wajah hingga bersih. Tetapi untuk mengenakan solekan persediaan sebelum bersolek atau berdandan perlu lebih dari itu.  Beberapa perkara perlu di lakukan sebelum bersolek sebab untuk memastikan solekan kita nanti tampak cantik dan menawan bagaikan model dan jelitawan.

Beberapa Perkara Yang Perlu Di Lakukan Sebelum Bersolek
Beberapa Perkara Yang Perlu Di Lakukan Sebelum Bersolek

Ingatkan cuci muka hingga bersih dan menghapuskan kekotoran yang melekat di wajah sudah cukup untuk kita berdandan dan bersolek. Tapi kita silap di situ. Wajah yang nampak bersih tidak semestinya boleh di solek terus. Ada beberapa tatacara yang perlu dikuti sebelun di bolehkan bersolek. Barulah sempurna sebuah solekan dan tampak mani dam menawan.

Beberapa Perkara Yang Perlu Di Lakukan Sebelum Bersolek


- Perkara asas yang utama adalah, cuci wajah dari sebarang kotoran dan habuk dengan menggunakan pencuci muka yang sesuai dengan jenis kulit anda. Pencuci muka yang sesuai tau..!

- Skrub wajah untuk proses pengelupasan kulit agar sel kulit mati di buang sepenuhnya sebelum memulakan sessi solekan. Scrub di sapu rata dengan urutan membulat pada bahagian muka dan leher. Selepas tu bilas dengan air suam.

- Sapukan serum wajah terlebih dahulu sebelum anda menggunakan pelembap kulit agar kulit menyerap lebih banyak vitamin dan mineral. Serum juga boleh digunakan selepas proses skrub wajah kerana lapisan kulit yang tertutup dengan solekan menyebabkan liang pori tersekat dan berminyak.

- Pastikan anda menggunakan krim pelembap yang sesuai dengan jenis kulit untuk mengekalkan kelembapannya. Pelembap kulit boleh memberikan ia lebih lembut dan mencantikkan kesan solekan. Jangan lupa untuk gunakan pelembap yang mengandungi pelindung SPF. Impak titis pelembap pada wajah sebenarnya lebih berkesan dari kaedah urutan agar serapan pelembap lebih cepat dan pantas.

- Akhir  sekali sebelum anda memulakan solekan, sapukan bedak asas atau foundation  pada wajah. Sebolehnya, cari bedak asas atau foundation yang paling dekat dengan warna kulit.. Ini akan membuatkan warna kulit lebih serata dan kulit lebih halus, lembut untuk proses solekan.


Setelah meneliti semua perkara di atas, bolehlah kita menyiapkan solekan dengan lebih mudah, indah dan cantik menawan dan cantik bak model pentas peragaan. Bolehlah kalau nak di timpa perasan. ..... hahaha!

Sebenarnya dalam kita bersolek, berdandan ataupun merias wajah, seeloknya jangan keterlaluan. Jadilah diri sendiri dan di sesuaikan kemana tempat yang kita nak pergi atau bersosial. Agar tak nampak janggal di mata orang ramai.. huhuhu!

Untuk lebih informasi terkini... klik SINI

p/s : Bersolek ala kadar je... 

#kredit SINI
#pic fr google


2 comments:

Betul tu sis. Kena ada cara dia. Barulah mekap kita tu nampak berseri dan kulit wajah pun takde la pori-pori tersumbat sangat. Dulu saya pun lepas cuci muka terus apply fd. Tak tahu cara yang betul. Sekarang ni dah belajar dan dah apply. Artikel yang bermanfaat untuk newbie

good sharing...sy kekdg tu ikut suka jer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...