Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Juadah Bersahur | Ikan Bilis Sambal Campur Kentang

9:55:00 PM Noor Akma 4 Comments

Kebiasaannya juadah berbuka kami sekeluarga adalah hidangan berat yang berkuah. Contohnya seperti meehoon sup, laksa, laksam, mee bandung ataupun seperti juadah makan tengahari yang biasa. Jadi untuk hidangan juadah bersahur pula cukup dengan satu lauk yang kering sahaja. Ikan bilis sambal campur kentang inilah juadah yang biasa di buat waktu bersahur. Antara juadah kegemaran en suami dan anak-anak.

Juadah Bersahur | Ikan Bilis Sambal Campur Kentang
Juadah Bersahur | Ikan Bilis Sambal Campur Kentang

Dah hampir menjangkau pertengahan puasa dah kini. Juadah ini sudah beberapa kali aku buat untuk hidangan bersahur. Sentiasa membuka selera menikmatinya. Membuatnya pun paling ringkas dan mudah. Kebiasaanya aku buat juadah ni sebelum melelapkan mata. Jadi, waktu berbuka tinggal hidangkan sahaja di meja makan untuk di nikmati.


Tiada kerajinana aku nak buat masa waktu bersahur tu. Takut tak sempat untuk makan nanti. Al maklum bangun tidur waktu tu mamai sikit. Tapi kalau yang rajin tahap mega tu bolehlah buat masa bersahur. Tapi seeloknya kena siapkan bahan-bahan dulu pada tengah malam sebelum tidur. Di sini aku letak resepi campak-campak aku untuk sambal ikan bilis ni... hehe!

Juadah Bersahur | Ikan Bilis Sambal Campur Kentang


Bahan-bahan:

Segenggam ikan bilis
2 biji kentang
3 sudu makan cili giling
2 biji bawang besar
Secebis asam keping
Garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara-cara:

Ikan bilis di bersihkan dan di goreng garing. Kentang di buang kulit di hiris nipis dan di bersihkan dan digoreng sehingga lembut. Bawang besar juga di hiris nipis dan di goreng garing.

Tumis cili giling dalam kuali dengan minyak secukupnya sehingga naik bau. Masukkan asam keping dan garam serta gula secukup rasa. Akhir sekali masukkan ikan bilis yang telah di goreng garing, kentang yang di goreng dan bawang yang telah di goreng juga.

Kacau sehingga semua bahan bersalut dengan cili. Setelah itu bolehlah di angkat. Juadah bersahur sudah sedia untuk di hidangkan masa bersahur nanti. Selamat mencuba.

Pada hari-hari biasa pun aku selalu buat hidangan ini. Hidangan bajet waktu kesempitan atau buat menambahkan lauk sewaktu makan malam apabila lebihan lauk tengahari tak cukup. Lauk ni sentiasa menjadi kegemaran en, suami. Cuma aku saja yang kurang minat dengan lauk ni. Tekak aku ni memilih juga... heh!

Banyak resepi aku kongsi di blog ni.... Nak lihat, klik SINI

p/s: Tak minat pun kena masakkan juga. Dah tanggung jawab seorang isteri dan ibu... :)

4 comments:

resipi fav ni :D

Amanda Suria said...

Lauk ni laju je makan kalau sahur kan..pas tu goreng telur dadar..

makan ni dengan nasi panas memang ohsem sangat2.. hehe..

Biasa juga buat ni.
Simple kan. Memang utk sahur lauk ni.
Buka selera.

Aida ada juga masak kul 4 pagi.
Tetiba lauk berbuka licin!
Nak masak mlm, da letih.
Terpaksa la dapo berasap 4 pagi :-) hi hi hi

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...