01 November 2015

Ramuan khas untuk sakit tekak....


Dalam cuaca yang tak menentu nih... Jerebu dah berkurang. Tapi cuaca plak dah tak nmenentu. Elok2 hari panas terik.... tetiba jer guruh berdentum. So, badan pun sekejap panas.... sekejap okey.

Sakit tekak pun melanda. Tercari2 apa yang boleh hilangkan tekak yang perit nih.  Suara pun keluar macam angsa tercekik jer.... Rupanya ada ramuan khas untuk sakit tekak.

Jom share....

Bahan2:
Dua biji lemon (dibersihkan dan dihiris)
Dua biji halia, sebesar ibu jari (bersihkan dan dihiris menjadi kepingan bulat)
1 cawan madu

Cara2 :
1. Dalam bekas (350ml – 400ml), campurkan hirisan lemon (tinggal 3-4 hirisan) dan halia.
2. Tuangkan madu ke dalam bekas itu dengan perlahan. Ini mungkin mengambil sedikit masa untuk membiarkan madu tenggelam ke bawah dan di sekitar limau dan halia hirisan. Pastikan setiap ruangan udara diisi dengan madu. Tinggalkan sedikit ruangan di atas untuk ditutup dengan beberapa hirisan lemon.

3. Tutup bekas itu dan masukkannya ke dalam peti sejuk. Ia akan keras dan menjadi seperti agar-agar.

4. Campurkan 1 – 2 sudu teh ‘agar-agar’ madu itu cawan dan tuangkan air mendidih ke atasnya.

5. Boleh disimpan di dalam peti sejuk untuk 1 hingga 2 bulan.

Selamat mencuba!

p/s : share dari FB


4 comments:

  1. Boleh cuba ni. Thanks for sharing :)

    ReplyDelete
  2. Nak try buatla..tekak pun macam nak sakit ni.
    anyway saya sudah follow blog sis. Hope sis follow blog saya di http://penselduabee.blogspot.my/

    ReplyDelete
  3. wah..baru tau..boleh praktikkan ni, kalau tetiba sakit tekak..

    ReplyDelete
  4. wahh bagus ni.. terima kasih share info..


    www.yanieyusuf.com

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...