10 May 2018

Menang Giveaway Sambal Garing Che Nor Dan Makan Bersama Bubur Nasi... Perghh!

Sekali sekala aku join giveaway sementara mencari idea updated blog. Bulan lepas join giveaway Lea Azleya dapat menang hadiah sebotol sambal garing. Inilah untungnya jadi blogger iaitu dapat barang atau makanan percuma. Pertama kali aku merasa sambal garing Che Nor ni. Sedap rupanya...!

Menang Giveaway Sambal Garing Che Nor Dan Makan Bersama Bubur Nasi... Perghh!
Menang Giveaway Sambal Garing Che Nor Dan Makan Bersama Bubur Nasi... Perghh!

Aku dah rasa, sesuai dengan tekak. Sedap makan dengan nasi, bubur, roti tau. Aku dah rasa dengan semua tu.. Sekejapan itu tergerak hati aku nak buat bubur nasi makan dengan sambal garing che nor ni. Anak-anak semua suka bubur nasi. Apa lagi selepas makan pula dengan sambal garing che nor ini. Lagi bertambah sedap dan lazat lah rasanya.


Bubur nasi ni aku buat simple. Tak ada letak ayam atau apa-apa sebab nak makan dengan sambal garing punya pasal. Kebiasaan aku tambah ayam atau daging. Tetap sedap sebab dah tambah makan bersama sambal garing yang sedap ini.

Bubur Nasi Bersama Sambal Garing Che Nor
Bubur Nasi Bersama Sambal Garing Che Nor

Resepi bubur nasi aku ni mudah je. Senang yang amat. Tapi, kalau ada yang nak rasa resepi aku ini, aku letaklah resepi mudah yang tak seberapa ini. Resepi campak-campak dan rebus-rebus begitu sahaja. Tapi sedap jugak.. Di tambah lagi makan dengan di tabur sambal garing che nor.

Menang Giveaway Sambal Garing Che Nor Dan Makan Bersama Bubur Nasi... Perghh!


Bahan-bahan:

1 cawan beras
5 cawan air
2 biji bawang merah
1 biji bawang putih
1 hiris halia
1/2 sudu teh serbuk lada hitam
1 cawan santan cair / susu sejat
Garam dan gula secukup rasa
Minyak masak secukupnya

Cara-cara:

Beras di rebus bersama 5 cawan air. Bawang merah, bawang putih dan halia di mayang halus. Di goreng sehingga hampir garing dan di masukkan ke dalam beras yang sedang di rebus. Rebus beras sehingga menjadi hancur dan hampir pekat. 

Masukkan serbuk lada hitam dan susu cair. Kacau dan biar sehingga mendidih. Masukkan santan cair atau susu pekat. Perasakan dengan garam dan gula. Biar mendidih sekali lagi dan bolehlah diangkat.

Bila waktu nak makan bubur ni, taburlah dengan sambal garing che nor. Uhhhh, sedap menyelerakan sekali. Sebotol yang aku dapat ni tak sampai 3 hari dah habis licin. Kalau malas masak atau tak sempat masak, makan jelah sambal garing ini bersama nasi.. Sedap je!

Nak resepi sambal garing che nor?? Uikkk ... tak  reti aku nak buat sendiri ni. Sambal garing ni memang sungguh garing dengan ikan bilis yang rangup krup-krup dan cili kering tu pun berkeping-keping halus sekata je. Cantik je rupa sambal ni dengan warna yang menyelerakan.

Terfikir juga nak buat sendiri tapi tak pandailah aku nak buat macam ini. Jadi, beli ajelah... Dah ada siap untuk di beli... kan! Order sajalah. Nak order, boleh hubungi ... yer! Di no. 017-3215261. Gerenti sedap hingga menjilat jari... huiyooo!

Nak cari pelbagai resepi di blog ini... klik SINI

p/s : Di sebabkan sambal garing ni sedap, aku jadi seller produk ni... huhu!

2 comments:

  1. Memang tak boleh nak move on dengan sambal ni. sedap sangat. :)

    ReplyDelete
  2. balik umah mak mertua perasan ada sambal ni atas meja,try makan,perghhhhh sedapnyaaa....ari tu nampak kat petronas tapi tak beli,nyesal lak.

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...