31 October 2018

Khasiat Daun Durian Belanda Yang Bermanafaat Untuk Mengubati Penyakit

Buah durian belanda adalah sejenis buah yang agak pelik tapi rasanya yang masam-masam manis itu memang sedap. Nama yang seakan-akan seperti raja buah tapi langsung tiada persamaan dengan raja buah durian tu. Buah durian belanda ini ada sejenis bau yang kurang menyenangkan bagi sesetengah orang. Apatah lagi dengan bau daun durian belanda ini. Tapi sebenarnya daun durian belanda inilah yang sangat berkhasiat untuk megubati penyakit.

Khasiat Daun Durian Belanda Yang Bermanafaat untuk Mengubati Penyakit
Khasiat Daun Durian Belanda Yang Bermanafaat untuk Mengubati Penyakit

Dulu-dulu sewaktu kecil ada sepohon pokok durian belanda di belakang rumah aku. Sedapnya dapat makan buahnya yang berwarna keputihan  dan rasanya yang masam manis itu. Sekarang sudah lama pokok itu di tebang untuk membesarkan dapur rumah. Susah nak jumpa buah ini yang di jual. Ada tidak, dapat minum jus saja yang banyak di jual orang.



Pokok durian belanda merupakan pokok yang berasal dari hutan tropika Carribean Amerika Selatan yang kini telah di tanam di Asia Tenggara termasuk Malaysia dan Indonesia. Nama saintifiknya Annona muricata L. Ia bukanlah dalam kategori pokok durian, tetapi dinamakan sedemikian kerana memiliki duri lembut pada kulitnya. 

Antara khasiat dan cara-cara menggunakan daun durian belanda sebagai perawatan :


- Mencegah Dan Mengubati Kanser
Ambil 10 helai daun durian belanda yang sudah tua. Kemudian rebuslah dengan 3 gelas air. Biarkan sehingga mendidih dan surut sehingga menjadi segelas air sahaja. Minum dua kali sehari, selama dua minggu atau sehingga kanser yang dihidapi itu sembuh.

- Sakit Pinggang
Ambillah 20 helai daun durian belanda. Kemudian rebus dengan sukatan 5 gelas air. Biarkan sehingga mendidih dan tinggal sebanyak 3 gelas sahaja. Setelah itu, minumlah ¾ gelas air rebusan tersebut sekali sehari.

- Menguatkan Daya Ketahanan Tubuh
Khasiat daun durian belanda juga mampu menguatkan daya ketahanan tubuh. Ambil 5 helai daun durian belada. Rebus dengan sukatan 4 gelas air. Biarkan mendidih dan biarkan sehingga menjadi 1 gelas.Minumlah sehari sekali.

- Mengatasi Diabetis
Untuk mengatasi diabetis atau penyakit kencing manis, minumlah air rebusan daun durian belanda sehingga kadar gula dalam darah anda betul-betul stabil. Khaisat daun durian belanda boleh menurunkan kadar gula dalam darah.

- Menurunkan Tekanan Darah Tinggi
Hipertensi atau penyakit darah tinggi merupakan salah satu faktor mengundang penyakit strok.Sekiranya anda sudah memiliki tanda-tanda penyakit tersebut,sebaiknya minum air rebusan daun durian belanda untuk menstabilkan tekanan darah anda.

- Mengatasi Buasir
Untuk mengatasi masalah buasir, ambil 10 helai daun durian belanda tua. Kemudian rebus dengan 3 gelas air, didihkan sehingga menjadi 1 gelas. Setelah suam, minumlah sekali sehari sehingga penyakit buasir sembuh.

- Mengubati Sakit Urat/Saraf
Khasiat daun durian belanda dapat membantu mengubati sakit urat atau sakit saraf. Rebus 10 helai daun durian belanda tua, tetapi warnanya masih hijau pekat. Cuci bersih dan setelah itu rebus dengan sukatan 2 gelas air, didihkan biarkan menjadi 1 gelas.Minumlah dua kali sehari, pagi dan petang untuk mendapatkan khasiat sebenarnya.

Suatu hari nanti nak tanam pokok durian belanda untuk menikmati khasiat daunnya. Selain itu boleh makan buahnya yang lazat. Masih ingat, mak aku di kampung pernah buat jem durian belanda. Di warnakan jem tu dengan warna merah. Cantik sangat warnanya jadi warna merah jambu. Kuih raya tart nenas jadi tart durian belanda yang sungguh cantik bewarna merah jambu meriah pada  raya tahun itu. Kenangan... !

Nak dapatkan informasi di blog ini... klik SINI

p/s: Tanam poko durian belanda, nanti buahnya aku nak buat jem merah jambu dan buat tart nenas nyonya berinti jem itu dan jual. Mesti laku keras sebab lain dari yang lain.... hahaha!

#idea fr fb
#pic fr google

1 comment:

  1. Macam2 boleh dirawat dari durian belanda ni. Baru nak cari sebab orang tua kata boleh hindari katil dari pepijat juga. :)

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...