27 November 2016

Mempelam Cicah Kicap Cili Api...

Mempelam Cicah Kicap Cili Api...

Buah-buahan Dari Kampung...


Semalam mak bapak dan adik beradik aku sekeluarga datang dari kampung. Diorang datang ke Shah Alam sebab nak menghadiri majlis perkahwinan sepupu yang di adakan di sini. Singgah ke rumah aku hantar buah nangka, pisang dan mempelam. Lepas tu aku ikut dorang sekali makan kenduri.

Seronok dapat ole-ole dari kampung. Balik dari kenduri malam tu aku dah terliur dan teringin nak makan buah mempelam cicah  kicap cili api. Kata orang, tak boleh malam-malam makan buah asam nanti sakit perut. Kami anak-beranak kebal sikit, tak ada yang sakit perut hari ni..... hehe!

Mempelam Cicah Kicap Cili Api...

Buah mempelam telur


Rasa buah mempelam telur ni masam tak hengat le... kalau yang masak mengkal tu ada la sikit rasa masam manis. Dah banyak makan, ngilu gigi dibuatnya dek kemasaman yang menyengat tu. Cicah kicap, gula dan cili api ditenyeh sekali.... Pergh, sedap wehh... Kalau ditambah belacan bakar lagi terangkat tapi mengenangkan ada yang elegik pulak. Terpaksa abaikan yang tu.....

Buah-buahan yang lain masih belum masak lagi. Kena peram dulu. Nanti dah masak, aku buat cerita kat sini lagi berkenaan buah-buahan tu. Nangka tu boleh tahan besarnya. Kalau cempedak boleh buat goreng. Nangka ni tak tau nak buat apa selain makan begitu je.... buat bubur kot.. entahhhh!

p/s : Tapi yang tak bestnya mak bapak aku tak dapat masuk ke rumah aku, tak larat diorang nak memanjat tangga rumah aku di tingkar 3. Entah bilalah rumah baru aku tu nak siap.... haihhh!


2 comments:

  1. Mak ai beliur dibuatnya dgn pelam ni

    ReplyDelete
  2. huhuhu kecur ailio husna.. T_T

    nangka boleh buat gulai.. sedappp~

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...