Teknik Dan Ilmu Pemakaian Kain Batik Zaman Dulu

2:16:00 PM Noor Akma 5 Comments

Kain batik sangat sinonim dengan masyarakat Melayu. Ramai yang masih memakai kain batik sebagai pakaian harian sewaktu di rumah walaupun golongan muda dah mula meninggalkan kebiasaan ini. Al maklum tak reti nak pakai dan tak pernah cuba memakainya. Kalau sesekali pakai kain batik pun, main belasah je pakai dan tak kisah tentang kedudukan coraknya... kan!

Teknik Dan Ilmu Pemakaian Kain Batik Zaman Dulu
Teknik Dan Ilmu Pemakaian Kain Batik Zaman Dulu
Kali ni aku nak cerita sikit berkenaan corak pada kain tu. Pasal tentang pemakaian kiri ke kanan dan cara mengikat tu aku rasa ramai yang dah tau cuma tak berani nak pakai sebab takut terlucut. Ya tak? Bak kata omputih... praktis make perfect. kalau rajin memakainya baru kita tau macam mana nak jaga bagi kain tidak terlucut dan cara yang kita selesa ikut longgar dan ketatnya ikatan itu. Tak kisahlah, bukan suka dan minat nak pakai.. kan.. hehe!

Sebenarnya corak pada kain itu dan susunan semuanya ada makna tersendiri tau. Kena tengok betul-betul. Kena hati-hati memakai dan tengok kepala kain dan kaki kain. Ada yang bercorak menaik dan ada yang bentuk pokok seperti pokok menjalar dan macam-macam lagi. Jadi jangan pula terbalik pula pokoknya.  Akar di atas bunga di bawah. Nak lebih selamat, beli yang bercorak abstrak.. hahaha! 

Teknik Dan Ilmu Pemakaian Kain Batik Zaman Dulu


Perkara yang ini baru aku tau... Rupanya zaman dulu ada makna susunan letak selisih kain tu waktu memakainya. Anak dara lain, mak dara berteman pun lain, mak dara tak berteman pun lain juga letak kepala kainnya. Baik-baik  nanti yang anak dara terpakai macam mak dara kan dah terlepas peluang. 

Anak dara kepala kainnya duduk di selisih depan. Mak dara berteman kepala kainnya di bahagian belakang. Mak dara tak berteman kepala kainnya bawa la semula ke selisih depan mana la tahu kot ada yang berkenan. Nampakk?? Bijak tak seni bahasa dulu-dulu tak payah nak risik-risik sangat sudah berpunya ke belum. Tengok kain pun dah tahu statusnya.


Hoho... pengetahuan aku pun tak sampai ke situ. Aku memang hari-hari pakai kain batik bila duduk di rumah. Lepas ni kena tengok sendiri susunan kain yang biasa aku pakai ni. Biasanya aku tak pernah kisah pasal ni tapi yang corak kain, kepala kain dan bunga di kain tu memang aku pastikan tak menonggeng ke bawah.

Sekarang ni ramai golongan muda atau mak-mak muda yang pakai kain batik masa dalam pantang saja. Anak dara sekarang ni lagi lah tak nak pakai kain batik. Nak pakai dengan cara senang saja diorang ni. Orang dulu macam arwah opah aku selamba  pakai jalan-jalan kain batik ni. Tapi bila keluar berjalan, dorang pakai tali pinggang. Ingat lagi tali pinggang besi opah aku tu. 

Nak baca tentang informasi di blog ni... klik SINI

p/s: Aku pakai kain batik kat rumah je... Dengan sedikit pengubahsuaian seperti buat skirt labuh atau seluar baru generasi muda mahu memakainya kot... ! Dah ada dulu tapi fesyen sekejap je dah berubah... hurm!

#kredit FB Farah Ramly

5 comments:

Lina Shaza said...

kita sampai sekarang tak pandai pakai kain batik..asyik terlucut je hihi

Sha tak pandai sangat pakai kain batik.. Selalunya mesti pakai dengan seluar tight kat dalam kain batik.. Kikiki.. Risau tertanggal..

Cik Puan Ena said...

Pakai masa pantang je hehe..klu pakai sekarang takut tlucut je dukung anak .hahaha

Mrs Pip said...

mrs pip pakai kain batik tme berpantang saja , hehe..

aswaleyla said...

sama la kita. pakai ikut dan je corak kemana. asalkan tak terlucut. baru tahu, nice share, lepas ni kena pkai kepala kain kedepan kotkot cepat org masuk meminang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...