19 November 2016

Lesung Batu Dah Pakai Baju Perisai.... Huwarghhhh!


Lesung Batu @ Lesung Tumbuk


Bila ternampak je gambar ni di wall FB aku.... aku gelak tak tertahankan sampai berair2 mata dan hidung aku. Very2 kreatif sungguh dorang ni... Terkenang anak2 bila di suruh menumbuk cili siap pegang tudung periuk untuk dijadikan perisai lindung mata. Kengkadang pakai spek hitam en. suami. Kalau tak jumpa atau en suami bawa pergi kerja... tudung periuk jadi perisai lah jawabnya.

Iyalah jugak... nak elak mata terpercik tu sudah semestinya. Kalau terkena, mengelupur jawabnya. Pedih tak terkira sangat-sangat. Tu yang dicari macam2 cara untuk mengelakkan terkena mata. Ada yang kata... apa susah, pakailah blender. Tapi tak semua bahan masak boleh dikisar... tak betul2 hancur dan tak sedap!

Sambal Belacan Tumbuk Lagi Sedap


Kalau nak buat sambal belacan..... lagi sedap di tumbuk. Kalau kisar, kesedapannya kurang dan tak menyerlah rasanya. Nanti nak tumbuk sambal... boleh guna cara dan petua dulu2 ni. iaitu kalau terpercik juga kat mata, selain cuci dengan air yang banyak, basuh kaki. Jika terpercik mata kiri basuh kaki kanan. Begitulah sebaliknya.

Kalau terpercik kedua2 mata, basuhlah kedua2 kaki. Dah pernah cuba, berkesanlah... atau mungkin hanya kebetulan. Sukahati lah koranglah nak kata apapun..... tapi cara menumbuk ni memang win, lawak dan kreatif giler. Aku bagi lima bintang.... huiyyyo!

p/s : Teringin plak makan sambal belacan, jom buat... jangan lupa pasang perisai...hihi!

2 comments:

  1. erkk kn!! ok nnti cr lesung kita punya perisai pulak

    ReplyDelete
  2. Sempoi je guna perisai gini.. Selamat mata. :p

    www.reenri.com

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...