15 July 2018

Cekodok Dengan Sosej Goreng Bentuk Sotong Yang Unik... Haha!!

Kadang-kadang ada saja makanan unik di cipta oleh orang-orang yang kreatif. Kali ini aku tertarik dengan cekodok dengan sosej goreng di goreng bersama. Sosej tu di bentuk jejari sotong. Memang menakjubkan bentuknya. Rasa cekodok dengan sosej goreng ini tak adalah berperisa sotong. Hanya bentuk menyerupai sotong. Itu yang unik tu... hehe!

Cekodok Dengan Sosej Goreng Bentuk Sotong
Cekodok Dengan Sosej Goreng Bentuk Sotong

Aku dapat lihat idea ini melalui group FB iaitu group MAHN. Memang mudah saja membuatnya. Tepung boleh guna tepung cucur adabi. Boleh juga tepung itu di bancuh sendiri. Pilih sendiri mana-mana yang di sukai dan memudahkan. 


Sosej pula hanya sosej biasa yang boleh di beli di supermarket dan kedai runcit. Tak kisahlah sosej perisa apa saja. Sebatang sosej di potong dua dan bahagian hujungnya di belah-belah membentuk beberapa belahan menyerupai jejari sotong.

Resepi Cekodok Dengan Sosej Goreng Bentuk Sotong 


Bahan-bahan: 

Sepaket tepung cucur adabi
Sepaket sosej
Air 
Minyak masak secukupnya

Cara-cara:

- Bancuh tepung cucur adabi. Seeloknya buat pekat sikit dari biasa untuk memudahkan bancuhan tepung lekat pada hujung sosej nanti.

- Potong dua sebatang sosej. Di hujung bahagian yang bulat, belah tanpa putus 6 bahagian sosej untuk membentuk jejari sotong.

-  Di bahagian satu lagi, celup dalam tepung cucur untuk membentuk badan dan kepala sotong. 

- Goreng terendam dalam minyak yang banyak. Buat sampai habis semua adunan cucur dan sosej. Toskan di atas tisu dapur. 

- Dah siap, bolehlah di hidangkan bersama sos.

Hidangan cekodok @ cucur sosej goreng ini sesuai di buat bekal untuk anak-anak ke sekolah. Sarapan pagi dan minum petang pun sesuai. Mesti anak-anak seronok dan terasa lucu melihat kepelbagaian bentuknya.

Tuanpunya resepi yang kreatif ni buat bekal untuk suami dia pergi kerja. Memang kelakar dia ni. Bila bentuk kecik besar ni di katakan emak bapak dan anak-anaknya berkumpul sendat sebekas. Apapun resepi cekodok ni memang menarik hati. Boleh jadi viral nih... hehe!

Untuk lebih resepi dan informasi... klik SINI

p/s:  Untuk yang empunya idea kreatif ni, aku mohon kongsi idea yer. Aku pun bercadang nak buat nanti. Tunggu kumpul bahan dulu... huhu! 

#kredit group FB MAHN

4 comments:

  1. kreatif sangat empunya resipi ni! Nanti nak try jugak lah buat :D

    ReplyDelete
  2. Salam.....
    Pertama kali singgah blog femes....

    Salam kenal ye....

    ReplyDelete
  3. Nampak menarik la kak..boleh cuba nanti ni

    ReplyDelete
  4. ha ha ha ha menarik.
    kreatif.
    kalu buat ni surely Ijat suka makan.
    cekodok dia suka.
    sosej pun dia suka.
    wow! terbaik lah...

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...