Uniknya Senyumanmu.... Senyumlah Selalu!

9:56:00 PM Noor Akma 1 Comments


Siapa sangka bahawa sebuah lengkungan manis di wajah dapat memberi berjuta-juta erti, berjuta-juta tanda, berjuta-juta misteri di dalamnya. Sebuah respon positif dimana semua orang akan menyambut hal tersebut secara senang, gembira, dan bahagia. 
Selain boleh menjadi penanda seseorang sedang bahagia, senyuman juga boleh membuat anda di lihat lebih segar dan berseri. Orang yang murah senyum akan dipandang sebagai orang yang sopan dan ramah terhadap orang yang ada di sekitarnya. Kerana itu, tersenyumlah!
Tidak hanya membuat Anda dilihat lebih ramah dan sopan, ternyata senyuman juga mempunyai sejumlah fakta menarik lainnya. Beberapa di antaranya bahkan ada yang menyebutkan bahwa senyuman bermanfaat untuk kesihatan tubuh manusia. Tidak percaya?
Berikut ini adalah manfaat dan juga beberapa fakta unik mengenai senyuman.

Senyuman dapat memperpanjangkan usia.
Sebuah penelitian di tahun 2010 menemukan bahawa kekuatan senyuman 150 pemain Major League Baseball dibandingkan dengan panjang usia mereka. Penelitian tersebut dilakukan berdasarkan pada 150 foto-foto mereka dari tahun 1952. Mereka yang dianggap memiliki senyum asli, dan berseri memiliki hidup rata-rata selama 80 tahun. Mereka yang hanya setengah tersenyum, hidup sampai sekitar usia 75 tahun. Bakinya yang sama sekali tidak tersenyum masuk dalam kelompok usia 72 tahun. Sebenarnya tersenyum bukanlah suatu acuan untuk memperpanjangkan umur, namun sebuah senyuman menunjukkan bagaimana orang-orang itu menjalani hidup mereka.

Sebuah senyuman setaraf 2000 batang coklat

Senyum merangsang sistem stimulasi otak lebih baik dibandingkan makanan manis. Penelitian di negara barat menemukan bahwa satu senyuman dapat menghasilkan peningkatan yang sama dengan 2000 batang coklat dalam hal stimulasi otak.

Senyum boleh merubah suasana

Tersenyum tak hanya mengubah suasana hati orang tersebut, tapi tersenyum juga boleh membuat orang-orang disekitarnya, dan membuat hal-hal menjadi lebih bahagia Ini kerana senyum boleh merubah dan membawa kebahagiaan bagi orang lain.

Trend senyum presiden

Sampai awal abad kedua puluh, senyuman para pemimpin negara-negara di dunia merupakan hal yang langka untuk dilihat, menurut University kertas Willamette pada penelitiannya mengenai perubahan konsep kepresidenan AS. Presiden sengaja tidak tersenyum di depan umum dengan tujuan agar di lihat serius. Hal ini mulai berubah dengan tersenyumnya Theodore sebagai presiden pertama yang pernah difoto dengan senyum lebar dan menjadi pembicaraan hangat di surat khabar.

Anak kecil lebih banyak tersenyum

Berdasarkan penelitian TED, anak-anak tersenyum sebanyak 400 kali sehari lebih banyak dibandingkan orang dewasa yang hanya tersenyum lebih dari 20 kali sehari. Anak-anak pada dasarnya lahir dengan senyuman. Gambar 3D USG menunjukkan janin tengah tersenyum di dalam rahim. Bayi yang baru lahir biasanya tersenyum beberapa hari sebelum dilahirkan, dan saat berumur enam minggu, bayi akan tersenyum saat mereka melihat orang tuanya.

Senyum dapat melepaskan endorfin, penghilang rasa sakit dan serotonin

Sebuah pengkajian telah menemukan bahawa sebuah senyuman dapat melepaskan endorfin di dalam tubuh kita. Endorfin adalah sebuah hormon yang boleh mengurangi rasa sakit secara alami dan serotonin. Ketiganya boleh membuat orang merasa lebih baik dan sebagai ubat yang alami.
Justeru itu.... senyumlah selalu...!

1 comments:

jom join GA pertama saya http://myownlifemyself.blogspot.com/2015/03/first-giveaway-by-aishah-badrulhisham.html

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...