Bila Sakit Kepala ..... Sakit Itu Rahmat Dan Penghapus Dosa

11:22:00 PM Noor Akma 3 Comments

Hari ini sakit kepala, sakit tekak dan lenguh-lenguh badan semua menerjah pada aku sekali gus. Ku paksakan diri juga melakukan rutin harian. Kepeningan ini bukan boleh di layan sangat nanti sakit kepala makin menjadi-jadi. Tapi tu lah bila sakit kepala ini hadir, idea dan mood menulis blog pun ke laut sudahnya.

Bila Sakit Kepala ..... Sakit Itu Rahmat Dan Penghapus Dosa
Bila Sakit Kepala ..... Sakit Itu Rahmat Dan Penghapus Dosa

Maka terjadilah entri merepek ini. Sebagai tulang belakang keluarga, seorang isteri dan ibu, selagi masih berdaya bergerak ke sana kesini kiranya masih bertanggung jawab menjaga keluarga. Jadi aku mesti kena kuat dan bersemangat mengerjakan apa yang perlu. Kalau tidak, pincang jadinya rumah dan akan terjadilah  sedikit huru-hara di buatnya.

Kata orang sakit-sakit ini biasalah...  sakit itu rahmat dan penghapus dosa.... gittuuu...!

Rasulullah SAW bersabda: “Apabila seorang hamba yang beriman menderita sakit, maka Allah memerintahkan kepada para malaikat agar menulis perbuatan yang terbaik yang dikerjakan hamba mukmin itu pada semasa sihat dan pada semasa waktu senangnya.” 


Ujaran Rasulullah SAW tersebut diriwayatkan oleh Abu Imamah al Bahili. Dalam hadis yang lain Rasulullah bersabda : 

“Apabila seorang hamba mukmin sakit, maka Allah mengutus 4 malaikat untuk datang padanya.” Allah memerintahkan : 

1. Malaikat pertama untuk mengambil kekuatannya sehingga menjadi lemah. 

2. Malaikat kedua untuk mengambil rasa lazatnya makanan dari mulutnya. 

3. Malaikat ketiga untuk mengambil cahaya terang di wajahnya sehingga berubahlah wajah pesakit menjadi pucat lesi. 

4. Malaikat keempat untuk mengambil semua dosanya , maka berubahlah pesakit menjadi suci dari dosa. 

Bila Sakit Kepala ..... Sakit Itu Rahmat Dan Penghapus Dosa


Tatkala Allah akan menyembuhkan hamba mukmin itu, Allah memerintahkan kepada malaikat 1, 2 dan 3 untuk mengembalikan kekuatannya, rasa lazat, dan cahaya di wajah sang hamba. 

Namun untuk malaikat ke 4, Allah tidak memerintahkan untuk mengembalikan dosa-dosanya kepada hamba mukmin. Maka bersujudlah para malaikat itu kepada Allah seraya berkata : “Ya Allah mengapa dosa-dosa ini tidak Engkau kembalikan?” 

Allah menjawab: “Tidak baik bagi kemuliaan-Ku jika Aku mengembalikan dosa-dosanya setelah Aku menyulitkan keadaan dirinya ketika sakit. Pergilah dan buanglah dosa-dosa tersebut”

Dari apa yang dapat di ketahui  di atas...  redholah aku dengan rasa sakit yang di beri Allah sesekali dalam hidup ku. Letih rasanya sehingga otak pun rasanya tidak berkeupayaan nak berfikir lebih untuk menyiapkan kerja yang ada. InsyaAllah setiap penyakit akan Allah sembuhkan, selama kita berharap hanya pada-Nya dan senantiasa memohon pada Allah.... Aminnn!!!

Hanya sebuah catatan inspirasi sendiri ... Untuk lihat lagi klik SINI

p/s: Harap esok dah betul-betul sihat... nak melawat tapak tanah nanti...!


3 comments:

Nona Qiyah said...

Semoga sembuh kak.. betul, sakit penghapus dosa, inshaALLAH dengan izinNYA segala yg terjadi :)

Ehem, jom support GA Nona, first time buat, harap ada sambutan.
Thanks
http://nonasani.blogspot.my/2017/08/giveaway-saya-nak-prime-buster-cream.html

mamapp said...

Syafakillah kak.. saya pun dah sakit tekak dah batuk kuat Sgt. Teringat Pula masa jumpa aritu hihi

Semoga cepat sembuh ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...