20 August 2017

Resepi Masak Lemak Cili Api Nenas Bersama Tulang Ikan Masin

Dua hari lepas lauk masak lemak cili api nenas bersama tulang ikan masin inilah yang jadi hidangan keluarga aku. Dah lebih ratusan, mungkin dah ribuan kali aku masak lauk ni. Kesedapanyan dah tentulah dari masam-masam manis nenas di tambah kemasinan ikan masin dan lemak santan kelapa. lebih-lebih lagi berperisa pedas citarasa masakan Negeri Sembilan yang sinonim dengan masak lemak cili api yang pedas meletup. 

Resepi Masak Lemak Cili Api Nenas Bersama Tulang Ikan Masin
Resepi Masak Lemak Cili Api Nenas Bersama Tulang Ikan Masin

Macam biasa, en suami yang paling suka akan masakan ini. Maklumlah dia anak Negeri Sembilan jati. Itulah masakan yang mesti ada sekurang-kurangnya 2 - 3 kali seminggu atau mungkin lebih tapi tukar-tukarlah bahan-bahannya walau masih di panggil masak lemak cili api juga. Memang bertambah-tambah nasi di pinggan di buatya.

Kepedasan ikut citarasa sendiri tapi boleh di sesuaikan rasanya untuk yang tak nak terlalu pedas. Kalau orang Negeri Sembilan memang nak terasa kepedasannya. Barulah sedap terangkat rasanya. Ikan masin tu, kali ini en suami beli yang besar gedabak tulangnya. Tapi masih banyak lagi isi pada tulang-tulang tu. Keras betul tulang-tulang tu sehingga bersusah payah nak memotongnya.


Pastikan santan betul-betul pekat. nanti kalau cair memang pecah dia punya kuah tu dah tak cantik dan rasa pun jadi kurang. Faktor mengacau masa memasak pun penting iaitu kena kacau sentiasa untuk mengelakkan santan pecah minyak. Jadi jangan tinggalkan dapur walau sekejap. Marilah kita tengok resepi pula.


Resepi Masak Lemak Cili Api Nenas Bersama Tulang Ikan Masin


Bahan-bahan:

1 biji nenas sederhana
1 keping tulang ikan masin
15 biji cili api
1/2 inci kunyit hidup
2 ulas bawang merah
1 batang serai
2 cawan santan pekat 
1keping asam keping
1 atau 2 cawan air
Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara:

Nenas di buang kulit dan hidungnya serta di hiris nipis dan kecil. Tulang ikan di potong ikutlah besar mana yang di kehendaki. Cili api di tumbuk lumat bersama kunyit hidup dan bawang merah. Serai di titik sahaja.

Masukkan bahan tumbuk, serai dan asam keping ke dalam periuk. masukkan secawan santan pekat dan secawan santan cair. Panaskan api dan masakkan bahan sehingga hampir mendidih.

Masukkan nenas dan tulang ikan kacan sentiasa dan tunggu sehingga mendidih lagi. Masukkan secawan santan pekat. Sekiranya nak kuah banyak, boleh masukkan air lagi. Kalau rasa ok, tak perlu. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.

Pastikan gulai sentiasa di kacau untuk mengelakkan terjadinya pecah minyak. Bila gulai dah mendidih sekali lagi dan sudah pasti gulai elok kejadiannya... bolehlah di angkat tapi truskan mengacau sehingga suhu panas menjadi agak suam agar gulai tak pecah minyak.

Dah siap semua, bolehlah di hidangkan. Nak tengok resepi lagi.... klik SINI

p/s : Rasanya, ummph... sedap macam biasa... hihi !

3 comments:

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...