Petua Menghilangkan Pijar Tangan Yang Terkena Cili

1:33:00 PM Noor Akma 2 Comments

Biasa berlaku apabila mengendalikan cili ketika dalam proses memasak tangan menjadi pijar akibat terkena cili. Proses memasak itu memotong, menggunting, menumbuk dan beberapa proses lagi memerlukan cili itu di pegang menyebabkan pijar tangan. Ada cara dan petua untuk menghilangkan pijar tangan yang terkena cili itu. 

Petua Menghilangkan Pijar Tangan Yang Terkena Cili
Petua Menghilangkan Pijar Tangan Yang Terkena Cili

Ada sesetengah jenis cili memang kuat pedasnya sampai membuatkan kesannya melekat pada jari-jemari dan juga tangan. Terasa panas, gatal, pedas, dan pedih. Inilah yang dikatakan dan di maksudkan dengan pijar. Walaupun setelah dicuci dengan air, rasa pijar tu tetap ada, malah semakin lama rasa pijar itu semakin terasa.



Ada beberapa petua mudah yang boleh hilangkan pijar tangan dengan cepat dan mudah menggunakan bahan-bahan semulajadi yang mudah dijumpai di dapur. Insya'allah rasa pijar itu dapat di hilangkan sedikit demi sedikit.

Petua Menghilangkan Pijar Tangan Yang Terkena Cili


- Garam
Ambil 3 sudu besar garam makan dan lumurkan pada tangan selama beberapa minit untuk menghilangkan rasa pijar tersebut. Bilas dengan air. Atau gunakan garam dengan sedikit air. Gosok seperti biasa dan bilas.


- Gula
Cara yang sama seperti menggunakan garam iaitu lumurkan atau campur dengan air. Gosok keseluruhan tangan dan bilas.

- Beras
Masukkan tangan ke dalam tong beras. Gosok tangan dengan butir-butir beras itu sehingga pijar hilang. Tapi, pastikan tangan kering terlebih dahulu sebelum memasukkan tangan. Nanti rosak pula beras dek kelembapan tangan.

- Susu
Sapu keseluruhan tangan dan jari dengan susu pekat atau susu cair pun boleh. Tumpuan di berikan pada tempat yang lebih terasa pijar. Sedikit demi sedikit rasa pijar pasti akan hilang.

- Air Ais
Rendam ke dalam air ais. Rasa sejuk ais itu dengan cepat menyegarkan diri dan rasa pijar sedikit demi sedikit akan hilang.

- Minyak Masak
Gosok dan lumur jari jemari yang pijar dengan minyak masak. Insya'allah lama kelamaan rasa pijar akan hilang. Bilas dengan sabun dan air.

- Hampas Kelapa
Boleh juga menggunakan hampas kelapa iaitu dari kelapa yang sudah di perah santannya. Gosok dan  ramas keseluruhan tangan dengan hampas kelapa itu. Lam-kelamaan insya'allah rasa pijar akan hilang

- Asam jawa
Lumurkan jari jemari yang pijar dengan asam jawa yang sudah di tambah sedikit air. Biarkan sebentar dan basuh serta bilas tangan dengan air. Insya'allah boleh melegakan rasa pedih dan pijar dan seterusnya menghilang.

Sekadar memanjangkan perkongsian dan pengetahuan sendiri untuk tatapan dan bacaan di masa akan datang. Semoga infomasi petua ini bermanafaat untuk pengetahuan kita semua. Aku kutip petua-petua ini di FB dan google dan dari pengetahuan sendiri.

Nak lebih informasi.... klik SINI

p/s: Satu perkara yang perlu di ingat, jangan sentuh tangan yang pijar di tempat-tempat sensitif. Nanti kepijaran dan kepedihan berjangkit. Terutamanya apabila ke tandas... huhu!

2 comments:

Usry Norie said...

Terima kasih atas perkongsian ini. Pernah kena pijar cili ni, berjam juga a menunggu baru tak rasa pijar. InsyaAllah akan cuba petua ini dilain kali.

Abam Kie said...

Assalamualaikum. Tahniah kerana anda terpilih sebagai salah seorang pemenang GA yang Abam Kie anjurkan tempohari. Untuk maklumat lanjut dan cara untuk menuntut hadiah, sila layari pautan di bawah ini. Terima kasih.

https://www.zukidin.com/2018/08/keputusan-guess-my-weight-giveaway.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...