Tak Nak Lagi Berniaga Di Tempat Awam, Kiosk Pusat Beli Belah, Berniaga Online Saja...

5:05:00 PM Noor Akma 2 Comments

Nak cerita kisah 10 tahun lalu hingga  beberapa  tahun lepas berniaga di tempat awam, kiosk pusat beli belah  dan macam - macam tempat expo dan event. Sekarang ini sejak 4 -5 tahun lepas aku dah berhenti berniaga di tempat awam dan beralih ke beniaga online saja di rumah. Tak ada dah cerita letih penat, keluarga terabai dan rumah yang bersepah.

Inilah Suasana Dan Barang Berniaga Di Tempat Awam, Kiosk Pusat Beli Belah Dulu...
Inilah Suasana Dan Barang Berniaga Di Tempat Awam, Kiosk Pusat Beli Belah Dulu...

Dulu masa berniaga di pelbagai tempat, betapa penatnya tak terkata. Mana lagi masaalah yang banyak iaitu masaalah keluarga yang terabai. Mana tidaknya, pelajaran anak-anak merosot di sebabkan aku tak dapat memberi perhatian kepada mereka. Selain tu, makan minum mereka juga jadi tak menentu. Sedih kan?

Keadaan rumah yang terabai dan bersepah dah tak terkirakan apatah lagi. Mana taknya, pergi kerja cuaca masih gelap dan balik kerja, malam dah melabuhkan tirainya. Kerja di rumah yang sempat hanya membasuh pakaian yang bertimbun dan memasak sekali sekala apabila tak kepenatan saja. Biasanya membeli makanan yang siap atau pun  makan terus di kedai.



Setelah ada masaalah di suatu tempat berniaga tu, katanya nak ubahsuai tempat. Selepas tu dah tak boleh berniaga pula. Daripada berniaga di tempat lain, aku buat keputusan  tak nak berniaga dah. En. suami masih nak berniaga lagi. Setelah itu aku berniaga sekali atau 2 kali dalam seminggu. Hujung minggu sahaja berniaga. Tapi pendapatan tak sebanyak mana. Letih yang dapat.

Semasa masih berniaga di tempat-tempat tu aku dah pun berniaga online tetapi secara sambilan sahaja. Kadang-kadang buat dan biasanya tidak. Ikut mood dan kepenatan yang ada. Jadi, bila dah tak berniaga secara terus ni, aku aktifkan balik berniaga online. Aku berniaga online sepenuh masa dan aktif juga dengan menulis blog.


Tak Nak Lagi Berniaga Di Tempat Awam, Kiosk Pusat Beli Belah, Berniaga Online Saja... 


Alhamdulillah, berniaga online aku bergerak maju. Mula-mula jual tudung dengan membeli tudung secara borong dan menjualnya secara online. Tapi, apabila tudung dah kurang permintaan, aku beralih ke jualan secara dropship. Tak perlu simpan stok, tak perlu  pos barang. Jual saja produk pakaian dari butik. Sekarang aku reseller dari hampir 30 buah butik dan supplier di Malaysia.

Pendapatan berniaga online dah tak payah fikir sewa tapak, gaji pekerja, tol, minyak kereta dan sebagainya. Jumlah yang dapat, itulah untung bersihnya. Di bulan-bulan biasa sentiasa ada pendapatan aku.  Kalau musim perayaaan sekali ganda lebih dari tu. Tambah dengan duit yang aku dapat dalam penulisan dan pengiklanan di blog bolehlah untuk di tambah bersama dengan pendapatan en suami. Cukup-cukup untuk di cukupkan mejalani  kehidupan di bandaraya besar ni. 

Ada juga kengkadang en. suami ajak aku berniaga balik macam dulu. Aku dah tak nak dan tak sanggup lagi buat kerja macam dulu. Pendapatan kalau di kira dari modal, sewa tapak, upah pekerja, tol, makan minum tak sebanyak mana pun. Jadi aku dah buat keputusan, tak ada nak tarik balik. Minta maaflah yer. Itulah sudah muktamad kata aku. 

Aku lebih bahagia duduk di rumah dan jadi suri rumah. Hari-hari dapat jaga makan minum anak. Tak nak pening kepala dengan pelbagai masaalah cari stok, tak cukup stok, ragam pekerja masa banyak cawangan di buka. Belum lagi terbeli barangan yang tak ada kualiti. Jadi macam tu bila aku tak ikut beli stok barang niaga... huh!

Sekarang ini aku tumpukan update blog personal, update blog berniaga dan seterusnya update di FB dan IG juga. Selepas tu hanya tunggu pelanggan whassap untuk membeli. Untuk blog personal, samada dapat projek review atau tunggu saja pendapatan  daripada pengiklanan tapi mesti ada kerajinan untuk menulis sekurang-kurangnya satu entri setiap hari. Lebih aman  dan bahagia rasanya kehidupan sebegini, tak kecoh dan terkejar-kejar kesana kemari... hurm!

Nak baca cerita, catatan dan informasi di blog ini... Klik SINI

p/s: Hari-hari mengadab laptop, membelek hanphone. Sambil tu boleh tengok tv. Tiada yang susah payah dah aku rasa. Yang ada hanya lega sebab jauh dari kesibukan dan keresahan. Pasal duit, banyak mana pun tetap tak cukup untuk di cari... aihhh!!

2 comments:

aisyah elsa said...

goodluck dalam bisnes kak. bisnes online ni memang sesuai untuk suri rumah. by the way, akak ada buat fb ads ke ?

Noor Akma said...

@aisyah elsa... Ada juga buat untuk dapatkan banyak like FB page sekali-sekala. Untuk boost produk tak buatlah sebab tak pegang stok. Ada rezeki lebih nk keluarkan produk sendiri, barulah boomkan FB ads...hehe!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...