06 May 2017

Whatssap Dan Facebook Telah Mendekatkan Perhubungan....

Tidak terfikir dek akal aku dan semestinya korang semua juga dulu, yang suatu hari,  ada satu teknologi yang telah mendekatkan perhubungan sesama kita. Itulah whatssap dan facebook yang telah mendekatkan perhubungan jarak jauh pada masa kini. Telefon pula di zaman aku kecil memang sudah ada.  Penggunaannya belum meluas dan hanya ada di bandar. Sekarang, selain telefon, whatssap dan facebook telah mendekatkan perhubungan persaudaraan dan perhubungan antara kawan-kawan sekolah, universiti dan macam-macam lagi. Terasa dekat walaupun hakikatnya jauh...

Whatssap Dan Facebook Telah Mendekatkan Perhubungan....
Whatssap Dan Facebook Telah Mendekatkan Perhubungan....

Zaman ini... hampir setiap orang  memiliki telefon sendiri. Bila kemana-mana senang nak di hubungi. Apatah lagi apabila ada facebook dan whatssap. Selagi boleh dapat capaian talian telefon... bolehlah menggunakan facebook dan whatssap. Dengan begitu, banyaklah perhubungan terjalin dan dieratkan. Lebih-lebih lagi dengan terciptanya cara yang boleh berinteraksi secara berkumpulan dengan cara bermesej iaitu whatssap. Facebook pula kita dapat mengetahui perkembangan semasa saudara-mara, kawan dan kenalan serta isu semasa terkini.

Whatssap Dan Facebook Telah Mendekatkan Perhubungan....


Di waktu dulu-dulu...tak dapat macam ni. Bila meningkat remaja, barulah talian telefon masuk ke kampung aku. Barulah aku nampak ada telefon awam terpacak di sesetengah tempat. Mana yang lebih berada dan ada anak yang bekerja di bandar ada yang masukkan talian telefon ke rumah. Mahal sungguh panggilan telefion waktu tu....  Bila habis sekolah, hubungan dengan kawan-kawan pun terputus. Ada yang sambung belajar, ada yang melangsungkan perkahwinan, ada yang merantau kerja di bandar besar dan macam-macam lagilah.

Aku pun sambung belajar dan bekerja di bandar. Disebabkan keluarga kawan-kawan kami semua tinggal di kampung dan berdekatan antara satu sama lain... ada juga cerita tentang kawan-kawan yang dapat aku ketahui. Tapi setakat itu je lah. Pulang ke kampung pun tak sama masa dan masa di kampung pun sekejap, jadi susah nak berjumpa dan bertembung di mana-mana. Aku cuma dapat mengetahui dan mendengar cerita yang kawan aku yang ini, yang itu dan yang lainnya dah berkahwin dan mempunyai anak.... Dan tak  ada satu pun majlis mereka yang telah aku hadiri.... !

Betapa payahnya perhubungan waktu tu. Bila aku dah berkahwin, barulah talian telefon di masukkan kerumah ibu-bapa aku di kampung. Waktu tu telefon bimbit dah ada tapi bersaiz besar sebesar botol minuman, dan hanya boleh buat panggilan sahaja. Lepas tu tak berapa lama kemudian, barulah telefon bimbit berevolusi dari yang talian yang di bayar bulanan(postpaid) hingga yang prepaid. Dari yang besar gedabak hingga yang kecil comel dan nipis... hihi!

Selepas tu barulah boleh bermesej dan pasang ringtone lagu kegemaran. Dalam 10 tahun lepas baru facebook wujud. Tak meluas lagi masa tu sebab boleh buka facebook pada komputer sahaja. Bila dah ada telefon bimbit yang sentuh di hujung jari saja ni, dah boleh facebook di telefon... Ada pula whatssap dan boleh pula buat kumpulan whatssap. Dah boleh tengok dan update facebook masa baring berehat sahaja Juga boleh dengar lagu dan tengok wayang dalam telefon. Dah tentu boleh layan whatssap kengkawan sambil berehat santai.

Apa lagi, setiap seorang mesti ada masuk kumpulan whatssap. Ada yang sampai lebih dari 10 kumpulan whatssapnya Apa tidaknya, bila ada 3 orang anak yang masih bersekolah, dapatlah 3 juga kumpulan whatssap dengan guru dan ibubapa kelas anak-anak. Bayangkan kalau 5 orang anak... Ada lagi kumpulan whatssap kejiranan, kumpulan kerja dan yang paling bagus dapat mengumpulkan kumpulan kawan-kawan lama masa zaman sekolah dari sekolah rendah hingga menengah.

Whatssap Dan Facebook Telah Mendekatkan Perhubungan....
Whatssap Dan Facebook Telah Mendekatkan Perhubungan....

Alangkah canggihnya alat perhubungan sekarang.. Oleh kerana kecanggihan teknologi ini juga telah dapat menemukan sebuah perhubungan persahabatan yang terputus sejak keluar dari sekolah puluh tahun yang  lalu.... Bayangkan, keluar je dari pagar sekolah hari terakhir tu, dah tak jumpa dah. Dah lama sungguh tak bersua muka. Dah ada whatssap ni,  kumpul kembali kawan-kawan dalam whatssap dan  berhubung kembali serta  bersembang melalui whatssap.. Sekali berjumpa dalam majlis reunion... seronoknya, alahai...!!

Setiap perkara yang baik mesti ada keburukannya.... Tapi eloklah kita melihat kebaikan dari kecanggihan teknologi ini dari sudut yang positif. Ada yang mengatakan kumpulan whatssap sahabat-sahabat lama ini dan di ikuti dengan reunion akan merosakkan rumahtangga..... Itu pada aku tak semestinya akan berlaku. Semuanya terpulang pada diri kita sendiri.... Tepuk dada, tanya iman dan akal..! Apa juga perkara negatif, jangan salahkan teknologi... salahkan diri sendiri kerana tak pandai nak menangani cabaran kehidupan.... huhu!

Dah panjang lebar berbicara entah apa-apa... suka-suka saja sebab jenuh cari idea nih... Jangan kecam sebab ayat berterabur syok sendiri, merepek tak tentu hala. Tak apalah kan, janji ada benda yang nak di tulis dan di reka.... nak baca lagi klik SINI

p/s : Kumpulan whatssap  di telefon aku ni punyalah banyak... Sampai nak runtuh telefon ni. Selain kumpulan whatsap kengkawan sekolah, ada kumpulan  kengkawan kolej, kengkawan tempat kerja lama, kumpulan blogger, kumpulan berniaga pun ada... belum termasuk kumpulan sekolah lagi, kejiranan juga... alahai banyaknya,,,, heh!


3 comments:

  1. sebenarnya whatsapp & facebook nie ada pro & kontra. cuma semua tu depends pada kita. kena guna sebaik mungkin ;)

    jalan2 la ke sini nnt ye. hehe :-* tq awak https://superbvitaminhouse.blogspot.my/

    ReplyDelete
  2. Itulah. Ada kebaikkan dan keburukkannya juga. Semuanya bergantung pada kita.

    -TheRealBloggerMak

    ReplyDelete
  3. yes ada baik ada buruk.
    tapi pada aida, sgt baik efek nyer.
    sebab hubungan sillaturrahim terjalin kembali.
    rakan sekolah rendah, sekolah menengah, Uni, tempat kerja lama, sedara mara, adik-beradik...
    yg jauh, mcm dekat aje. keep in touch. keep updating new informations.
    in shaa Allah. bergantung kpd penggunaan kita, kan...

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...