12 August 2017

Resepi Rendang Ayam Pencen Guna Pressure Cooker

Bila dah ada pressure cooker ni, macam-macam yang nak di masak kat situ. Kali ni aku teringin masak dan makan rendang ayam pencen pula. Hujung minggu lepas terjadilah rendang ayam pencen guna pressure cooker ni. Sedap macam biasa dan isi ayamnya memang jadi betul-betul lembut. Masak pun tak renyah langsung rendang ayam pencen guna pressure cooker ni jadinya.

Resepi Rendang Ayam Pencen Guna Pressure Cooker
Resepi Rendang Ayam Pencen Guna Pressure Cooker

Tapi, macam mana pun takkan sama yang masak macam biasa tenggek atas dapur dan kacau lama tu. Warnanya tak menjadi kehitaman seperti biasa. Dari segi lain iaitu rasa tak jauh beza dan sedap tapi terasa juga rempah-rempah tu tak begitu mercik masaknya. Kalau nak yang tak payah penat mengacau dan menunggu di dapur elok guna pressure cooker la. Abaikan kekurangannya tu kan!



Resepi macam biasa, turun temurun dari Rembau Negeri Sembilan. apapun ada yang dah derhaka sikit. Kata orang, rendang sana tak bubuh asam keping tapi aku letak asam keping. Ikit sukalah sendiri aku je ... kan...! Serbuk kari biasanya pakai yang jual di pekan Rembau dalam paket kecil warna kuning. Tapi tak ada yang tu, kebetulan ritu en. suami ada hal kat sana, tak reti dia nak beli. 

Resepi Rendang Ayam Pencen Guna Pressure Cooker
Resepi Rendang Ayam Pencen Guna Pressure Cooker

Kita tengoklah resepi ini... resepi biasa je tapi rasanya tu luar biasa. Dulu masa rajin berniaga, ada dapat tempahan rendang ini dari kawan-kawan dan pelanggan. Sekarang kalau ada pun tempahan dari saudara rapat dan kenalan terdekat je. Kalau ada yang nak tempah, aku buat je, ada juga rezeki.... Membebel lebih-lebih pula... resepi lihat di bawah..!

Resepi Rendang Ayam Pencen Guna Pressure Cooker


Bahan-bahan:

1 ekor ayam pencen 
4 cawan santan pekat (2 biji kelapa)
1 helai kunyit (di koyak) 
3 btg serai (di titik)
4 biji bawang merah (hiris halus)
3 ulas bawang putih (hiris halis)
1/2 inci halia (hiris halus) 
1/2 bungkus serbuk kari daging
1 keping kulit kayu manis 
3 kuntum bunga lawang 
2 keping asam keping 
1 sudu teh gula - jika suka 
garam secukup rasa

Bahan Kisar: 

4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih 
3 btg serai 
3 inci halia 
1 inci kunyit hidup 
1 inci lengkuas 
20 tangkai cili kering & 3 sudu besar ciling giling 
20 biji cili api 

Cara Membuat: 

Ayam di potong kecil2. Masukkan ayam, bahan kisar, serbuk kari, serai titik, bahan hiris, daun kunyit, kulit kayu manis dan bunga lawang kedalam pressure cooker. Masukkan juga santan dan asam keping serta garam dan gula. Set pressure cooker ke mod pressure dan pilih mod meat selama 30 minit. 

Selepas 30 minit, pilih pula mod stir fry, dan kacau rendang sehingga kuahnya kering. Sementara tu boleh sesuaikan rasanya dan kalau kurang rasa boleh tambah garam atau gula. Bila dah kering bolehlah di hidang kan. 

Selain terasa sangat mudah memasak rendang kali ni. ada beberapa perkara yang patut aku ubah untuk memasak rendang ini selepas ni. Iaitu kurangkan masa 30 minit tu ke 20 minit atau kurang lagi. Lepas tu sambung keringkan kuahnya di dalam kuali cara biasa. Barulah lebih cantik dan menarik rasa dan rupa masakan tu. Apapun pressure cooker ni dah menjimatkan waktu memasak... kan!

Nak tengok pelbagai resepi dari blog ni... klik SINI

p/s : Aku guna perssure cooker jenama phillips... Mana-mana pressure cooker pun sama jer cuma mungkin tombol tekan  tu je yg lain... kan!

2 comments:

  1. tak pernah lagi makan rendang ayam negeri sembilan ni. Nampak macam sedap hehe

    ReplyDelete
  2. Rendang ayam NS paling senang nak buat kan kak Akma...

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...