14 October 2017

Amalkan Jamu Kunyit Asam Untuk Kesihatan Dan Kecantikan Dalaman Wanita

Jamu sangat sinonim dengan wanita Indonesia. Oleh kerana Malaysia dan Indonesia yang mempunyai bahasa dan budaya yang sama, tempias pemakanan jamu pun turut di amalkan di Malaysia. Salah satu jamu yang paling terkenal adalah jamu kunyit asam. Kenapa kunyit? Sebab kunyit salah satu rempah anti inflamatori (peradangan) dan anti oksida. Kebanyakan wanita yang amalkan jamu ini  adalah untuk menjaga kesihatan dan kecantikan aset dalaman wanita.

Amalkan Jamu Kunyit Asam Untuk Kesihatan Dan Kecantikan Dalaman Wanita
Amalkan Jamu Kunyit Asam Untuk Kesihatan Dan Kecantikan Dalaman Wanita
Selain itu ada beberapa lagi manafaat dan kebaikan jamu kunit asam yang sangat bagus untuk kesihatan. Tak perlu lagi berbelanja besar membeli produk kecantikan dan kesihatan yang belum tentu keberkesanannya. Boleh menjimatkan kos dan wang ringgit juga.  Antara kebaikan dan manafaat itu adalah: 

- Menyingkirkan toksik dari badan 
Kandungan senyawa kurkumin dalam kunyit boleh mengeluarkan racun dalam badan dan meneutralkan toksik hasil dari pemakanan dan badan yang terdedah pada bahan kimia.

- Pengubat natural luka infeksi
Kunyit salah satu anti peradangan dan boleh membantu mengatasi luka infeksi bakteria secara alami dan semulajadi.


-  Melancarkan kitaran haid
Jamu kunyit asam boleh melancarkan kitaran haid wanita, malah boleh mengurangkan sakit senggugut. Boleh ditambah dengan daun sireh untuk kurangkan nyeri sakit senggugut dan menghilangkan keputihan.

- Mencerahkan kulit 
Bila toksik dikeluarkan dari badan, secara otomatik badan akan sihat, kulit akan kelihatan cerah, bersih dan sihat.

- Membakar lemak dan menguruskan badan
Selain dapat mengurangkan selera makan, jamu kunyit asam dapat membakar lemak berlebihan dalam badan. Seterusnya menguruskan badan dan melangsingkan badan selepas bersalin.

Amalkan Jamu Kunyit Asam Untuk Kesihatan Dan Kecantikan Dalaman Wanita


Di sini di  kongsikan cara buat jamu kunyit asam ini....

Bahan-bahan:

100g kunyit
1 liter air 
200g gula merah
50g asam jawa

Cara-cara:

Bersihkan kunyit kisar bersama 1 liter air. Rebus kisaran kunyit bersama gula merah dan asam jawa. Rebus sehingga menjadi pekat dan likat.

Selepas tu tapis dan bolehlah di minum 2 kali sehari iaitu waktu pagi dan petang. Boleh buat banyak-banyak simpan dalam peti sejuk. 

Sekarang dah ada orang komersialkan jamu asam kunyit ini. Tapi kalau dah boleh buat sendiri, buat apa membeli. Lagi pun bahan-bahannya mudah dan senang di dapati..  kan!

Nak tengok pelbagai informasi dan tips, klik SINI

p/s: Untuk yang rajin menjaga kesihatan dan kecantikan saja.. Almaklum, rasanya tu, payau... hehe!

#kredit FB Norihan Abd Halim

No comments:

Post a Comment

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...