12 October 2016

Gemuk Air Dan Cara Untuk Mengenalpasti.....


Gemuk air adalah dalam kategori kegemukan juga selain gemuk akibat pengumpulan lemak dalam tisu badan. Terfikir jugalah bagaimana untuk mengetahui seseorang tu gemuk akibat lemak terkumpul atau kegemukan akibat gemuk air.

Sebenarnya terdapat dua cara, pertama dengan melihat tubuh sendiri. Mereka yang dalam kategori gemuk air mempunyai lemak berlebihan yang kelihatan lembik serta menggeleber. Bila berjalan pantas atau berlari lemak ini nampak bergoyang-goyang. Inilah yang dikatakan gemuk air.

Satu lagi cara untuk kenal pasti gemuk air ini ialah dengan menimbang berat badan pada waktu pagi dan malam. Sekiranya berlaku perubahan berat sekitar satu hingga dua kilogram, maka semakin kuatlah anggapan itu. Namun berita baiknya, katagori gemuk ini lebih senang kurus berbanding gemuk dek lemak.

Sebab terjadinya gemuk air :
-Perubahan tekanan di dalam kapilari atau masalah dinding kapilari bocor sehingga menyebabkan air terkumpul di dalam tisu dan membengkak.
-Sewaktu kehamilan atau menstruasi
-Kurang bersenam
-Kegagalan buah pinggang
-Pengambilan vitamin B yang tidak mencukupi
-Kekurangan protein yang serius
-Kegagalan fungsi jantung menyebabkan ia bekerja lebih kuat. Tekanan ini menyebabkan masalah kegemukan air di bahagian tapak kaki, betis dan paru-paru.
-Banyak mengambil makanan tinggi sodium (garam) dan gula
- Pengambilan ubat-ubatan seperti terapi penggantian hormon, pil perancang keluarga dan sebagainya.

Apa yang harus dilakukan oleh mereka yang gemuk air ?
-Ambil lebih makanan yang mengandungi fiber atau serat. Paling mudah buah-buahan dan sayu-sayuran, Serat akan 'menarik' air semasa penghadaman.
- Kurangkan garam - garam jika diambil berlebihan akan menyerap air. Jangan lebih dari 2.5 g sehari.
-Tingkatkan senaman untuk keluarkan peluh.
-Banyakkan minum air - untuk keluarkan  air.
-Sauna- cara ini juga membantu membuang air berlebihan.

Anda kategori yang mana satu. Kalau disebabkan gemuk air, lebih senang untuk menguruskan badan dan ada harapan untuk menjadi langsing... hihi!

p/s : Best dapat info ni..... Gemuk air....aihh!

#kredit SINI

1 comment:

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...